Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte?

Nájdete ich aj v bežných supermarketoch.

Zakladateľ spoločnosti Happylife Peter Malgot sa „nakazil“ trendom zdravého stravovania po tom, ako si jeho zdravie vyžiadalo zmenu jedálneho lístka. Do roku 2006 sa totiž o zloženie stravy a nutričné hodnoty príliš nezaujímal.

Keď mu na stole pristála tyčinka s prírodným zložením, ktorú si priniesli dvaja študenti z USA, rozhodol sa, že niečo podobné chce vytvoriť aj na Slovensku.

Založil firmu, ktorá má tri ciele. Vrátiť ľuďom chuť plnohodnotných a zdravých potravín, zbúrať mýtus, že zdravé nemôže chutiť dobre a ukázať, že zmenou stravy sa nám zmení aj život.

Od bratislavského metra k raw tyčinkám

Peter Malgot nebol potravinár ani kuchár. Je vyštudovaný stavebný inžinier a po škole sa venoval vybudovaniu bratislavskej podzemnej rýchlodráhy. Potom viac ako 15 rokov pôsobil v reklamnej agentúre, predával čaje a okúsil aj výrobu syrových korbáčikov.

K záujmu o zdravé stravovanie ho priviedli problémy s laktózou. Začal sa zameriavať na zloženie potravín a ich kvalitu.

Preto keď v roku 2009 založil spoločnosť Happylife, nechcel priniesť len nový produkt zdravej výživy, ale túžil dať ľuďom na Slovensku aj možnosť zmeniť stravovacie návyky.

„Rozhodli sme sa ísť cestou čistých potravín. V modernom slovníku je to bio. Ideou bolo vyrobiť čisté potraviny, s rešpektom k prírode a s preferenciou tradičných chutí z čias rodinných ovocných sadov,“ hovorí zakladateľ Happylife.

Firma mala na začiatku charakter malej rodinnej firmy a za dvanásť rokov sa vypracovala na dve divízie so 16 pracovníkmi. Začínali ako pionieri a sami, no postupne sa k nim pridala hojná konkurencia. Výrobky najskôr predávali v obchodoch zdravej výživy, no dnes ich nájdete aj na pultoch Kauflandu. Pôvodný sen Petra Malgota o lepšej dostupnosti produktov zdravej výživy na Slovensku sa tak postupne napĺňa.

Chutné a zdravé sa nemôže vylučovať

Jednou z prvých úloh, ktorá stála pred spoločnosťou Happylife, bolo ľuďom dokázať, že aj zdravé potraviny z prírodných zložiek môžu chutiť dobre. Cieľom bolo predstaviť sladkosti pre veľkých i malých. Bez lepku, laktózy, konzervantov a s cenou, ktorú si môže dovoliť každý.

Ako prvé vyšli z výroby raw tyčinky. Ich základom sa stali ďatle, príchute však zostali čisto slovenské.

„Som zástancom toho, že človek by sa mal v prvom rade pozrieť do svojej záhrady a hľadať zdroj vitamínov tam. Preto som siahol po chutiach, ktoré poznáme z vlastných záhrad ako jablko, slivka, hruška, marhuľa, malina, čučoriedka či jahoda,“ spomína Malgot.

Neskôr prišiel nápad s kokosom a variácie s ním. K ovocným a kokosovým raw tyčinkám sa postupne pridružili pohánkové oblátky a neskôr čokolády a čokobary. Všetko, čo sa na linkách vyrobí, pochádza z vlastných originálnych receptúr.

„Slané pohánkové oblátky radi chrúmu muži pri pive alebo víne. Sladké zas patria k sviatkom. K ovocným tyčinkám sa hlásia cyklisti. Sú pre nich dobrou podporou pri dlhých tratiach a neroztápajú sa im v batohoch. Kokosové zas milujú ženy a deti,“ teší sa Malgot.

Za každou pochúťkou je originálna receptúra

Od čias, keď opustila výrobnú linku prvá raw tyčinka, sa sortiment násobne rozšíril. Firma sa kvôli tomu nakoniec presťahovala z menších priestorov v obci Predmier do neďalekej Bytče, kde prevádzka funguje do dnešného dňa.

Vlajkovou loďou síce zostali tyčinky, no obľúbenými sa stali aj čokolády a čokoládové tyčinky.

„Čokolády ponúkame s 80-percentným obsahom kakaa, mandľové, kokosové a višňové. Čokoládové tyčinky sú našou špecialitou, pretože vznikli zmiešaním čokolády a pohánkových oblátok,“ hovorí o unikátnej receptúre Malgot.

Zdroj inšpirácie na nové receptúry zatiaľ nevysychá a každý rok prinesú niečo nové.

„Tvorenie nových produktov mi robí radosť. V prípade priateľov a ľudí, ktorí naše výrobky s obľubou testujú v prototypovej forme, sme sa ešte nestretli s názorom, že kvôli zdravej strave musia trpieť,“ dodáva Malgot.

Zdravé potraviny sú hlavne funkčné

V Happylife sa na výrobky nikdy nepozerali len prostredníctvom optiky chute, dôležitý je pre nich aj zážitok a funkčnosť.

„Jazyk je veľký expert. Povie vám hneď po prvom súste, či to, čo vložíte do úst, naozaj telo potrebuje,“ hovorí Malgot.

