SME

Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov

​​​​​​​Prečítajte si úspešný príbeh najväčšieho výrobného podniku v Trebišove.

Prevádzkareň Tatravagónka v Trebišove, ktorá je súčasťou väčšieho výrobcu Tatravagónky Poprad, a.s., si tento rok pripomína 50. výročie svojho vzniku. Trebišovský závod sa zásadne podieľa na výrobnom programe spoločnosti a tvorí jej neoddeliteľnú súčasť. Založenie prevádzkarne v Trebišove sa datuje už do roku 1971. Dovtedy jeho históriu písali remeselníci a drobní podnikatelia, ktorí v roku 1950 založili „Hostiteľský a hospodársky kombinát“.

Základ pre postupné budovanie dnešnej Vagónky Trebišov vytvorilo šestnásť remeselníkov, ktorých činnosť spočívala vo výrobe kovových oplotení, brán, ohradového pletiva, vodoinštalatérskych prác a poskytovaní zváračských prác pre obyvateľstvo.

Tento kombinát sa premenoval na prevádzku KOVO a v roku 1960 po územnej reorganizácií bola začlenená do okresného priemyselného podniku (OPP). Vyrábal hlavne ručné obrábacie a zakružovacie stroje a stavebné žeriavy, ktoré sa vyvážali aj do iných štátov Európy.

V súčasnosti je prevádzkareň Tatravagónka Trebišov najväčším výrobným podnikom v trebišovskom okrese.

O tom, aká bola cesta závodu k úspechu a ako je možné, že sa mu stále darí aj napriek konkurencii, sme sa rozprávali s riaditeľom trebišovskej prevádzkárne Ing. Jozefom Ondrušom.

Ako a kedy sa začala písať história vagónovej výroby v Trebišove?

- Koncom 60. rokov začal mať predchodca terajšej Tatravagónky problémy s výrobnou náplňou a preto sa v roku 1971 prevádzka KOVO začlenila do Vagónky š.p. V tomto okamihu sa začala písať 50-ročná história vagónky v Trebišove. V 70. a 80. rokoch bol hlavným výrobným programom odbor 566-prečerpávacie stanice ropy do bývalého Sovietskeho zväzu. Na vrchole tejto výroby vtedy Vagónka Trebišov zamestnávala približne 1100 zamestnancov.

Začiatkom 90. rokov však došlo k ukončeniu tejto výroby, k výraznému zníženiu celkového objemu výroby a poklesu výrobnej sily na dvesto zamestnancov. Nová história vagónovej výroby v Trebišove sa následne začala písať vstupom nového akcionára v roku 2008. V tom roku sa stal z prevádzkarne Trebišov stabilný zamestnávateľ, ktorý dosiahol najvyššiu úroveň počtu zamestnancov a objemu výroby v novodobej histórii.

Tatravagónka a.s. Poprad je druhý najväčší podnik v Prešovskom kraji a prevádzkareň Trebišov najväčší výrobný podnik v trebišovskom okrese. Zamestnávate približne 500 ľudí, samotná firma funguje už 50 rokov. Ako je možné v takejto „hladovej doline“ zamestnávať veľké množstvo ľudí a fungovať tak dlho?

- Prevádzkareň Trebišov má šťastie, respektíve výhodu, že je súčasťou Tatravagónky Poprad, ktorá je najväčším výrobcom nákladných železničných vagónov v Európe a ktorá má vďaka takmer už storočnej tradícií vedúce postavenie na európskom trhu v tomto segmente. O nákladné vagóny je navyše aktuálne na železničnom trhu veľký záujem.

V čom podľa vás spočíva úspech fabriky?

- Úspech fabriky spočíva v jej dlhodobej tradícií a úspešnom postavení na trhu. Výroba nákladných železničných vagónov je špecifický, ale zároveň náročný segment, a Tatravagónka má aj vlastný vývoj, takže sa vie veľmi rýchlo prispôsobiť požiadavkám trhu.

S čím ako jeden z najväčších zamestnávateľov na východe počas vašej existencie najviac bojujete?

- Samotná výroba nákladných vagónov je postavená na kovoobrábačských profesiách a zváračoch. Samozrejme, dnes je to už výrazne mechanizovaná až automatizovaná výroba, stále je však problém nájsť vhodných kvalifikovaných pracovníkov. Ešte zložitejšie je nájsť zamestnancov s predošlou praxou.

Prichádzajú stále noví zamestnanci alebo sa snažíte udržať si najmä tých dlhoročných?

- Práca je náročná na odbornosť a požiadavky na kvalitu práce sú vysoké. Preto staviame hlavne na dlhoročných zamestnancov. Tých novoprijatých sa však snažíme dôkladne na prácu pripraviť, pretože nie každý sa dokáže rýchlo a ľahko adaptovať a stabilizovať. U novoprijatých zamestnancov je fluktuácia vyššia.

Koľko rokov má najstarší zamestnanec?

- Tým, že fabrika má dlhoročnú tradíciu, máme tú viacerých zamestnancov, ktorí tu pracujú od začiatku pracovného života až do dôchodku. Pracovať vo firme aj viac ako 40 rokov teda u nás nie je až také výnimočné.

Je o prácu vo fabrike záujem aj medzi mladými ľuďmi?

