Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania

(Zdroj: m.smedata.sk)

Možností je viacero a budú len pribúdať.

Základnou otázkou elektromobility je dostupnosť nabíjacích staníc. Zatiaľ čo auto so spaľovacím motorom čaká na parkovisku s palivom, ktoré sa dá jednoducho, dostupne a rýchlo doplniť, elektromobil na to vyžaduje zdanlivo oveľa sofistikovanejší proces. Je však zložité nabiť si vozidlo aj v roku 2021?

Benzín doma nemá každý, elektrinu áno

Stále je pravdou, že elektromobil potrebuje na rýchle dobitie špecializovanú stanicu so všetkým príslušenstvom, navyše aj nabitie trvá dlhšie ako proces tankovania. Na druhej strane, bežný používateľ pravdepodobne nemá doma čerpaciu stanicu, elektrickú prípojku však áno.

Na rozdiel od bežného auta, elektromobil nie je navrhnutý tak, aby dopĺňal palivo rýchlo a nárazovo. Aj vďaka vlastnostiam svojej (prevažne) lítium-iónovej batérie sa elektromobil cíti najlepšie, keď sa úroveň nabitia jeho batérie pohybuje medzi 40 a 70 percentami. Naznačuje to, že elektrické auto si vyžaduje nielen iný druh paliva, ale aj iný prístup k dopĺňaniu energie. Nie nárazovo a doplna, ale priebežne.

Nabíjanie elektromobilu by sa teda dalo rozdeliť na piliere, kde primárnym je nabíjanie z domácej prípojky a sekundárne tvoria nabíjania na verejných staniciach v práci, počas nákupov či na rýchlonabíjacích staniciach počas dlhých ciest.

Domáce nabíjanie je teda kľúčovým faktorom, aby sa používanie elektromobilu oplatilo nielen ekonomicky, ale aj logisticky. Čas, ktorý vozidlo strávi čakaním na svoje použitie, totiž nemusí byť využitý pasívne ako pri bežnom aute, ale každé zastavenie môže znamenať čas aj na jeho dobitie.

V praxi to znamená, že keď vodič zaparkuje večer doma v garáži, pripojí svoje vozidlo k pomalému nabíjaniu pomocou mobilnej nabíjačky či wallboxu. Najlacnejším riešením je domáce nabíjanie wallboxom, na ktoré distribučná sieť ZSE poskytuje špeciálnu zvýhodnenú tarifu s nízkou cenou nočného prúdu.

Vďaka nemu môže používateľ svoj elektromobil nabíjať za cenu 0,092 eura za kilowatthodinu. Dom však musí spadať do tarify D4, ktorá vyžaduje elektrické vykurovanie domácnosti. Ceny a podmienky pre rôzne tarify sa môžu meniť v závislosti od dodávateľa.

Ako rýchlo sa nabíja doma?

Batéria elektromobilu síce pracuje výhradne s jednosmerným prúdom, nabitá však môže byť jednosmerným (DC) aj striedavým (AC). Je to možné vďaka tomu, že každý elektromobil disponuje palubnou nabíjačkou, respektíve meničom AC prúdu na DC prúd. Pri napájaní z domácej, teda AC siete, je kapacita takejto nabíjačky kľúčová na odhad toho, ako dlho ňou budete nabíjať elektromobil.

Súčasné palubné nabíjačky v elektromobiloch sú väčšinou dvoj- alebo jednofázové s výkonom 7,2 kW (32 A). Disponuje ňou aj malý mestský elektromobil Škoda Citigo-e iV. Elektromobily ďalšej generácie, ktoré predstavuje nový model Škoda Enyaq, podporujú aj trojfázové nabíjanie s výkonom až 11 kW (3 x 16 A).

