SME

Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor

Firma schopná manažovať presné hodnoty emisií produkcie získa konkurenčnú výhodu.

Okrem vlastných dát môže firma pri monitoringu uhlíkovej stopy vlastnej produkcie využívať aj externé údaje od tzv. Lifecycle Assessments poskytovateľovOkrem vlastných dát môže firma pri monitoringu uhlíkovej stopy vlastnej produkcie využívať aj externé údaje od tzv. Lifecycle Assessments poskytovateľov (Zdroj: SAP)

Energetický certifikát elektrospotrebičov poznáme všetci, čo ale firma odpovie na otázku: Aká je uhlíková stopa vami vyrobenej práčky? A to od dodávky materiálu na výrobu čipu v juhovýchodnej Ázii až po poslednú skrutku, ktorú montér utiahol v továrni na východnom Slovensku?

Bez pomoci digitálnych technológií by bolo hľadanie relevantnej odpovede veľmi ťažké. „Čo i len semi-manuálne zhromažďovanie potrebných informácií a ich následná analýza by zabrala obrovské množstvo času. Kľúčové sú preto dva faktory – dostupnosť dát a automatizácia,“ vysvetľuje Dušan Kachaňák, expert spoločnosti SAP Slovensko. V poslednom období veľmi populárna „carbon footprint“ je totiž väčšia výzva, ako sa na prvý pohľad zdá.

Externé databázy aj vlastné údaje
Emisie jednotlivých podnikov sú už dlhodobo sledované a regulované príslušnými normami. Uhlíková stopa konkrétnych produktov, teda emisie skleníkových plynov produkované počas ich životného cyklu od ťažby surovín až po likvidáciu, sa však do pozornosti dostala len nedávno. Je vôbec možné získať dostatočne kvalitné dáta na jej vyhodnotenie?

Cestu ukazuje riešenie SAP Product Footprint Management. Kombinuje dva základné zdroje. Prvým sú informácie, ktoré dokáže vytiahnuť zo systémov koncového producenta a pozrieť sa tak na životný cyklus výrobku z vlastnej perspektívy. Integruje dáta zo všetkých riešení, ktoré sa týkajú výrobných procesov, s hlavnými dátami z biznisových aplikácií ako napríklad SAP S/4HANA. Pracuje tak s údajmi, ktoré už existujú, využívajú sa na prevádzkové účely a dá sa na ne spoľahnúť.

To je tá jednoduchšia časť. Ako ale zistiť, ktoré faktory a ako výrazne ovplyvňujú emisie CO2 pri výrobe komponentov na druhej strane planéty či dokonca pri získavaní základných materiálov, ktoré sú pre ich produkciu potrebné?„Na to využíva externé databázy od tzv. Lifecycle Assessments (LCA) poskytovateľov. Zjednodušene povedané ide o vedecky podložené vplyvy tisícov materiálov a výrobkov na životné prostredie. Tieto informácie, ktoré poskytujú externí dodávatelia databáz, sa importujú do systému SAP Product Footprint Management a kompletujú obraz o emisiách spojených s celým reťazcom výroby a logistiky finálneho produktu,“ vysvetľuje Kachaňák.

Nie, žiadny excel!
Tu už prichádza na rad spomínaná automatizácia. Bez nej by nebolo možné s dostatočnou presnosťou a predovšetkým v reálnom čase analyzovať všetky vstupy. Výpočty uľahčujú predkonfigurované šablóny, ktoré dokážu pokryť aj veľmi široké produktové portfólio. Používateľ si môže definovať napríklad sledované obdobie, rôzne úrovne granularity údajov, mať k dispozícii priemery či trendy vo vývoji jednotlivých ukazovateľov. „Dôležité je, že tu nejde o jednosmerný proces. Získané informácie sa spätne integrujú do podnikových aplikácií akou je SAP S/4HANA. Môžu sa tak využiť pri ďalšom plánovaní výroby,“ dodáva Dušan Kachaňák.

To je jeden z najdôležitejších benefitov. Podniky získavajú schopnosť významne redukovať uhlíkovú stopu ich produkcie aj pomocou výberu dodávateľov, materiálov či iných výrobných vstupov, ktoré majú z pohľadu emisií CO2 lepšie parametre. Pre čoraz väčšiu skupinu zákazníkov sa aj tento údaj stáva dôležitým pri zvažovaní finálneho nákupného rozhodnutia. No a v neposlednom rade sa dá očakávať, že v oblasti vykazovania uhlíkovej stopy budú stúpať tlaky aj zo strany národných či EÚ regulátorov. Navyše mnohé firmy zavádzajú aj vlastné iniciatívy tzv. zeleného marketingu, ktorými si budujú imidž ekologickej firemnej značky. Popri získavaní ďalších zákazníkov tým zvyšujú aj vlastnú atraktivitu pre investorov, a to svojou dlhodobo udržateľnou stratégiou.

SAP Product Footpring Management je cloudovo natívne riešenie, postavené na SAP Business Technology Platform. Používateľovi umožňuje pracovať v rozsahu, aký si sám určí – či už ide o časové obdobie, jednotlivé výrobné podniky či produktové skupiny. Výpočty možno robiť pravidelne a navzájom ich porovnávať. V ďalších verziách riešenia sa počíta s tesnejšou integráciou na jednotlivé procesy SAP riešení, akými sú plánovanie, procesy nákupu, transportné procesy, atď. Tiež sa pripravuje špecializovaný biznis obsah pre analytický nástroj SAP Analytics Cloud. Časť operatívnej analytiky bude integrovaná priamo v SAP S/4HANA a meranie uhlíkovej stopy bude integrované na všetky SAP riešenia, ktorých procesy či už priamo, alebo nepriamo ovplyvňujú uhlíkovú stopu vyrábaného produktu.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  2. V púpave je všetko, čo potrebujete
  3. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  5. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  6. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  7. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca
  8. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou
  1. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  2. V púpave je všetko, čo potrebujete
  3. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  4. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  5. Lifehack pre domácnosť?
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  8. OBI rozžiarilo Zvolen na oranžovo
  1. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 12 319
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 255
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 9 869
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 9 693
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 552
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 463
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou 2 779
  8. V púpave je všetko, čo potrebujete 2 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 2 h

Vyšlo aprílové číslo Doma v záhrade.


INZERCIA 13. apr
SkryťZatvoriť reklamu