SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?

Podnikatelia chcú automatizovať sklady a pandémii čeliť technológiami, hovorí Andrej Korchaník zo spoločnosti STILL Slovensko.

Manažér oddelenia automatizácie spoločnosti STILL Slovensko Andrej Korchaník.  (Zdroj: Foto STILL)Manažér oddelenia automatizácie spoločnosti STILL Slovensko Andrej Korchaník. (Zdroj: Foto STILL)

Posledný rok a pol sa celá spoločnosť aj ekonomika podriaďujú koronavírusovej pandémii. Určite sa obmedzenia či rôzne nariadenia dotkli aj oblasti intralogistiky. Môžete nám priblížiť v čom? A ako hodnotíte súčasnú celkovú situáciu v intralogistike?

Na začiatku pandémie sa najprv zastavili takmer všetky väčšie investície. Stopka pre investície prišla najmä zo zahraničia, ale opatrní boli aj lokálni hráči. Investovali skôr do udržania existujúcich technológií ako do nových, alebo to riešili prenájmami. Aktuálne je situácia iná. Ekonomika sa rozbehla a všetci dobiehajú stratené, zameškané. Pandémia tiež mnohým ukázala, že jeden deň môžu mať dostatok zamestnancov a druhý deň už polovica chýba. To spôsobilo, že sa začali viacerí zaujímať o automatizáciu. Pred pandémiou automatizáciu riešili cez návratnosť pri úspore ľudí, no dnes sa na to pozerajú inak.

Automatizáciu ešte preberieme podrobnejšie. No povedzte nám ešte, a ký bol uplynulý pandemický rok a pol pre spoločnosť STILL Slovensko?

Napriek extrémne ťažkej situácii sa nám aj vďaka stabilným zamestnancom a rýchlym interným opatreniam opäť podarilo posilniť svoj podiel na trhu s novými vozíkmi. Dáva nám to istotu, že nás zákazníci vnímajú ako stabilného partnera aj v zlých časoch. V najnáročnejšom období nám síce poklesol predaj nových strojov, ale čo sa týka servisu a prenájmu či predaja jazdených vozíkov, zaznamenali sme nárast. Niektoré odvetvia ako logistika, e-commerce, farmaceutické firmy zaznamenali rast a odtiaľ pochádza aj niekoľko našich nových klientov.

Došlo u vás pre pandémiu k nejakým výrazným zmenám, ktorým ste sa nemohli vyhnúť v náročnej situácii? Prepúšťali ste zamestnancov alebo ste robili iné výraznejšie škrtanie výdavkov, zmeny v rámci štruktúry firmy a podobne?

Samozrejme, v každej krízovej situácii sa prehodnocuje a robia sa úpravy. Ale naším cieľom od začiatku pandémie bolo udržať si ľudí, ktorí sú základom úspechu. Snažili sme sa využiť situáciu na trhu práce a dokonca sme prijali viacerých nových kolegov. Investovali sme čas aj financie do vzdelávania, aby sme na reštart boli pripravení v čo najlepšej kondícii.

Počas najtvrdšieho lockdownu boli zatvorené všetky obchodné prevádzky okrem potravinových reťazcov, drogérií a lekární. Situácia sa môže v nejakej forme zopakovať. Ako ste vtedy fungovali? Zaviedli ste alebo upravili nejakú službu v súvislosti s koronavírusovou pandémiou?

V tvrdom lockdowne sme riešili servis a prenájom techniky. Obmedzenia platili hlavne pre administratívu. Ostatné zložky fungovali na home office s obmedzením, ale fungovali. Hľadali sme riešenia, ako byť so zákazníkmi cez rôzne video konferencie, online stretnutia, pravidelne tiež organizujeme webináre, v ktorých sa zameriavame na aktuálne trendy v našom odvetví, ale aj dôležité témy, akou je napríklad šetrenie energií.

Spomenuli ste dôležitú vec, že počas uplynulého obdobia sa mnohí presvedčili, aká dôležitá je automatizácia skladových priestorov. Počas pandémie mnohým skladovým prevádzkam vynechávali zamestnanci (pre chorobu, pre karanténu atď.) a zrejme preto si mnohí uvedomili, aká je automatizácia prínosom. Do akej miery môže nahradiť ľudskú pracovnú silu?

Áno, zákazníci začali rozmýšľať inak ako dovtedy. Už to nie je iba o návratnosti za ľudské zdroje, teda o úspore ľudí v rámci pracovného procesu. Klienti chcú aktuálne investovať do automatizácie jednoduchých transportov a procesov. Automatizácia môže ľudí nahradiť alebo im pomáhať. To znamená, že stále tam človek je, ale nemusí byť špeciálne kvalifikovaný a celkovo stačí pracovníkov menej. Navrhujeme firmám tiež rôzne poloautomatické riešenia a softvéry, ktoré pomáhajú ľuďom pri práci. A v takých prípadoch prestáva byť prepúšťanie ľudskej pracovnej sily témou.

V čom ďalšom okrem možnej nepretržitej prevádzky je automatizácia v skladoch prínosom?

Nepotrebujete prestávky, PN-ky, dovolenky, ale aj eliminujete ľudský faktor a chybovosť. Automat je riadený softvérom, ktorý je inteligentný a učí sa z histórie. Dajú sa nastaviť rôzne stratégie a priority, ktoré by človek riešil intuitívne a teda neefektívne. Automatizovať sa dajú časti procesov, ktoré pomôžu pracovníkom robiť veci správne a efektívne. V niektorých prípadoch je to určite aj výkon automatických skladov, bezpečnosť, spomínaná efektivita a „bezchybovosť“.

