SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky
INZERCIA

IKEA končila rok s vyšším počtom zamestnancov, ako začínala

S P&C manažérom IKEA Bratislava sme sa rozprávali na tému zamestnanosti

Na Slovensku pôsobí množstvo globálnych firiem, ktoré zamestnávajú stovky ľudí. Jednou z mimoriadne úspešných je aj IKEA, ktorá na našom trhu čoskoro oslávi úctyhodných 30 rokov. Momentálne zamestnáva 550 ľudí. Oslovili sme People and Culture manažéra IKEA Bratislava, Michala Svientyho, aby sme sa porozprávali na tému zamestnanosti v dnešnej dobe, ako pandémia ovplyvnila trh práce, aké sú vyhliadky v oblasti zamestnanosti do budúcnosti, aj ako má vyzerať ideálny zamestnanec alebo ideálny zamestnávateľ.

Ako vnímate aktuálny vývoj zamestnanosti a ako sa vyvíjala zamestnanosť vo vašej spoločnosti?

S príchodom pandémie sa výrazne zmenil trh práce. Prepúšťanie v niektorých odvetviach, zatváranie prevádzok, viac home-office, práce z domu, výpadok zamestnancov na PN, OČR alebo v karanténe, potreba rýchlej zmeny a rekvalifikácie, a mnohé ďalšie, to všetko zasiahlo takmer všetkých. Ani pre nás v IKEA minulý rok určite nebol „bežný“, aj my sme sa museli veľmi rýchlo zmenám prispôsobiť. Počas minulého roka sme na 50 dní zatvorili náš obchodný dom, aby sme zabránili šíreniu ochorenia COVID-19. Aj napriek tomu sme vo fiškálnom roku 2020 zaznamenali stabilné výsledky. Došlo hlavne k výraznému nárastu on-line predaja, kvôli čomu sa mnohým zamestnancom takpovediac zo dňa na deň zmenila pracovná náplň. Niektorí zostali doma na home-office, iní sa viac zamerali na logistiku alebo kontaktné centrum. Musím povedať, že všetci to zvládli skvelo.

Na pohovoroch vidíme, že zasiahnutí situáciou sú hlavne, aj keď nielen, ľudia z profesií v službách, zavretých reštaurácií, hotelov, zrušených dopravných liniek a pod. Premietlo sa to aj do trhu, do počtu žiadostí o zamestnanie, odpovedí na pracovné inzeráty, mnoho ľudí je oveľa ochotnejších sa rekvalifikovať, napr. z reštaurácie do služieb online. Títo uchádzači po svojich negatívnych skúsenostiach oveľa intenzívnejšie potrebujú u zamestnávateľa garanciu väčšej stability, finančnej istoty a celkového bezpečia. My ako zamestnávateľ sme kládli dôraz na udržanie finančnej stability všetkých našich zamestnancov. Zmeny v podobe prepúšťania, ako v mnohých firmách, neprišli, práve naopak, rok sme končili s vyšším počtom zamestnancov, ako sme začínali. Tento trend u nás pokračuje aj v tomto roku. V tomto mesiaci sme navyše plošne zvyšovali platy všetkým zamestnancom, a to v priemere o 6,2%.

Aké finančné a nefinančné benefity poskytujete svojim zamestnancom a ktoré benefity sú vo Vašej firme medzi zamestnancami najviac využívané?

Naše platy sú vyššie ako priemer v maloobchode a všetkým našim zamestnancom poskytujeme široký balíček výhod navyše. Súčasťou balíčka je napr. príspevok na stravu, kantína, pracovné oblečenie zadarmo, 5 dní dovolenky navyše už od 1. dňa nástupu, Asistenčný program, zamestnanecké zľavy, či príspevok na dôchodkové sporenie. Patria tu tiež odmeny k výročiam, ročný objem flexibilných výhod, teambuildingy, darčeky pri životných udalostiach, atď. Najviac zamestnanci využívajú práve balíček flexibilných výhod, tiež kantínu, zamestnanecké zľavy a dovolenku navyše. Okrem toho ponúkame aj jedinečné pracovné prostredie s priateľskou firemnou kultúrou založenou na našich hodnotách, dlhodobú istotu zamestnania, široké možnosti rozvoja a rovnaké príležitosti – bez ohľadu na vek, pohlavie, sexuálnu orientáciu, fyzické schopnosti, etnickú príslušnosť, rasu, národnosť, vyznanie a iné.

Počas pandémie okrem toho ponúkame aj ďalšie benefity. Uvedomujeme si možné ťažkosti, ktoré môžu našich zamestnancov a ich rodiny postretnúť, a preto sme vyčlenili prostriedky pre prípad potreby im pomôcť. Napr. ak slobodný rodič potrebuje zostať s dieťaťom z dôvodu karantény alebo štátom zavretej školy doma, dostane vyplatených 100% základnej mzdy. Tiež sa ešte viac snažíme prispôsobiť pracovný čas a zmeny tak, aby mohli naši zamestnanci tráviť čo najviac času s blízkymi. Ak je náš obchodný dom zavretý, ale zamestnanec musí prísť do práce, dostane obed zadarmo, rovnako ho za zníženú cenu môže kúpiť aj rodinným príslušníkom. Takisto bol vytvorený špeciálny fond na jednorazovú finančnú podporu pre prípad, že sa zamestnanec dostane do finančných ťažkostí.
Aby sme šli príkladom, okrem podpory pre našich zamestnancov sme pomohli aj viacerým neziskovým organizáciám, nemocniciam a inštitúciám darovaním IKEA výrobkov v hodnote 220 000 eur.

