Za vrcholnú disciplínu motoršportu je tradične považovaná Formula 1. Niet sa čomu čudovať, za desiatky rokov svojej existencie sa tieto preteky konali už na mnohých slávnych autodrómoch v mnohých štátoch sveta. A všade, kam prídu, prinášajú so sebou kombináciu adrenalínu a prestíže.
Predstavte si však, čo by sa stalo, keby ste pretekárov a ich výkonné monoposty vyňali zo sterilného prostredia pretekárskeho okruhu a zasadili ich do úplne nového prostredia – kamkoľvek. A to nie je jediná inovácia, ktorú vizionárske preteky Extreme E prinášajú.
Táto nová séria pretekov totiž prináša pretekárske tímy na tie najdrsnejšie, odľahlé časti nášho sveta: do púšte, džungle, na ľadovec, či do tesnej blízkosti oceánov. Prvé podujatie sa konalo len tento apríl, hostila ho Saudská Arábia a na štarte sa objavili fanúšikom motoršportu známe priezviská, napríklad Sainz či Loeb. V púšti a na plný plyn!
Ako to funguje?
Pretekársky víkend Extreme E pozostáva zo štyroch kôl s dvoma časovkami a štyrmi pretekmi: v sobotu dve kvalifikačné časovky, potom semifinálové, „Crazy Race“ (bláznivé preteky) a rozstrel, po ktorých nasleduje nedeľné finále. Každé kvalifikačné kolo je merané a body sa udeľujú za cieľovú pozíciu, ktorá je založená na kombinovaných časoch z oboch kvalifikačných jázd.
Najlepšie tri tímy z dvoch kvalifikačných kôl postupujú do semifinále, ďalšie tri idú do “Crazy Race” a posledné tri do rozstrelu. Tieto kolá majú všetky po jednom preteku a všetky tri autá sa postavia proti sebe. Najlepšie dve autá zo semifinále a najlepšie autá z ”Crazy Race” postupujú do finále, ktoré je ďalším pretekom s tromi automobilmi.
V každom preteku musí auto absolvovať dva okruhy po trati, pričom každý člen tímu musí ísť jedno kolo. Extreme E ale prináša aj iné novinky, ktoré sme doteraz v motoršporte nevideli: Zaostrenie na sociálny rozmer a princípy rovnosti. Tímy musia mať jedného vodiča a jednu vodičku, ktorí budú plniť rovnaké šoférske povinnosti.
Na trati sa nachádza zóna prepínania vodičov, kde dochádza k zmenám vodiča. Po 1. kole každej relácie je povinná 45-sekundová zastávka na zmenu jazdca. Vodič idúci druhý v prvej kvalifikácii musí ísť prvý v druhej kvalifikácii. Podobne ako vo Formuli 1 so sytémom KERS, aj tu je možné dočasne použiť jedno zvýšenie výkonu Hyper Drive, ktoré poskytuje ďalšiu energiu na štyri sekundy.
Elektrické monštrá
Zaujímavosťou je, že táto mladá a vizionárska séria má aj továrenský tím s automobilkou, ktorej produkty si môžete kúpiť aj u nás: CUPRA je súčasťou série Extreme E od jej začiatku. Bola to prvá automobilka, ktorá oznámila svoju účasť na pretekoch a za týmto účelom spojila svoje sily s ABT Sportsline ako hlavným partnerom tímu.
Preteká s úplne novým špeciálom, ktorý nesie meno e-CUPRA ABT XE1, čo v skratke znamená plne elektrický pohon všetkých štyroch kolies s výkonom až 400 kilowattov (544 koní)! Tím španielskej automobilky nenecháva nič na náhode, preto sa už v Saudskej Arábii za volantom tejto beštie objavili dve hviezdne mená: vytrvalostná pretekárka Claudia Hurtgen a bývalý šampión rallycrossu a DTM, Mattias Ekstrom.
Špeciál e-CUPRA ABT XE1 otestovali títo dvaja jazdci až na doraz: testovanie prebiehalo na okruhu Oschersleben v Nemecku a na trati MotorLand Aragón v Španielsku, no reálne schopnosti jazdcov a strojov preverí dovedna 5 podujatí v roku 2021, kde sa Extreme E objaví. Okrem Saudskej Arábie to bude aj v Lac Rose v africkom Senegale, v Kangerlussaq v Grónsku, v brazílskom Pará a konečne v Tierra Del Fego v Argentíne.