Black Friday, posledný novembrový piatok po Dni vďakyvzdania, je v USA dňom najväčších predvianočných zliav v maloobchode, ku nám ho ako marketingový nástroj priniesli hlavne internetoví predajcovia.
Kimbino, najväčší domáci hráč v oblasti online letákov, na základe dát z miliónov vyhľadávaní na svojom webe a v aplikácii zisťoval, ako u nás vyzerali online nákupy v pandemickom roku 2020, pričom sa zameral práve na Čierny piatok.
Vzhľadom k obmedzeniam prevádzky kamenných predajní sa zvýšený záujem o digitálnu formu letákov dal očakávať, nárast bol ale taký dramatický, že úplne premiešal poradie najvyhľadávanejších kategórií tovaru. Oproti minulým rokom, kedy dominovala elektronika, sa tak trochu prekvapujúco dostali do popredia sortiment hypermarketov, móda, či nábytok.
Záujem o smartfóny či počítače pritom neklesol, aplikáciu však začali vo veľkom používať užívatelia, ktorí sa predtým digitálnym technológiám skôr vyhýbali. Či ich už spočiatku motivovali obavy z vírusu, alebo komplikácie pri nákupoch spojené s vládnym obmedzeniami, bariéra vstupu do online priestoru pre nich padla. Určite pri tom pomohlo, že má Kimbino prehľadnú prezentáciu, všetky ponuky obľúbených predajcov na jednom mieste a umožňuje v nich vyhľadávať podľa obchodov, kategórií či jednotlivých produktov.
Kimbino si môžete stiahnuť ako aplikáciu, prehľad o aktuálnych zľavových ponukách získate aj na web stránke.
Najväčší, až sedemnásobný nárast záujmu o akciové ponuky zaznamenalo oproti predchádzajúcemu roku Pepco, nasledovali Billa, Tesco a COOP Jednota. Najobľúbenejšou kategóriou boli “hypermarkety” (nárast o 261 percent), najčastejšie vyhľadávané výrazy boli “mlieko”, “jogurt”, “maslo”, “pivo” a “Ikea”. Výrazne rástli aj segmenty módy, bývania, kozmetiky a drogérie.
Pandémia a dlhodobý záujem predajcov o ekologickejšiu, digitálnu formu propagácie zliav teda podľa všetkého urýchlili prechod širokej skupiny spotrebiteľov každodenného tovaru na internet, odkiaľ už nebudú mať dôvod odchádzať ani v budúcnosti.