Problematické rodinné rozpočty
Stále existuje množstvo ľudí, ktorí z nejakého dôvodu nevedia šetriť. Zdá sa im, že nemíňajú nad mieru, no aj tak končia mesiac s nulou na konte. V tom lepšom prípade. V tom horšom v nechcenom mínuse. Chyba ale ani zďaleka nemusí spočívať vo výške príjmu. Častokrát je to skôr dôsledok zle nastaveného alebo neexistujúceho aspoň základného rozpočtu.
Ako by mal vyzerať ideálny rodinný rozpočet?
10 % sporenie
25 % bývanie
10 % dôchodkové sporenie
10 % sporenie pre deti
45 % bežná spotreba
Samozrejme, mnohým ľuďom sa do zostavovania takéhoto projektu v podobe plánu nechce. Zo začiatku si to totiž vyžaduje trochu snahy navyše a aj istú mieru sebadisciplíny každého člena domácnosti. No po dvoch či troch mesiacoch už môžu pocítiť pozitívne výsledky. Aj v podobe ušetrených peňazí. Kľúčové je uvedomenie si, čo kupujeme, ako často a z akej počiatočnej sumy. Ak totiž človek eviduje, koľko pravidelne platí za nájomné, plyn, internet, televíziu a podobne, podvedome túto čiastku odráta zo sumy, ktorú dostáva ako výplatu na účet. Z toho, čo zvýši, potom platí ostatné každodenné výdavky. A to už je jednoduchšia matematika.
Zostavili sme preto ľahko aplikovateľný návod v troch krokoch, ktorý môže pomôcť každému, kto síce nemá záľubu v detailných excelových tabuľkách, no chce efektívnejšie hospodáriť.
KROK 1: Získanie prehľadu
Na začiatok je najdôležitejšie získať prehľad, preto je v prvom kroku nevyhnutné zamerať sa na zaznamenanie každého príjmu a výdavku v domácnosti. Najlepšie v jednotlivých kategóriách ako povinné platby, jedlo, drogéria či záľuby. Stačí na to aj veľký papier na chladničke. Táto počiatočná fáza môže pokojne trvať aj tri mesiace. Je to dobrý cvik na vytvorenie návyku a efekt uvedomenia si je kľúčový pre ďalšie hladké fungovanie. Len vďaka tomu rodina získa skutočne reálny obrázok o svojom míňaní a o voľnom priestore na úsporu.
Aj banky ponúkajú mnohé užitočné nástroje na sledovanie príjmov a výdavkov. Veľmi intuitívny a praktický je napríklad Spending report od Tatra banky. V mobilnej aplikácii ho má človek neustále po ruke.
KROK 2: Nastavenie a dodržiavanie rozpočtu
Keď už existuje evidencia, koľko rodina míňa v jednotlivých kategóriách, ľahšie sa nastaví plán. Rodina si stanoví, koľko maximálne môže v nasledujúci mesiac minúť. Cieľom je efektívnejšie míňanie tam, kde sú príležitosti. Tu sa ale treba vyvarovať častej chybe v podobe ukončenia zaznamenávania výdavkov. Práve toto je kritická chvíľa, kedy sa netreba uspokojiť s tým, že už vieme, kde budeme šetriť. Práve naopak. Je potrebné pokračovať v zaznamenávaní výdavkov až do času, kým si rodina nevytvorí skutočne stabilný návyk.
KROK 3: Úspora
Mnohí ľudia po krátkom čase zistia, že platia za služby, ktoré využívajú sporadicky alebo často nakupujú akciový tovar do zásoby. Tvorba zásob ale nemusí byť efektívna a už vôbec nie výhodná. Človek po čase stráca prehľad a hromadí veci, ktoré prejdú zárukou alebo pominie potreba mať ich. V ostatnom období začali byť obľúbené aplikácie, ktoré slúžia ako nákupný zoznam a majú aj iné zaujímavé funkcie ako spoločný kalendár alebo zoznam úloh, ktoré treba spraviť. Každý člen domácnosti ju vie mať vo svojom mobile a s ostatnými zdieľať, čo do zoznamu pridal alebo kúpil či vybavil.
Toto všetko spoločne smeruje k tomu, aby rodina ušetrila viac, ako si myslela, že dokáže. Skončiť mesiac s kladným zostatkom určite poteší každého člena domácnosti. Navyše, nepochybne ide o stmeľujúci prvok v podobe spoločného úspechu.
Tip na záver: Ako ušetriť na bankových poplatkoch?
Zaujímavé sumy sa dajú ušetriť aj na poplatkoch za bankové produkty a služby. V Tatra banke aktuálne menia poplatky na sporenie, čím potvrdzujú význam sporenia v dnešnej dobe. Odpustenie poplatkov je totiž zaujímavý vernostný benefit, no ešte dôležitejšia je hmatateľná pridaná hodnota pre klienta v podobe zhodnotenia úspor.