Ako sme na tom s rozšírením zautomatizovaných skladov na Slovensku v súčasnosti oproti západným krajinám? Sme pozadu alebo sa doťahujeme? Viete to porovnať napríklad s Nemeckom, odkiaľ je vaša materská spoločnosť. Aké sú naopak výhody na slovenskom trhu?

Zatiaľ za západnými krajinami zaostávame v počte zrealizovaných automatizácii skladov aj ich veľkosti. V Nemecku sú iné platové podmienky a teda sa im tam ľahšie prepočítava návratnosť. Máme ale aj výhody oproti západu, a to, že častokrát menšia slovenská pobočka zahraničnej materskej firmy môže byť pre zahraničnú spoločnosť akýmsi pilotným projektom. Môže sa preveriť opodstatnenosť automatizácie a aj keby to nevyšlo, dopad nie je taký veľký. Ďalšia výhoda je, že slovenskí manažéri sú odvážnejší, nemajú strach zo zmien a nových vecí. Na Slovensku sú aj lacnejší špecialisti, čo znamená, že príprava projektu, projektový manažment či IT príprava je lacnejšia a rýchlejšia.

Ak sa pozrieme do budúcnosti, povedzme 15 - 20 rokov, nahradia podľa vás stroje v skladoch ľudí úplne? Je na mieste obava, že množstvo ľudí - skladníkov príde o prácu?

Nepredpokladám, že sa ľudia úplne nahradia. Vyjmú sa z jednoduchých procesov, kde ľudí naozaj nie je treba. Nepotrebujete, aby človek prekladal materiál z bodu A do bodu B a to 24 hodín denne. Ľudia budú mať viac kvalifikovanú prácu. Automatizácia by dnes už vedela nahradiť človeka aj pri zložitých procesoch, ako je vychystávanie materiálu, ale cena by bola tak vysoká, že by to nemalo pre väčšinu opodstatnenie. Ľudské oči a reakcie mozgu na akútne okolnosti naďalej nič nedokáže stopercentne nahradiť. Vo veľa prípadoch je človek rýchlejší ako automat, lebo ten musí mať množstvo senzorov a všetko vyhodnocovať. Človek sa dokáže rozhodnúť za stotiny sekundy a ihneď reagovať.

Ako si máme predstaviť plne automatizovaný sklad? Čo v ňom všetko je, ako funguje? Realizovala už také projekty spoločnosť STILL na Slovensku?

Plne automatizovaný sklad sa dá jednoducho predstaviť tak, že tam naozaj nie je žiadny človek, ktorý by vykonával činnosti spojené s presunom materiálu. Všetky procesy, prepravy, preskladnenia sú automatizované a všetko prebieha podľa prednastavených stratégií. Takýto sklad sme už zrealizovali aj na Slovensku. Je tam viac ako 6-tisíc paletových miest a 45-tisíc skladovacích miest pre plastové boxy. Jediné, čo sa robí manuálne, je príjem materiálu. Ľudská pracovná sila musí paletu alebo box preložiť z príjmovej plochy na dopravník. Potom už je všetko riadené systémom až po samotné vyskladnenie na konsolidačný dopravník, kde pracovník preberie potrebný materiál do výroby.

Dotknime sa ešte súčasných nevyhnutných trendov ochrany životného prostredia. Aj intralogistika a predovšetkým stroje, ktorej sa v nej využívajú, znečisťujú životné prostredie. Aká je v tejto oblasti filozofia spoločnosti STILL?

Filozofia „ZERO Emission“. Spoločnosť STILL je popredným výrobcom elektrickej manipulačnej techniky. Dlhodobo robíme osvetu a obmieňame spaľovacie vozíky za elektrické. Optimalizujeme procesy klientom a nasadzujeme technológie, ktoré šetria energie. Tiež vysoká životnosť a minimálne servisné cykly hrajú dôležitú úlohu.

Presviedčate aj svojich súčasných alebo potenciálnych zákazníkov, aby sa správali ekologicky zodpovedne a podľa toho si vybrali napríklad aj vozík?

Robíme kampane, osvetu a našou snahou je nahradiť neekologické spaľovacie vozíky. Často sa nám podarí klientov presvedčiť, že elektrický vozík je už rovnako výkonný ako spaľovací aj do prostredia, kde si to pred časom nevedeli ani predstaviť. Investujeme do vývoja a nových technológií nemalé financie.

Máte možno v prípravnej fáze nejakú novinku, technológiu, ktorú sa ešte len chystáte uviesť?

Len nedávno sme prišli s druhou vylepšenou verziou autonómneho vychystávacieho vozíka OPX iGO neo, ktorý sme ako prvý uviedli na trh. Spúšťame viaceré automatizované projekty, ktoré sú komplexné a jedinečné aj v rámci okolitých krajín.

Aké má spoločnosť STILL Slovensko plány do blízkej budúcnosti? A chystali ste sa nejako špeciálne na 3. vlnu pandémie?

Sme silná medzinárodná spoločnosť, ktorá je na trhu 100 rokov. Na nás sa vždy môžu klienti spoľahnúť, že tu pre nich budeme v akejkoľvek náročnej situácii. Prvá vlna pandémie ukázala, že niektoré obavy boli zbytočné a že niektoré obmedzenia alebo stopnuté investície neboli opodstatnené. Preto neočakávame, že 3. vlna vyvolá väčší strach a väčšie obavy, ako to bolo v roku 2020. Máme plány, rozširujeme tímy a chceme byť čo najlepšie pripravení na úplný reštart ekonomiky.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Najväčšie latinskoamerické IPO očakáva zhodnotenie 40 mld. dolárov.


INZERCIA 18 h

Splnenie cestovateľského sna na Maldivách je možné priamym letom z Bratislavy.


INZERCIA 18 h

Vyšlo decembrové Doma v záhrade


INZERCIA 18 h
Skryť Zatvoriť reklamu