Aké pracovné pozície sa vám darí/nedarí obsadiť a aké sú vaše skúsenosti pri obsadzovaní pracovných pozícií kvalifikovanou silou?

Momentálne vďaka nárastu online predaja neustále hľadáme nových kolegov a vďaka situácii na trhu nemáme problémy s obsadzovaním pozícií v našom obchodnom dome. Pravdaže, situácia nie je úplne jednoduchá pri hľadaní kvalifikovanej pracovnej sily. Aj keď nám chodí rekordné množstvo prihlášok, je často u kandidátov potrebná rekvalifikácia, alebo aspoň hlbšie zaškolenie. Táto situácia určite nejaký čas potrvá, našťastie, v IKEA sme zaviedli interný vzdelávací a rozvojový online pre-boarding a on-boarding systém, do ktorého sa nový zamestnanec prihlási ešte pred nástupom do zamestnania. Takto jeho zaškolenie prebehne plynulo, v určenom čase, bez stresu a do práce príde už „pripravený“ kolega. Čiže ani nedostatok kvalifikácie, resp. skúseností nepredstavuje v IKEA problém, zamestnancov vieme dobre pripraviť aj sami.

Aké nástroje využívate na nábor nových zamestnancov a aká je ich úspešnosť?

Spôsob náboru nových zamestnancov sa za posledný rok výrazne zmenil. Prešli sme na digitalizovanú formu pohovorov – Digitálne Assessment centrá, zmenil sa aj formát, oveľa viac využívame video-dotazníky, či online formuláre. Pravdaže, stále je dôležitý ľudský kontakt, ale žijeme našťastie v dobe, kde to aspoň sčasti dokážeme nahradiť. Aj vďaka tomu sme schopní efektívne a rýchlo vybrať úspešných kandidátov, ktorí zdieľajú naše firemné hodnoty a prístup k práci.

Aký je váš postoj k pracovnej sile nad 40-50 rokov a iným marginalizovaným skupinám - ako s nimi počítať na trhu práce?

V IKEA podporujeme zásady rôznorodosti a začlenenia, rešpektujeme individualitu našich zamestnancov a rôznorodosť vnímame ako príležitosť na obohatenie našej organizácie. Nemáme predsudky a aktívne zamestnávame napr. osoby vo veku 50+, ktorí v skutočnosti tvoria 14 % našej pracovnej sily, čo je porovnateľné s ostatnými vekovými skupinami našich zamestnancov. Životné a pracovné skúsenosti týchto ľudí pokladáme za výhodu a prínos pre náš kolektív. Keďže naša populácia starne, určite sú to ľudia, s ktorými trh práce musí aktívne počítať. Takisto veríme, že každý má právo na rovnaké zaobchádzanie a príležitosti bez ohľadu na pohlavie, sexuálnu orientáciu, pôvod, náboženské presvedčenie, či iné. Dá sa povedať, že rôznorodé pracovisko je dobré pre našich zamestnancov, zákazníkov, aj pre naše podnikanie. Rovnaký postoj vidím v mnohých firmách.

Aké sú vaše prognózy na ďalšie obdobie?

Vo všeobecnosti odhadujem, že ak sa pandemická situácia bude zlepšovať, v čo všetci dúfame, zamestnávatelia aj zamestnanci si budú môcť trochu vydýchnuť a vrátiť sa aspoň čiastočne k „normálnemu“ životu. Čo sa zrejme zmení, budú niektoré pracovné procesy, prechod do online priestoru, digitalizácia na pracovisku, určite bude viac zamestnancov väčší podiel času na home-office, možno sa dokonca naopak z benefitu home-office stane nový benefit, a to možnosť práce v kancelárii. Zamestnávatelia budú od zamestnancov požadovať viac flexibility pre prípad, že by znova došlo k zmenám v situácii na trhu, zamestnanci zase budú preferovať finančne aj personálne stabilných a silných zamestnávateľov, ktorí im poskytnú väčšie istoty. Dá sa očakávať zmena v spôsobe vedenia ľudí – objaví sa tzv., hybridný leadership, kedy bude časť ľudí pracovať z domu, časť z firmy, a to si bude vyžadovať zmenu v prístupe ich vedúcich. Rovnako naberá na sile trend rovnosti na pracovisku, podpora diverzity a inklúzie, novým fenoménom sa vďaka pandémii stáva aj starostlivosť o mentálne zdravie zamestnancov. My v IKEA sa cítime na tieto zmeny pripravení.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Štart Driveramy prichádza vo chvíli, kedy predaje ojazdených vozidiel lámu rekordy.


4 h

Čo je správne jesť pred tréningom a čo jesť po cvičení? Poradíme vám, prečo by ste mali siahnuť po 100 % smoothie a šťavách.


4 h

Malým zázrakom by sa na Slovensku dala nazvať už samotná novopostavená škola v Banskej Štiavnici. Táto má však oveľa viac divov.


9 h