SME
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať

Potrebujete platobný terminál? Dnes vám stačí už len smartfón a máte ho zadarmo

Martin Králik je zakladateľom a majiteľom kaviarní Pán KráličekMartin Králik je zakladateľom a majiteľom kaviarní Pán Králiček (Zdroj: Slovenská sporiteľňa)

Káva, veľmi zvláštna to vec. Mnohí z nás si bez nej nevieme predstaviť ani deň nášho života. Podľa evolučnej logiky by sme ju pri tom mali okamžite vypľúvať z našich úst. Schopnosť rozoznávať horkú chuť sa nám totiž vyvinula, aby sme vedeli rozlíšiť jedy v potrave. Káva. Horký nápoj, ktorý milujeme. A to až tak, že z našich kávomajstrov sa stávajú komunitné celebrity. Jednou z bratislavských je Pán Králiček.

Kaviarne, spolu s celým gastrobiznisom, sú veľkou ekonomickou obeťou druhej vlna pandémie koronavírusu na Slovensku. Zatvorené sú už niekoľko mesiacov, predávať môžu len „cez okienko“ a nikto ani len netuší, kedy by mohli reálne otvoriť. Mnohí kaviarníci už oznámili koniec podnikania, ostatní pracujú ďalej, pripravujú sa na otvorenie. Aj s technologickými novinkami. „Napriek súčasnej situácií sme si povedali. že sa nevzdávame, že budeme fungovať ďalej. Podarilo sa nám opäť rozrásť a získať nové predajné miesta. Začínali sme na Poštovej ulici ešte v roku 2012, dnes sme na Laurinskej, pri Twin City, veríme, že sa vrátime na Šafko a najnovšie pribudne aj roh Krížnej pri Centráli. Keďže kaviarní je už viac a my chceme, aby nás ľudia vedeli nájsť rozhodli sme nechať si vyvinúť aplikáciu ktorá pomôže zákazníkovi nájsť najbližšiu pojazdnú kaviareň, ukáže mu či je momentálne v prevádzke a odnaviguje ho k nej,“ vysvetľuje Martin Králik, majiteľ kaviarní Pán Králiček.

Káva a inovácie? Bez nich to nejde

Na prvý pohľad sa môže zdať, že káva a digitálne inovácie nejdú moc dokopy. Aj v tomto prípade je však prvý pohľad chybný. „Vezmime si len také kávovary. Kedysi išlo o relatívne jednoduché analógové stroje, dnes sú kávovary so zabudovanými váhami, s individuálnym nastavovaním teploty, sú jednoducho plné technológií ktoré umožňujú kvalitatívne posúvať proces prípravy kávy a uľahčujú život baristom,“ dodáva Martin Králik. A neplatí to len o kaviarňach, je to tak aj s celým kávovým svetom – technológie prenikajú do každej oblasti od predaja zelenej kávy farmármi priamo pražiarom, cez praženie až do prípravy a samotného predaja.

Pandémia ovplyvňuje celé naše správanie sa. Pred rokom museli takmer všetci obchodníci zavrieť zo dňa na deň. Mohli využívať online nakupovanie, mnohé kamenné obchody ale nemali ani POS terminály, nie to iné online možnosti platenia. Počet platobných terminálov firemných klientov Slovenskej sporiteľne vďaka tomu narástol o viac ako 20 percent.

Slovensko však má podľa banky potenciál ich počet zdvojnásobiť. Aj preto vznikla unikátna digitálna inovácia Terminál v mobile, ktorá premení smartfón na platobný terminál. Prinášajú ju Slovenská sporiteľňa spolu so spoločnosťou Global Payments. „Nie každý obchodník potrebuje klasický platobný terminál. Niektorí by prijali jednoduchšie riešenie, bez nutnosti mať ďalšie zariadenie, hlavne, keď ho nepoužívajú nepretržite. Preto prinášame inováciu, ktorá poslúži najmä podnikateľom s menším objemom platieb. Navyše, túto digitálnu novinku sme doplnili do nášho Krízového balíčka a s nami ju môžete mať na jeden rok zadarmo,“ vysvetľuje Martina Zrníková, expertka pre firemné bankovníctvo Slovenskej sporiteľne.