Rýchlosť nabíjačky v automobile však nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje dĺžku nabíjania. Je ním aj kapacita ističov, ktoré sa v domácnosti nachádzajú. Väčšina slovenských domácností má trojfázovú prípojku s istením 3 x 25 A. Vypočítať najvyšší odber, ktorý môže elektromobil čerpať z 230 V siete, je jednoduché.*

Ak je kapacita akumulátora vozidla 60 kWh, pre vypočítanie približnej dĺžky pomalého nabíjania batérie musíme jej kapacitu vydeliť maximálnym výkonom siete. Znamená to, že nová Škoda Enyaq iV 60 bude na úplné nabitie potrebovať 60/17,25 = 3,48 h, čiže asi tri a pol hodiny.

V bežnej slovenskej domácnosti by teda malo byť možné nabíjať elektromobil Škoda Enyaq aj pomocou najvyššieho výkonu jeho zabudovanej nabíjačky, ideálne však v noci, keďže na ostatné spotrebiče zostáva len asi 6 kilowattov výkonu, čo nie je veľa. V rámci optimalizácie výkonu môže mať elektromotorista nabíjačku na samostatnej fáze, čím získa garanciu, že mu elektromobil nevyhodí ističe v celom dome. Doba nabíjania sa však v takom prípade predĺži.

Opäť však závisí od individuálnej prípojky a ističov v domácnosti. Pre rýchlosť nabíjania sú kľúčové. V prípade nevyhovujúcich parametrov sa dajú vymeniť za výkonnejšie, i keď to znamená ďalšie náklady. Mobilná nabíjačka či wallbox je riešením, ktoré o niečo zvýši rýchlosť, no najmä komfort nabíjania. Samé nevykonávajú žiadnu zmenu napätia alebo prúdu, len komunikujú s vozidlom a určujú, koľko prúdu si môže zo siete zobrať.

Spotrebe energie môžete pomôcť aj nainštalovaním solárneho panelu. Takéto riešenie občas používa aj majiteľ elektromobilu Tesla Model 3 Tomáš Ondrejka.

„U rodičov nabíjam priamo zo solárnych panelov, ktoré sú na streche. Ide o klasický solárny systém, aké sú bežne dostupné pre rodinné domy. Otec má tiež elektromobil, čiže sa mu takáto pomoc pri každodennom nabíjaní oplatí,“ hovorí Ondrejka.

Častou otázkou pri využití solárnej energie je aj jej výkonová stálosť. „Samozrejme, výkon systému sa počas dňa mení, no batéria s kapacitou 10 kWh pomáha vyrovnávať výkonové špičky. Čo sa týka nákladov, zvyšok vyrieši lacnejší nočný prúd,“ dodáva Ondrejka.

Nabíjanie aj zo stĺpov verejného osvetlenia

Naopak, úplne inú úlohu majú verejné nabíjacie rýchlostanice. Keď sa elektromobil nabíja takýmto spôsobom, môže už za niekoľko minút dosiahnuť kapacitu nabitia až 80 percent. Je to preto, lebo pri tomto spôsobe nabíjania auto obchádza internú nabíjačku a pomocou špeciálneho hrubého kábla dobíja batériu DC prúdom, ktorý už nie je nutné meniť.

Takéto nabíjanie je síce oveľa rýchlejšie, no batériu zaťažuje. Aj to naznačuje, že verejné nabíjacie rýchlostanice by nemali slúžiť ako náhrada čerpacích staníc, ale skôr ako doplnkové riešenie k domácemu nabíjaniu pri dlhších trasách alebo v prípade, že to vodič akútne potrebuje.

V tomto smere sú aktuálne na Slovensku najväčšími hráčmi najmä traja poskytovatelia - Greenway, ZSE Drive a ejoin. Dovedna majú na území Slovenska viac ako päťsto nabíjačiek, ktorých počet bude rásť aj v roku 2021. Okrem nich sa na Slovensku vyskytujú štyri rýchlonabíjacie stanice Tesla Supercharger V2 s výkonom do 150 kW a jedna z tretej série v Trenčíne, ktorá poskytuje rekordný výkon dobíjania až 250 kW.

