SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár

Spýtali sme sa online populácie, čo ju bolí po roku v lockdowne. Pália a režú nás oči, bolí nás chrbát aj hlava, opúchajú nohy.

Cítime sa zle, ale uvedomujeme si to

Menej sa hýbeme, zle sedíme, dlho a sústredene sa pozeráme na obrazovky, ktoré na nás žiaria modrým svetlom, strácame sociálne kontakty. Prejedáme sa alebo vynechávame jedlo. Niekde na pozadí to všetci vnímame a čakárne u očných lekárov, fyzioterapeutov a psychológov sa plnia čoraz mladšími pacientmi.

Čím mladší ľudia, tým viac rizík vidia

Najviac negatív na práci s IKT prostriedkami nachádza veková skupina 15 – 24 rokov, kde 95 percent označilo z uvedených viac ako dva škodlivé vplyvy na zdravie. Odsudzujú nesprávne sedenie, modré svetlo z obrazovky, ale takmer polovica si je vedomá, že ich ohrozujú stravovacie poruchy – prejedanie sa alebo vynechávanie jedla, čo sa nedá povedať o žiadnej inej vekovej skupine. Starosťami o svoje zdravie sa im približujú ich generační nasledovníci, skupina 25 – 34 rokov.

Najspokojnejšie s IKT vybavením nažíva veková skupina 55 rokov a viac, aj keď prácu s IKT vybavením považuje za bezproblémovú iba 15 percent respondentov. Pri porovnaní vzdelania a výsledkov ide zrejme o skupinu ľudí, ktorá s IKT pracuje menej alebo ich využíva iba na voľný čas.

Chráňte si oči

„Prečítala som si štúdiu a plne s ňou súhlasím. Je to naša každodenná prax počas pandémie. Presne na tieto problémy sa pacienti sťažujú,“ hovorí očná lekárka a chirurgička MUDr. Adriana Smorádková z očnej kliniky NeoVízia.

Pri sledovaní obrazovky sa znižuje počet žmurknutí oka na štyri- až šesťkrát za jednu minútu. Zároveň sa vplyvom vertikálneho pohľadu na monitor zväčšuje plocha odkrytého povrchu oka, čo má za následok zvýšené odparovanie slzného filmu a pocit suchosti v očiach. V dôsledku kónického stočenia očí smerom k monitoru dochádza k svalovej únave očných svalov, čo sa prejaví bolesťou očí, tlakom, napätím v očiach, pocitom rozmazaného videnia, spomaleným zaostrovaním, bolesťami hlavy.

  • Modré svetlo z obrazovky je rizikový faktor, a to preto, že sa zníži tvorba melatonínu, hormónu zodpovedného za kvalitný spánok, a tým sa naruší naša schopnosť zaspať. Takže pauzy cez deň a večer nepozerať do mobilu.
  • Odporúčam každú hodinu sa vzdialiť od monitora aspoň na desať minút. Pozerajte cez okno do diaľky a robte si svalové cvičenie očí. Očami sledujte obdĺžnik veľkosti 1 x 0,5 metra, pozerajte do všetkých krajných polôh pomyselného obdĺžnika, potom si zavrite oči a jemne si ich masírujte, použite umelé slzy. Počas ôsmich hodín aspoň tri až štyri razy.
  • Pomocnú ruku podávajú výrobcovia elimináciou modrého svetla pri používaní obrazoviek. V predchádzajúcej generácii sa používali prídavné filtre na obrazovky, ktoré však skresľovali farby. Napríklad OLED displeje notebookov ASUS majú kalibrovanie farebného spektra, takže vyžarujú až o 70 percent menej škodlivého modrého svetla.

Seďte a stojte poriadne

„Ak dlho zotrvávame v jednej polohe, tak telo začne prejavovať známky nepokoja, vôle migrovať stres. Migrovanie stresu alebo prenesenie napätia vidíme napríklad, keď dlhodobo sedíme s opretou hlavou o zápästie. Po pätnástich minútach sa začne hlásiť zápästie, o chvíľu rameno, krk a máme veľkú potrebu zmeniť túto polohu. Obrátime sa a to je práve tá migrácia stresu,“ vysvetľuje fyzioterapeut Tomáš Malárik z rehabilitačného centra Fyzio Klinik.

  • Zabúdame meniť polohy, čiže nepohyb za pohyb. A pritom vieme spraviť veľkú zmenu už len tým, že zmeníme človeku rytmus osemhodinového sedenia. Napríklad dve hodiny státia, štyri hodiny sedenia a hodinu drepy, sedenie na kľakačke alebo cvičenie na fitlopte.
  • Na vytvorenie návyku potrebuje každý iný čas. Prvým dobrým znamením je vôľa, že človek chce zmeniť nesprávny návyk. Fyzioterapeut vám ukáže správne cviky, ktoré podporujú správne držanie tela. Po čase je dobré prísť na terapiu opäť, utvrdiť sa v tom, že cvičím správne, prípadne posunúť obťažnosť cvikov alebo ich úplne zmeniť, pokiaľ nám nevyhovujú. Možností je neúrekom.

Poraďte sa

Trvalý charakter však môžu nadobudnúť nesprávne vybudované návyky a stratené sociálne zručnosti. „Po skončení lockdownových opatrení by sme mali venovať zvýšenú pozornosť tomu, aby sme najmä u detí systematicky podporovali postupné znovuvybudovanie správnych návykov,“ radí Michal Božík, psychológ a výskumný pracovník.

  • Aby sme si udržali duševné zdravie a psychickú pohodu aj v ďalších dňoch počas obmedzení, je namieste aj naďalej dbať na to, aby sme mali dostatok času na pohyb a rozhovory s našimi najbližšími.
  • Kontrolujme si, ako trávime čas, a vyhýbajme sa jednostranným aktivitám pred obrazovkami, najmä vo večerných hodinách a tesne pred spánkom.
  • Ak máme pocit, že situáciu nezvládame, neváhajme vyhľadať aj odbornú pomoc.

Reprezentatívny prieskum na tému, ako vníma svoju duševnú a fyzickú kondíciu internetová populácia Slovenska, realizovala v marci 2021 agentúra Nielsen Admosphere pre značku ASUS (Omnibus, populácia od 15 rokov).

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Slovak businesses deal with new parametres for securing meals for their employees.

9 h

Máte chuť realizovať sa a stavať si svoj „sen“ v podobe domčeka už teraz? Ak áno, starostlivo zvážte, čo vás to bude stáť.

9 h

Izolačná efektivita, zdravšie bývanie bez vzniku plesní a úspora energií sú hlavné dôvody pre zateplenie domu či bytu

9 h