SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite

Na slovenské cesty vyrazil prvý ekologický kamión na čistú bionaftu.

Kamión jazdiaci na čisté biopalivo vyrazil na cesty. Foto - Biojazda.skKamión jazdiaci na čisté biopalivo vyrazil na cesty. Foto - Biojazda.sk

Domáce zdroje obnoviteľnej energie

V dnešnej dobe je už jasné, že v boji proti klimatickým zmenám pomôžu len rýchle a systematické zmeny. Splnenie klimatických cieľov, ku ktorým sme sa zaviazali do roku 2030, však momentálne nevyzerá optimisticky. Chýba väčšie množstvo zdrojov obnoviteľnej energie, ktoré nie sú podmienené budovaním novej infraštruktúry, ani vývojom v laboratóriách a ktoré vedia začať fungovať okamžite. Jedno z riešení práve testuje na cestách projekt Biojazda.sk.

„Skúšali sme rôzne alternatívy, napríklad LNG či CNG, ale vzhľadom na málo rozvinutú infraštruktúru na čerpacích staniciach na Slovensku sme to pozastavili,“ hovorí Pavol Piešťanský, generálny riaditeľ Yellow Express. Predstavu o tom, aké podmienky by mal alternatívny pohon spĺňať, má od začiatku: „Mal by byť biznisovo aj logisticky vyspelý, mal by pochádzať z lokálnych zdrojov a nebyť závislý na emisie náročnom dovoze.“ S takouto myšlienkou oslovil Združenie pre výrobu a využitie biopalív. Odtiaľ ho nasmerovali na slovenského producenta biopalív, konkrétne bionafty, spoločnosť Meroco, ktoré vyrába a môže okamžite dodávať 100 % bionaftu B100 aj pre testovanie v nákladnej doprave.

Nízkoemisné riešenie zo Švédska

Rozhodnutie autodopravcu otestovať bionaftu v ostrej premávke vyzerá byť voľbou kompromisu medzi efektívnou redukciou emisií, ekonomickosťou a funkčnosťou prevádzky. Kamión, špeciálne upravený pre jazdu na čistú bionaftu B100, doviezli od výrobcu zo Švédska, ktoré podobnú formu nízkoemisnej dopravy úspešne aplikovalo v nákladnej doprave a už aj v MHD v Štokholme.

Na prvý pohľad ide o bežný kamión so spaľovacím motorom, ktorý však z jazdy na 100 % bionaftu neprodukuje žiadne skleníkové plyny. Oproti tomu, klasická nafta ich vyprodukuje 0,75 kg na kilometer. Projektom Biojazda.sk, ako dopravca pilotnú prevádzku ekologického kamióna nazval, chce overiť, že práve táto alternatíva je efektívna a vhodná aj pre slovenské cesty a vďaka produkcii biopalív na Slovensku, môže byť zavedená okamžite.

Dostupná ekologická alternatíva

Projekt Biojazda.sk by mal v reálnej premávke potvrdiť očakávania, ktoré vzišli z výpočtov. „Jazdou na čistú bionaftu očakávame zníženie emisií skleníkových plynov priamo z motora o 100 % a pri celom životnom cykle paliva o 60 až 90 %. To je zásadný rozdiel voči niektorým iným alternatívnym palivám, kde sa táto metodika emisií z celého životného cyklu dodnes nepoužíva,“ vysvetľuje Pavol Piešťanský. Ak by výsledky pilotného kamióna boli priaznivé, nákladnú flotilu čaká obmena v podobe ťahačov jazdiacich na biopalivo.

Aj keď bionafta je už teraz povinne primiešavaná v pomere 6,9 % do fosílnej nafty a dostupná na čerpacích staniciach, 100 % biopalivo sa tam zatiaľ natankovať nedá. „Ak sa pilotnou biojazdou preukáže funkčnosť riešenia a štát dokáže vytvoriť ekonomicky vhodné podmienky pre takúto dostupnú ekologickú alternatívu, presvedčí to zrejme aj ďalších autodopravcov. Pridanie ďalšej tankovacej pištole pre B100 na existujúcich čerpacích staniciach alebo firemné tankovacie stanice na B100 pre vlastné flotily sa stanú žiadaným a rýchlejším riešením, než je budovanie nových špecializovaných staníc pre iné alternatívy,“ hovorí Radoslav Jonáš, špecialista spoločnosti Meroco - biopalivárskeho závodu, patriaceho do skupiny Envien Group. Dodáva, že takto to vyriešili aj vo Francúzku, Švédsku, Fínsku alebo Holandsku. Sledujte biojazdu kamióna na 100 % bionaftu.

Dosahovanie úspor emisií bez výrazných investícií

Pilotnú prevádzku vozidla na 100 % biopalivový pohon pozorne sleduje aj Združenie pre výrobu a využitie biopalív, ktoré sa venuje obnoviteľným zdrojom energie – obzvlášť udržateľne vyrábaným biopalivám a okrem iného robí osvetu aj o európskych smerniciach a legislatíve, na ktorých pripomienkovaní sa aktívne podieľa. Projekt Biojazda.sk má podľa zástupcu ZVVB, Martina Šáchu, potenciál doručiť regulátorom a verejnosti odkaz o tom, že dosahovanie stanovenej úspory skleníkových plynov je možné už teraz. Slovenské biopalivá sú podľa neho funkčné a momentálne najlacnejšie riešenie na zníženie emisií skleníkových plynov v doprave, ktoré zo sebou prináša viacero dôležitých benefitov okrem tých ekologických. Pripomína, že už dnes biopalivá tvoria vyše 90% z potrebnej obnoviteľnej energie v dopravnom mixe. V neposlednom rade ich distribúcia koncovým zákazníkom nevyžaduje výrazne investície, ani budovanie novej náročnej infraštruktúry, len doplnenie existujúcej, uzatvára Šácha.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zbavte vašu pečeň nežiadúcich látok, detoxikujte a regenerujte ju!


7 h

Nepoznaná minulosť Trnavského, Račianskeho a Suchého mýta.


11. jún

O ktoré destinácie je najväčší záujem? Plánovanie dovolenky uľahčia naše tipy.


11. jún