Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť. Oplatí sa počkať?

(Zdroj: ŠKODA AUTO Slovensko)

Koľko ušetríte, závisí od mnohých faktorov.

Elektromobilitu sme v ostatných rokoch vnímali predovšetkým ako environmentálnu problematiku. Ako sa však vývoj spaľovacích motorov stáva čoraz drahším najmä kvôli sprísňovaniu emisných limitov, ruka v ruke sa s tým vynára ďalšia otázka. Nemalo by byť moje nasledujúce auto elektrické, lebo sa to finančne oplatí?

Elektromobilita je výhodnejšia najmä na Západe

Nielen trendy v nabíjaní, ale aj v predaji elektromobilov v západnej Európe naznačujú, že postupná elektrifikácia sa v niektorých krajinách začína vyplácať nielen ekologicky, ale aj ekonomicky. Potvrdzuje to štúdia spoločnosti LeasePlan z roku 2020, podľa ktorej bol elektromobil výhodnejší v 508 z 912 sledovaných prípadov.

Štúdia zahŕňa 13 krajín Európskej únie a porovnáva 912 situácií, v ktorých sa môžu automobily ocitnúť. Zatiaľ najpodrobnejšia štúdia tohto druhu brala do úvahy parametre ako celková cena automobilu, spotreba paliva, iné prevádzkové náklady ako servis či daňové zaťaženie a možné zvýhodnenia v danej krajine.

Porovnávala automobily niekoľkých segmentov (Renault Zoe a Peugeot 208, Nissan Leaf a VW Golf, Tesla Model 3 a BMW 3 a Audi e-tron s Mercedesom-Benz GLE) s rôznym ročným nájazdom (20-, 30- a 40-tisíc kilometrov) a rôznou dobou vlastníctva (36, 48 a 60 mesiacov).

Ak prispôsobíme podmienky nášmu trhu, v ktorom je daňové zaťaženie pre elektromobily rovnaké ako pre vozidlá so spaľovacím motorom, elektromobil vychádza asi o pätinu lacnejšie na údržbu a až o polovicu lacnejšie pri spotrebe elektrickej energie.

Proti elektromobilite hovorí vyššia obstarávacia cena, a teda aj väčšia strata hodnoty pri následnom predaji ao čosi vyššie opotrebovanie pneumatík kvôli väčšej hmotnosti a krútiacemu momentu elektroáut.

Segment vozidla je kľúčový

Elektromobily u nás nemajú viaceré výhody, ich registračné poplatky sú však na najnižšej sadzbe nezávisle od výkonu motora, čo ocenia najmä záujemcovia o silnejší elektromobil. Ak by ste namiesto turbodieselovej Škody Kodiaq 2,0 TDI so 147 kilowattmi zvolili porovnateľnú Škodu Enyaq iV 80, na registrácii jednorazovo ušetríte 435 eur.

„Registračné poplatky sú v prípade BEV (batériové elektrické vozidlo) na najnižšej sadzbe bez ohľadu na výkon motora a v prípade PHEV (plug-in hybridné elektrické vozidlo) je registračný poplatok znížený o 50 percent,“ uvádza tlačové oddelenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.

Zaujímavé je porovnanie návratnosti investície do elektromobilu v rôznych kategóriách. Vyššia cena batérie spôsobuje, že malé elektromobily majú výrazne vyššiu cenu ako konkurenčné malé autá, čo pre ne predstavuje výrazný hendikep aj v západnej Európe.

Rozdiel sa však postupne zmenšuje s najazdenými kilometrami a kategóriou vozidla. Pri porovnaní Audi e-tron a Mercedesu-Benz GLE je už pri nájazde 20 000 kilometrov elektromobil výhodnejší až o skoro 14 percent.

Ako by teda mohol v dohľadnom čase ušetriť na elektromobilite slovenský záujemca o podobne veľké SUV?