Každá surovina, ovocie či obilnina má svoje funkčné vlastnosti, ktoré špecificky vplývajú na organizmus človeka. Ich kombináciou môžete dosiahnuť jedlo s mixom látok, ktoré tráveniu i telu prospievajú.

„Pohánka disponuje obrovským zdravotným bonusom v oblasti zdravia ciev. Kakao a kakaové bôby obsahujú magnézium. V dnešnej vystresovanej dobe má priaznivý účinok na celú nervovú a pohybovú sústavu. Kokos a kokosový olej zas pôsobia antibakteriálne a ešte sú aj chuťovo príjemné,“ vysvetľuje Malgot.

„Sme to, čo jeme. A v tomto duchu koncipujeme aj nové produkty, pri ktorých dolaďujeme napríklad aj mužskú i ženskú chuť,“ dodáva Malgot.

Vo výrobe visí lunárny kalendár

„Žiadalo si veľa času a priestoru zistiť, že keď sa pracuje s potravinami, ktoré majú priniesť telu nielen chuťový zážitok, ale aj pomôcť, je nutné vyberať kvalitné vstupné suroviny,“ hovorí Malgot.

Aj preto u nich visí lunárny kalendár, ktorý im neraz zmaril plány.

„Kedysi sme museli vo výrobe zastaviť niektoré úkony počas novu a splnu, pretože sa nám v tom čase často kazili stroje,“ spomína Malgot.

Vo výrobe kombinujú moderné technológie, poznatky z prírody aj šetrný postup spracovania. Pri raw tyčinkách sa suroviny len namiešajú a natlačia do formovacieho stroja, ktorý ich pripraví do finálnej podoby.

V prípade oblátok je nutné pripraviť cesto, ktoré sa tepelne upraví v pečúcom stroji, riadenom počítačom. Technológie sú súčasťou modernej výroby hlavne v oblasti zdravého pečenia, pri ktorom je dôležité zachovať správne výživové hodnoty. Preto pre každý druh oblátky používajú inú teplotu a dobu pečenia.

Čokoláda sa však v Happylife vyrába tradične, teda ručne. Vyrábajú aj raw verzie, kde v celom procese nesmie teplota prekročiť 40 stupňov Celzia.

„Čokoládu ani nevyhladzujeme miešaním v zohriatych melanžéroch, ale nechávame ju hrubú alebo surovú, aby mala ,našu' prirodzenú chuť,“ prezrádza Malgot.

Záverečná temperácia čokolády zaručí jej lesklý vzhľad, po čom ostáva už len zmiešanie s ingredienciami ako agáve sirup či mandle, vanilka, kokos a višne. Celá výroba disponuje certifikátom, ktorý ju oprávňuje vyrábať v organickej kvalite a bio.

Na slovenských pestovateľov sa spoliehať nemôžu

V Happylife považujú za dôležité dovážať suroviny z krajiny, v ktorej má najlepšie podmienky pre rast.

„Pokúšali sme sa osloviť pestovateľov lokálne i celoslovensky, dokonca aj v Česku. Častokrát končíme pri tom, že nami požadované množstvá nám v bio kvalite nie sú schopní pestovatelia dodávať. Nehovoriac o kokose či kakaových bôboch, pri ktorých hrá krajina pôvodu veľkú rolu,“ hovorí Malgot.

Obľuba bio trendov postupne rastie a menia sa aj chute a preferencie zákazníkov. Pred desiatimi rokmi boli populárne najmä výrobky z konope a s chia semienkami, teraz sú však na ústupe. Počas pandémie išli ľudia viac po kokosovej produkcii a čokoládach.

Konkurencia ich nestraší, ale teší

Skutočnosť, že je na trhu mnoho bio výrobcov, nevníma Peter Malgot ako konkurenciu. Práve naopak.

„Nech je nás viac a viac. Môžem s hrdosťou povedať, že som bol prvým výrobcom bio raw tyčiniek na Slovensku a možno v tom čase aj v Európe,“ usmieva sa Malgot.

V roku 2014 dokonca získal ich bio a raw Happybar ocenenie najlepší výrobok na bratislavskom Raw Festivale.

„Nebojím sa konkurencie, pretože viem, že každý do produktov okrem surovín vkladá aj niečo iné. Svoj zámer, úsilie a radosť z tvorenia,“ hovorí Malgot.

Stále má však ako výrobný riaditeľ aj ďalšie sny. Rád by vyrábal z lokálnych a slovenských zdrojov.

„Každý náš výrobok bol kedysi snom. Je potrebné snívať, a tým vytvárať cestu na realizáciu,“ uzatvára Malgot.

Dnes ich výrobky môžu nájsť bežní ľudia vďaka dobrej dostupnosti v reťazcoch Kaufland, nielen v špecializovaných obchodoch so zdravou výživou.

Tento článok vám prináša Kaufland.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Neprehliadnite tiež

Éčka u nich nemajú miesto.


SME Creative

Mliečne baktérie sú najdôležitejší spolupracovníci.


SME Creative

Záujem o ne je po celý rok.


SME Creative a 1 ďalší

Ničenie vitamínov mrazom je mýtus.


SME Creative a 1 ďalší