Prví v regióne

Práve u Pána Králička môžete využiť túto novinku. „Aplikácia je intuitívna, plne nahrádza terminál a nie je závislá na zariadení na ktorom sa používa. Zároveň máme zabezpečenú plnú podporu takže sa nemusíme sa báť v prípade prípadných problémov,“ vraví Martin Králik. Túto inováciu môžeme využívať na Slovensku medzi prvými v regióne. „Plnohodnotnú aplikáciu spúšťame ako prví v strednej Európe, nikto iný doteraz rovnaké riešenie na trh neuviedol. Chceme reagovať na vzrastajúci záujem o platenie kartou a pomôcť obchodníkom a živnostníkom, aby svojim klientom umožnili platiť pohodlne," uviedol generálny riaditeľ Global Payments Igor Žganjer.

Služba Terminál v mobile funguje na všetkých telefónoch s operačným systémom Android 8 a vyšším a s NFC čipom. Platby kartami môžu obchodníci prijímať kdekoľvek, kde je dátový signál. Ak zákazník potrebuje o platbe doklad, môže si ho nechať odoslať cez SMS, emailom alebo cez QR kód. Riešenie je ideálne napríklad pre taxikárov, kuriérov, trhovníkov, remeselníkov, lekárov či menšie predajne. Ďalšími výhodami sú rýchlosť a jednoduchosť. Obchodník môže začať prijímať karty len niekoľko hodín od podpisu zmluvy. Aplikáciu je možné doplniť aj o pokladničné systémy, čo ocenia najmä sezónni podnikatelia, ktorí si už nebudú musieť kupovať žiadne ďalšie zariadenia. Obchodník tiež priamo vo svojom telefóne uvidí prehľad a históriu všetkých transakcií.

Kríza ako príležitosť? Áno, aj pri káve

Nedávno sme oslávili prvé výročie začiatku koronakrízy a za ten čas sme sa s ňou museli naučiť nejako žiť. Do našich životov však priniesla niečo, na čo sme si mnohí už odvykli – neistotu. Práve tá je jedným z najväčších strašiakov v podnikaní. V ňom síce treba rátať so všetkými rizikami, ale na plány a riešenia treba mať aj predvídateľné prostredie. Keď neviete, kedy vám zavrú prevádzku alebo kedy ju povolia otvoriť; či vám dovolia predávať v uliciach, vtedy sa zle pripravuje na rôzne alternatívy.
Napriek tomu aj dnes počúvame obľúbené klišé rôznych motivačných koučov „Kríza je príležitosť“. V tomto prípade však má aj reálny základ. „Kaviarníctvo, ako aj celý gastro segment, je veľmi náročné podnikanie. A štát, na rozdiel od okolitých krajín, prijíma len veľmi slabé opatrenia. Ten, kto je pripravený a má pri sebe spoľahlivú finančnú inštitúciu, vie určite aj z tejto situácie vyťažiť. Na trhu sa uvoľnilo veľa zaujímavých priestorov na rozvoj zaujímavých gastronomických konceptov. My sa teraz sústreďujeme na spomínanú aplikáciu, ktorá nás opäť priblíži k ľuďom aj cez inovovaný loyalty program, zároveň spustíme eshop na naše kávy a máme v pláne spustiť aj nové produkty. Je to také menšie prekvapenie,“ dodáva s úsmevom Martin Králik.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obchodovanie na burze je prístupné prakticky každému.

Zaujíma vás obchodovanie na burze, ale neviete, ako a kde začať? Obchodníkom sa môže stať prakticky každý, teda aj vy.

7m

Význam zliav a vernostných programov zdôraznila aj koronakríza.

9 h

Keď bývate na mieste s najpestrejšími dvormi v Bratislave, máte svoj vlastný dovolenkový rezort rovno pod oknami svojho domu.

9 h