Do porovnania sa dostali tri vozidlá, ktoré by denne najazdili 42 kilometrov do práce a späť a osem kilometrov v rámci mesta do obchodu či pre deti zo školy. Referenčnými vozidlami sú Škoda Kodiaq so 110 kW turbodieselom 2,0 TDI, Škoda Kodiaq s benzínovým 1,5 TSI a pohonom jednej nápravy vo výbave Style a Škoda Enyaq iV 60 s pohonom jednej nápravy, piatimi miestami na sedenie a výkonom 132 kilowattov.

Doma ušetríte na prevádzke až štvornásobne

Zatiaľ čo pri benzínovom modeli vychádzajú náklady na 50-kilometrový okruh približne na 4 až 4,8 eura, turbodieselový variant poskytuje rovnakú vzdialenosť za 2,8 až 3,5 eura.

Čo na to elektromobil? Už letmý pohľad do cenníkov dodávateľov elektrickej energie naznačuje, že objem ušetrených peňazí závisí najmä od spôsobu, akým elektromobil nabíjate. Rozdiely v domácom nabíjaní alebo nabíjaní od rôznych poskytovateľov energie sa totiž výrazne líšia.

Zďaleka najlepším riešením je domáce nabíjanie pomocou wallboxu, na ktoré distribučná sieť ZSE poskytuje špeciálnu zvýhodnenú tarifu. Vďaka nej viete svoj elektromobil nabíjať za cenu 0,092 eura za kilowatthodinu, čo pri priemernej spotrebe Enyaqu iV 60 (14,6 až 16,4 kWh/100 km) vychádza na 67 až 75 centov na referenčný okruh 50 kilometrov. Je to viac ako štvornásobný náskok oproti turbodieselu.

Situácia sa však rapídne mení, ak možnosťou domáceho nabíjania nedisponujete. Pre taký prípad je porovnanie cenníkov dvoch najväčších prevádzkovateľov rýchlonabíjacích staníc ZSE Drive a GreenWay.

Cena 0,29 eur za kilowatthodinu je rovnaká pri programe Partner od ZSE aj Energia Max od GreenWay. Cena za prejdený denný okruh by tak bola na úrovni 2,1 až 2,3 eura, čo je mierne výhodnejšie ako turbodiesel. Greenway má však väčší mesačný poplatok ako ZSE, teda 24,9 vs. 9 eur.

Ak zoberiete do úvahy celkovú cenu vozidla, výhodnosť vyššej investície sa vám ukáže pomerne presne. Základná cena Kodiaqu s benzínovým motorom 2,0 TSI je 32 060 eur, pričom za turbodiesel zaplatíte 34 650 eur. Porovnateľný Enyaq iV 60 vychádza na 39 490 eur.

Cenový rozdiel tak dobehnete s elektromobilom pri domácom nabíjaní po asi 100 000 prejdených kilometroch v porovnaní s benzínovým modelom, pričom v porovnaní s turbodieselom musíte pridať ešte približne 30 000 kilometrov.

Pri používaní výhradne rýchlonabíjacích staníc sa o návratnosti investície hovoriť nedá. Situáciu by však mohli zlepšiť daňové úľavy či iné benefity, ktoré vlastníctvo elektromobilov prináša na iných trhoch ako bezplatný vjazd do centra mesta, bezplatné parkovanie či nižšia cestná daň. Podľa Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky to vyzerá, že situácia sa čoskoro zmení k lepšiemu aj u nás.

„Máme záujem podporiť nákup elektromobilov, výzva však nebude vypísaná skôr ako v závere roka 2021. Výška príspevku by mala byť nižšia ako v roku 2019, no na pridelenie dotácie by mal mať nárok každý záujemca. Okrem toho sme vyčlenili 650-tisíc eur na budovanie nabíjacích staníc, o ktorú mohli žiadať samosprávy i podnikatelia,“ približuje tlačové oddelenie Ministerstva hospodárstva SR.

Okrem toho slovenská legislatíva umožňuje zriaďovateľom obcí a samosprávam vyhlasovať nízko emisné zóny. Zároveň majú majitelia vozidiel možnosť zrýchlených odpisov elektromobilov a nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá.

Komfort elektromobilu ponúknu aj hybridy

Dnešná doba premeny automobilového priemyslu prináša zákazníkovi aj iné benefity ako lacnejšie kilometre. Príkladom je čiastočná elektrifikácia vozidla, ktorá je priamym medzistupňom medzi fosílnymi palivami a elektromobilitou.

