SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Bude toto tisícročie miléniom uvedomelých spotrebiteľov?

52% Slovákov uvádza, že rozhodne alebo skôr preferujú ekologické značky.

Podľa štúdie Lifestyle od agentúry Kantar (2021) si zhruba 70% ľudí uvedomuje závažnosť situácie v kontexte ochrany životného prostredia a udržateľného rozvoja. Čiastočne alebo jednoznačne deklarujú svoje ekologické správanie a zároveň uznávajú, že by mohli robiť aj viac. Dobrou správou je, že skutočne narastá počet tých, ktorí sa už nezaujímajú len o kvalitu a cenu produktu, ale aj o jeho etický rozmer. Zaujímajú sa o to, aká firma daný produkt vyrobila, v akých podmienkach, z akých materiálov a či vykonáva svoju podnikateľskú činnosť s ohľadom na životné prostredie.

Zároveň platí, že aj firmy si veľmi dobre uvedomujú tento aspekt. Nejde tu totiž len o ich pozitívne vnímanie v očiach spotrebiteľov, ale aj o budúci rast, úspech a udržateľnosť v užšom i širšom význame. Udržateľnosť ich vlastného biznisu, ale aj udržateľnosť z pohľadu celej spoločnosti a budúcich generácií.

Zaujímavosťou je, že podľa už spomínanej štúdie Lifestyle si ľudia pojem trvalej udržateľnosti či spoločenskej zodpovednosti spájajú najmä s ekologickými témami. No patrí sem napríklad aj vzťah firmy k spoločnosti. Ten sa môže realizovať rôznymi aktivitami zameranými na spoločenský rozvoj v oblasti sociálnej podpory, umenia, vzdelania či ľudských práv a podobne. A spadá sem aj samotná firemná kultúra definujúca vzťah firmy k zákazníkom, zamestnancom či dodávateľom.

V prípade veľkých firiem, ktorých akcie sú obchodované na finančných trhoch, už môžeme vidieť jednoznačný vplyv dopytu po spoločensky zodpovednom podnikaní. Stáva sa realitou a bežnou praxou, že čoraz viac investícií smeruje tam, kde je zrejmý etický rozmer podnikania. Zároveň to bude mať vplyv na uprednostňovanie financovania takých projektov, ktoré budú mať priamy pozitívny dopad na životné prostredie alebo budú znižovať environmentálnu záťaž.

Investovanie do spoločensky zodpovedných firiem

Tak, ako sa fenomén zodpovedného prístupu k podnikaniu odzrkadľuje v zmene bežného spotrebiteľského správania, tak sa začína postupne prejavovať aj možno v menej očakávanej oblasti a tou sú bankové produkty a služby. V ostatnom období sme videli, ako niektoré banky komunikujú lepšie cenové podmienky pre hypotekárne úvery určené na kúpu ekologických nehnuteľností.

Na trhu však existuje aj investičný produkt , vďaka ktorému má investor, bežný klient banky, príležitosť spolupodieľať sa na zisku spoločensky zodpovedných firiem. Takéto investovanie je postavené na racionálnom očakávaní, že produkty a služby týchto firiem budú spotrebiteľmi preferované a teda ich podnikanie bude ziskové. Vo svete je tento druh investovania mimoriadne obľúbený. Na Slovensku bola priekopníkom Tatra banka, ktorá takéto investovanie priniesla už pred mnohými rokmi. Bolo to však v čase, keď to ešte u nás nebola aktuálna téma a záujem investorov nenaplnil očakávania. Dnes banka svoju ponuku zodpovedného investovania obnovila v podobe Fondov pre modrú planétu TB . Ide v podstate o klasickú formu investovania do podielových fondov pre konzervatívnejších aj odvážnejších klientov. Hlavným cieľom je stále zhodnotenie peňazí a ich ochrana pred infláciou. Rozdiel spočíva v tom, akým spôsobom sa toto zhodnotenie dosiahne. Tieto fondy pri investovaní do akcií vyberajú len akcie tých firiem, ktoré spĺňajú prísne environmentálne kritériá alebo vysokou mierou prispievajú k spoločenskému rozvoju a správajú sa transparentne a eticky.

Jednoducho povedané, Fondy pre modrú planétuTB neinvestujú do odvetví, ako je napríklad tabak, gambling, obchodovanie so zbraňami a podobne. Tieto oblasti sú síce z pohľadu investovania profitabilné, no nemôžeme v súvislosti s nimi hovoriť o spoločenskej zodpovednosti.

„Investovanie je stále o výnose. Na ceste k výnosu však môže každý z nás urobiť aj veľa dobrého,“ uzatvára Martin Smrek, vedúci oddelenia produkt manažmentu TAM v Tatra banke.

Fond pre modrú planétu | Tatra banka

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vedeli ste, že vypínače a zásuvky môžu aktívne prispievať k väčšej domácej hygiene?


23 h

Vyžaduje vaša prevádzka zvýšenie produktivity a efektívnosti práce?


25. sep

Najväčšia sieť hobbymarketov OBI otvorila v Michalovciach celkom novú predajňu.


24. sep
Skryť Zatvoriť reklamu