- O prácu v Tatravagónke je stále veľký záujem. Fabrika dáva možnosti profesného aj kariérneho rastu a zároveň možnosť získať v robotníckych profesiách bohaté praktické skúsenosti a zručnosti.

Na čo všetko je potrebné pripraviť sa na prijímacích pohovoroch?

- Na prijímacích pohovoroch sa okrem pracovníkov personálneho útvaru zúčastňujú aj zástupcovia útvarov, pre ktorých sa výber robí. U výrobných profesií robíme pri vstupnom pohovore aj praktické pracovné skúšky, kde si overujeme praktické zručnosti. Pre novoprijatých zamestnancov máme zavedený takzvaný adaptačný proces, počas ktorého im pomáhame v napredovaní.

Koľko žien v závode pracuje?

- Momentálne u nás v Trebišove pracuje z päťsto zamestnancov 40 žien. Školstvo totiž pripravuje ženy na robotnícke profesie v strojárstve len minimálne.

Akými pozíciami ste vy osobne v závode prešli predtým, než ste sa dostali na miesto riaditeľa prevádzky?

- Patrím k tým, čo pracujú v Tatravagónke Poprad celý život. Od ukončenia vysokej školy v roku 1982 to už bude 39. rok. Po celkom krátkom zapracovaní na odborných pozíciách som sa v roku 1992 stal riaditeľom Úseku služieb Tatravagónka Poprad, ktorý sa v rámci privatizácie stal akciovou spoločnosťou. Od roku 2001 do roku 2013 som bol výrobný riaditeľ v Tatravagónke Poprad. Od roku 2014 som pracoval ako vrcholový manažér na riadenie výroby vo viacerých firmách, a to i v zahraničí, ktoré patria do tej istej skupiny akcionárov.

Ako riaditeľ prevádzkarne Tatravagónka Trebišov pracujem od roku 2017.

Aké typy vagónov v Trebišove vyrábate?

- Tatravagónka Poprad vyvíja a vyrába nákladné železničné vagóny rôznych druhov a prevedení na prepravu všetkých druhov tovarov. Spomeniem aspoň prepravu osobných áut, dreva, uhlia, plechov a plechových zvitkov, ropných produktov a minerálnych olejov, chemikálií a potravinových produktov, ako sú obilie, múka alebo cukor. V prevádzkarni Tatravagónka Trebišov v poslednom období vyrábame hlavne viaceré druhy dvojčlánkových plošinových vagónov na prepravu kontajnerov rôznych rozmerov pre významných železničných prepravcov v Európe. Ročne vyrábame viac ako sedemsto kusov takýchto vagónov. Vyrábame ich kompletne v našej prevádzkarni, od nakúpených materiálov až po hotový vagón.

Môžete priblížiť, ako prebieha práca vo fabrike?

- Obchodné zákazky, vývoj, konštrukčnú dokumentáciu a nákup materiálu nám zabezpečuje materská firma v Poprade. V Trebišove si upravujeme technologickú prípravu výroby na vlastné podmienky, tá je ale v zásade taká istá ako v Poprade, sú tam len menšie odlišnosti. Sami si staviame alebo prestavujeme výrobné linky, respektíve pracoviská na konkrétne projekty týkajúce sa montáže zvarencov.

Po dovezení hutného materiálu, odliatkov a výkovkov ich spracujeme na konkrétne dielce v našej prevádzkarni, a pokračujeme v postupnej zváračskej montáži dielcov od menších zvarencov až po hotové kostry vagónov.

Po zavarení, otrieskaní a náteroch príde na rad montáž brzdovej výstroje, zvláštnej výstroje, takzvanej nadstavby vagóna a potom sa dve články vagóna spájajú do jedného celku a osadzujú na podvozky. Po dokončení sa takýto vagón postúpi na označenie rôznymi popismi, nálepkami a farebnými rozlíšeniami v zmysle železničných technických noriem a predpisov a požiadaviek zákazníkov a je pripravený na výstupnú kontrou a prebierku zákazníkom.

Vagóny pre zákazníkov vyrábame v dávkach približne sedemnásť až tridsať kusov a priebežná doba výroby takejto dávky od delenia hutného materiálu až po hotový vagón je štyri až šesť týždňov podľa náročnosti vagóna. Ročne vyrábame viac ako 700 kontajnerových vagónov, ktoré sú dvojčlánkové a majú tri podvozky rôzneho prevedenia pre rôznych zákazníkov.

Kde tovar dodávate? Máte aj po toľkých rokoch stále dosť odberateľov?

- Tatravagónka Poprad vrátane našej prevádzkarne dodáva vagóny na väčšinu európskeho železničného trhu štátnym aj súkromným prevádzkovateľom a prepravcom. Z aktuálnych krajín môžeme spomenúť Nemecko, Poľsko, Česko, Švajčiarsko, Francúzsko, Španielsko či Taliansko.

Čo by ste na záver ešte chceli povedať pri príležitosti jubilea 50 rokov?

- Chcel by som poďakovať všetkým bývalým ale aj súčasným zamestnancom za to, že sa rozhodli pracovať v našej prevádzkarni a tým jej pomohli udržať sa na trhu, rozvíjať sa a dať pracovné príležitosti hlavne ľudom z okolia Trebišova. Prajem im ako aj firme veľa úspechov do ďalších rokov.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 099
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 463
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 595
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 777
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 082
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 5 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 5 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 5 h
SkryťZatvoriť reklamu