Patrí sem aj Škoda Octavia e-TEC s trojvalcovým motorom 1,0 TSI s výkonom 81 kilowattov. Cenník vraví, že oproti modelu bez pomocného elektromotora si síce priplatíte, no získate nižšiu spotrebu.

Medzi výhody treba zaradiť aj 48 V štartér - alternátor, ktorý je o poznanie tichší ako bežný štartér a taktiež to, že vďaka rekuperácii elektrickej energie sa pri brzdení šetrí brzdové obloženie.

„Mild-hybrid je pre auto lepší ako klasický štart - stop systém, navyše mild-hybridy prinášajú aj novinky ako elektrické olejové čerpadlo, ktoré motoru prospieva,“ potvrdzuje Juraj Hrivnák, redaktor magazínu Auto, motor a šport.

Rozdiel v registračnom poplatku 950 eur

Ak si chcete vyskúšať život s elektromobilom, no zároveň nechcete prijímať kompromisy späté s obmedzeným dojazdom, môžete si vybrať aj plug-in hybridné riešenie. V modelovej palete najpredávanejšej Škody je ním model Octavia iV s cenou začínajúcou na 31 760 eur vo výbave Ambition.

Vďaka výkonným elektromotorom má prekvapivú dynamiku a čistú jazdu. Z nuly na sto zrýchli za 7,7 sekundy a čisto na elektrinu ponúka dojazd 55 až 79 kilometrov. Znamená to, že pri domácom nabíjaní by referenčný okruh 50 kilometrov prešla rovnako ekonomicky ako elektromobil, no bez strachu z prázdnej batérie. Tá sa totiž dá dobíjať aj spaľovacím motorom, napríklad pri jazde na diaľnici.

Pre plug-in hybridné modely navyše platia podobné zvýhodnenia ako pri elektromobiloch, z ktorých najvýraznejšia je polovičná registračná daň. Pri športovom modeli Octavia RS iV je rozdiel v registračnom poplatku 950 eur. Aj k plug-in hybridnej Octavii ponúka praktické riešenie nabíjania samotná automobilka, jednotlivé nabíjačky sa odlišujú cenou a určením.

Ako nabíjať doma a v práci?

Čo sa týka nabíjačiek, máte na výber z viacerých možností. Základný Škoda iV Charger (556 eur s DPH) síce nedisponuje inteligentnými funkciami a prepojením s mobilnou aplikáciou, je však robustným riešením pre rýchle, bezpečné a pohodlné domáce nabíjanie elektromobilu či plug-in hybridného vozidla.

Škoda iV Charger Connect (795 eur s DPH) má aj modul pre autorizáciu čipovou kartou RFID, vďaka čomu môže slúžiť viacerým používateľom.

„Hodí sa pre spoločné podzemné garáže, kde toto riešenie zabráni neoprávnenému nabíjaniu,“ hovorí PR manažérka Škoda Auto Lenka Kalafut Lendacká.

Najprepracovanejší ŠKODA iV Charger Connect+ (1 074 eur s DPH) do svojej technickej výbavy pridáva ešte LTE modul a certifikovaný elektromer.

„Takýto wallbox môže zdieľať viacero používateľov. Dáta o nabíjaní sa odosielajú do aplikácie a používatelia aj prevádzkovateľ presne vidia, kto spotreboval koľko elektriny,“ vysvetľuje Kalafut Lendacká.

Riešenie je vhodné napríklad pre firmy, kde zamestnanec využíva služobné auto, ktoré nabíja doma. Údaje z certifikovaného wallboxu, ktorý mu firma nechá nainštalovať, môže využiť na následnú kompenzáciu za energiu spotrebovanú služobným autom.

Zároveň sa pripravuje inovatívne riešenie nabíjacej karty, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s jednou čipovou kartou. Celoeurópska karta bude na Slovensku dostupná s príchodom modelu Enyaq iV.

Autor: František Pisarovič pre Škoda Auto

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu