SME

Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci

Ľubomír Loy, člen predstavenstva BUDAMAR LOGISTICS nielen o novej Hodvábnej ceste.

Darí sa Slovensku držať si v železničnej doprave pozíciu tranzitnej krajiny?

Aj keď v rámci železničnej prepravy tranzitnou krajinou sme, problémom je, že to nevieme adekvátne využiť a získať nové prepravné toky.

Ako to myslíte?

Kým na jednej strane sme pomerne silní v preprave surovín pre hutnícky priemysel, výrazne zaostávame v intermodálnej preprave. Objem prepravy tu bol doteraz vždy minimálny, pričom stav, kedy sme zrealizovali aspoň jeden vlak z Číny týždenne, netrval dlho. Dnes sme na bode nula a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa situácia mala zmeniť. Ak sa tak čoskoro nestane, navždy stratíme šancu konkurovať okolitým krajinám.

Len doplním, že po tom, čo sa otvorili trhy, sme mohli stratiť postavenie aj pri preprave surovín pre hutnícky priemysel, pretože geograficky Slovensko nemá strategickú dopravnú polohu. Našťastie, nestalo sa tak najmä vďaka tomu, že BUDAMAR GROUP realizoval významné investície do inovácií aj modernizácií technológie prekládky v Čiernej nad Tisou.

Vráťme sa k intermodálnej preprave, kde Čína investuje miliardy eur do obnovy Hodvábnej cesty. Aj vďaka tomu mali cez Slovensko ďalej do Európy prechádzať stovky až tisícky vlakov. Tak znel plán vlády v roku 2017...

Tento plán sa však ani zďaleka nenapĺňa.

A nepodpísala sa pod to najmä pandémia spojená s ochorením COVID-19?

Rozhodne nie, respektíve - to mohlo platiť ak tak chvíľu. Ide skôr o to, že intermodálne vlaky potrebujú podporu zo strany štátu, tak ako je tomu v okolitých krajinách. Čínska strana tlačí na zníženie ceny, ale bez podpory štátnych inštitúcií to možné nebude. Podpora zo strany ministerstva dopravy je len marketingovo-poradenská, chýba nám však finančná - ako je tomu v iných krajinách Európskej únie. Sme jednou z posledných krajín, kde sa neposkytuje žiadna podpora zo strany štátu. V súčasnosti vedieme rokovania najmä s Ministerstvom dopravy o tejto problematike.

Prečo okolité krajiny intermodálnu prepravu podporujú a my nie?

Samozrejme preto, že každý tovarový tok, ktorý je smerovaný cez krajinu, predstavuje príjem z využívania dopravnej cesty a pracovné príležitosti v prekládke či v realizácii samotnej železničnej prepravy. A to sú fakty, ktoré si veľmi dobre uvedomujú napríklad v Poľsku alebo v Maďarsku, kde intermodálnu prepravu naplno podporujú.

Ako?

Napríklad cez vznik nových liniek, podporujú tiež nákup nových vozňov, ale aj vznik nových terminálov, ktoré sú vo výstavbe napríklad v Maďarsku a v Poľsku okrem bieloruského prechodu dostáva dôležitosť už aj ukrajinský prechod.

U nás sa podpora intermodálnej prepravy nerealizuje?

Na Slovensku bola doteraz podpora minimálna. Čoho dôkazom je aj to, že sa nám nedarí vo veľkom pritiahnuť linky z Číny cez Terminál kombinovanej dopravy Dobrá. Ten je vybudovaný už dlhé obdobie, väčšinu svojho života je ale takmer prázdny.

Máme teda ešte šancu Maďarom či Poliakom konkurovať a zabezpečiť, aby Hodvábna cesta viedla aj cez Slovensko?

Aj keď je už takpovediac päť minút po dvanástej, ešte stále sa dá aktuálna situácia zmeniť. Je nevyhnutné zintenzívniť vzťahy s Čínou, lebo tá bude preferovať krajiny, ktoré sú jej obchodnými partnermi. Tiež je nevyhnutné nastaviť finančný systém podpory intermodálnej prepravy. Úplne postačí, keď ho nastavíme na základe toho, ako už dnes podporuje i do budúcna plánuje podporiť tieto vlaky naša „konkurencia“ – Poliaci a Maďari.

Kľúčovou prioritou BUDAMAR GROUP je rozvíjať a podporovať nákladnú železničnú prepravu. Platí to aj naďalej?

Áno, železničné prepravy na Slovensku a v okolitých krajinách totiž vnímame ako prepravy s najväčším ekonomickým a najmä ekologickým potenciálom a priestorom na zvýšenie efektivity. Táto naša priorita je zároveň v súlade so stratégiou rozvoja a zvýšenia významu železničných prepráv nielen v rámci Slovenskej republiky, ale aj rámci Európskej únie. Nehovoriac o tom, že máme Európsky rok železníc.

Kto je Ľubomír Loy?

Vyštudoval Žilinskú univerzitu, fakultu Prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov. Svoju profesionálnu kariéru rozbehol v Železničnej spoločnosti (dnešné ZSSK CARGO), kde sa prepracoval na pozíciu team lídra. V roku 2005 nastúpil do dopravno-prepravnej spoločnosti Lokorail, kde zastával pozíciu predsedu Predstavenstva a obchodného riaditeľa. Dnes je členom predstavenstva BUDAMAR LOGISTICS a obchodným riaditeľom BUDAMAR GROUP.

O BUDAMAR GROUP

Slovenská skupina bola založená v roku 2002. Zaoberá sa medzinárodným zasielateľstvom a logistikou, pričom na trhu strednej a východnej Európy má vedúcu pozíciu. BUDAMAR GROUP predstavuje sofistikovaný model na dosiahnutie synergického efektu pri uspokojovaní stále náročnejších potrieb zákazníkov.

Komplexnosť navrhovaného riešenia je plne podporovaná spoluprácou so spoločnosťami s kapitálovým prepojením. V oblasti logistiky a zasielateľstva sú to spoločnosti BUDAMAR LOGISTICS, a.s., BUDAMAR INNOVATIONS, a.s., BUDAMAR SOUTH, s. r. o., NH – TRANS, SE a Ostravská dopravní společnost, a.s.

V oblasti súkromných železničných dopravcov sú to spoločnosti LOKORAIL, a.s., CENTRAL RAILWAYS a.s., Inter Cargo Sp. z o.o. a Ostravská dopravní společnost - Cargo, a.s. Dôležitou súčasťou sú taktiež prevádzkovateľ riečnej dopravy Slovenská plavba a prístavy a.s., operátor prekládkového terminálu BULK TRANSSHIPMENT SLOVAKIA, a. s. a Bohumín terminál, a.s., ako aj spoločnosti ŽOS Vrútky a.s. a TATRAVAGÓNKA a.s. zamerané na výrobu a údržbu koľajových vozidiel.

BUDAMAR GROUP v súčasnosti spolu s dcérskymi a so sesterskými firmami zamestnáva vyše 4 500 ľudí.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 163
  2. Každý piaty zomrie 8 940
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 777
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 603
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 801
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 835
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 10 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 10 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 10 h
SkryťZatvoriť reklamu