Rekordérom na Slovensku je však nabíjacia stanica pri čerpacej stanici Shell v Senci. Zatiaľ jediná stanica poskytovateľa IONITY má nabíjací výkon až 350 kilowattov a spĺňa tak aj tie najvyššie nároky na nabíjanie vozidiel s akumulátormi s veľkou kapacitou. Na doplnenie 80 percent kapacity 80 kWh batérie by jej teoreticky malo stačiť 10 minút.

Z úplne opačného konca prístupu k elektromobilite je projekt mesta Sabinov. Mesto spustilo prvé nabíjacie stanice integrované do stĺpov verejného osvetlenia s výkonom 22 kW, ktoré síce nie sú najrýchlejšie, no budú ľahko dostupné. Podobné riešenie by sme našli aj na bratislavskej Železnej studničke. Nabíjačku na elektromobil však môže v budúcnosti postaviť každý podnik s parkoviskom, aby si vytvoril konkurenčnú výhodu. Existuje preto predpoklad, že nabíjacích miest bude pribúdať. Potvrdzuje to aj majiteľ elektromobilu Tesla Tomáš Ondrejka. „Obchodné domy si vyberám už len podľa toho, kde majú nabíjačku.“

Mapy s jednotlivými nabíjacími bodmi rôznych poskytovateľov nájdete na ich webových stránkach, no najrozsiahlejšou mapou nabíjačiek na Slovensku je portál nabky.com, ktorý ponúka súhrnné informácie o rôznych nabíjačkách. Funguje ako otvorená platforma, do ktorej môže každý používateľ zadávať nabíjačky či upravovať príslušné informácie o výkone, stave či cene nabíjania. Nájdete tu aj diskusné fórum.

Ako s telefónom či bankomatmi

Nabíjanie elektromobilov na verejných nabíjacích staniciach je v súčasnosti stále ešte vo svojom rozvoji. Na trhu je viacero poskytovateľov slúžiacich ako distribútori elektrickej energie do rýchlonabíjacích staníc. Najväčšími sú spoločnosti ZSE Drive a GreenWay a najnovšie aj ejoin z Dubnice nad Váhom, ktorý za uplynulý rok postavil na Slovensku viac ako sto nabíjacích staníc.

Mať registráciu u akéhokoľvek poskytovateľa je niečo podobné, ako viesť si účet v banke. Za poplatok od neho dostanete RFID kartu, ktorá umožňuje začatie a ukončenie nabíjania vozidla. Za túto kartu zaplatíte buď paušálny mesačný poplatok s nižšími cenami za kilowatt elektriny, alebo používate vyššiu tarifu bez mesačného poplatku. Presné ceny upravujú konkrétni poskytovatelia, no ponuku paušálov si môžete pozrieť na webových stránkach (ZSE, GreenWay) či v aplikáciách. Nabíjanie na bodoch ejoin je do apríla 2021 bezplatné, stačí sa registrovať na webe poskytovateľa.

Znamená to teda, že aby mal elektromotorista čo najväčšie pokrytie nabíjacími stanicami, musí vlastniť niekoľko kariet rôznych poskytovateľov, ktoré mu umožnia svoje auto nabiť? Zatiaľ vyzerá, že áno, k istému druhu unifikácie však už poskytovatelia dospeli aj na Slovensku. Spoločnosť Greenway ponúka roaming aj pre nabíjanie na staniciach ZSE.

„Začiatkom decembra pribudla k našim šestnástim roamingovým partnerom aj domáca sieť ZSE. Poplatky za nabíjanie budú klientom zúčtované z registrovanej kreditnej karty na konci mesiaca. Pre zákazníkov s aktivovanými predplatenými programami platia rovnaké ceny ako v domácej sieti. Klienti programu Standard platia sumu, ktorú ZSE účtuje roamingovým partnerom,“ uvádza hovorkyňa GreenWay Monika Melišová.

Od roamingových partnerov jednotlivých poskytovateľov potom záleží ako, kde, s akým výkonom a za akú cenu nabijete svoj elektromobil v zahraničí. Škoda Auto aktuálne pripravuje inovatívne riešenie MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s jednou čipovou kartou. Celoeurópska karta bude na Slovensku dostupná s príchodom modelu Enyaq iV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu