SME
Sobota, 29. január, 2022 | Meniny má Gašpar

Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie

Dnešné deti sa stretávajú s inými výzvami ako deti z predošlých generácií.

Dnešné deti sa stretávajú s inými výzvami ako deti z predošlých generácií. To ako ich vieme na tieto výzvy pripraviť, im môže pomôcť v tom, že u nich v budúcnosti nevzniknú psychické problémy, a môžu sa z nich stať silní dospelí ľudia so správnymi návykmi.

Štúdie duševného zdravia robené v Anglicku, USA a Svetovou zdravotníckou organizáciou zistili, že 10 až 20% detí vo veku 5 až 16 rokov majú diagnostikovanú nejakú psychickú poruchu. V oblasti duševného zdravia existujú rizikové a ochranné faktory. Rizikové faktory sú udalosti alebo situácie ktoré môžu zapríčiniť, že u dieťaťa bude väčšia pravdepodobnosť vzniku psychickej poruchy.

Môže sa jednať napríklad o chorobu, narodenie súrodenca, sťahovanie, úmrtie člena rodiny alebo rozpad rodiny. Ochranné faktory sú udalosti, ktoré naopak chránia deti pred vznikom psychických porúch, situácie a okolnosti ktoré posilňujú schopnosť vyrovnať sa s ťažkými a rizikovými situáciami. To je skutočná odolnosť.

Ponúkame päť spôsobov, ako vychovávať deti, aby boli odolnejšie.

Vybudujte vzťahy

Výskum ukázal, že deti ktoré majú pozitívne vzťahy so svojimi rodičmi, členmi rodiny, učiteľmi a s ľuďmi naokolo, vedia lepšie čeliť výzvam ako tie, ktoré sú osamelé. Deti sa stanú odolnejšími pokiaľ ich budeme viesť k budovaniu vzťahov. V školách s dobrým systémom pastoračnej starostlivosti sa vždy nájdu ľudia, ktorým sa deti môžu zdôveriť so svojimi problémami a požiadať o pomoc pri ich riešení. Takisto je dôležité, aby si deti našli kamarátov. Deti a tínedžeri ktorí si vedia nájsť kamarátov, sú schopní rozoznať zdravý prístup vo vzťahu od nezdravého, to že sa vzťahy môžu náhle zmeniť, a tiež ako riešiť vzniknuté problémy. Tieto deti potom vedia vybudovať silnejšie vzťahy so svojimi rovesníkmi. V Britskej medzinárodnej škole v Bratislave vyučujeme tieto znalosti prostredníctvom našich osobnostných, sociálnych a zdravotných výučbových programov (PSHE).

Umožnite deťom, aby čelili výzvam v prostredí, ktoré ich podporuje

Schopnosť čeliť výzvam je ako sval, ktorý je nutné neustále precvičovať. Deti sa musia naučiť ako zvládať svoje vlastné problémy, aby sa stali životaschopnejšími. Podvedome chceme deti chrániť pred problémami a ťažkosťami, ale tým, že im umožníme aby si prežili sklamanie alebo úzkosť, im pomôžeme v tom aby sa s týmito emóciami naučili pracovať. Vzápätí budú schopní lepšie čeliť budúcim ešte väčším výzvam.

Odísť - Prijať – Zmeniť

Rodičia môžu deťom vysvetliť, že vždy existujú tri možnosti a dať im tak pocit, že majú situáciu vždy pod kontrolou. Môžu zo situácie buď odísť (či už fyzicky alebo v ich mysli, tým že sa dištancujú), prijať situáciu takú aká je, alebo situáciu zmeniť. Pri tomto si deti uvedomia, že aj keď nemôžu vždy ovplyvniť všetky okolnosti, môžu sa vždy slobodne rozhodnúť ako zareagovať.

Naučte deti, ako pracovať so silnými emóciami a ako ich správne pomenovať

Pokiaľ deti nevedia ako emócie správne pomenovať, odzrkadlí sa to v ich správaní. Namiesto toho aby povedali: „Niečo ma hnevá a potrebujem s tým pomôcť“, hneď vybuchnú. S menšími deťmi môžete hrať hry typu „napodobni môj výraz“, pri ktorých sa budete tváriť šťastne alebo smutne a vyzvete dieťa aby vás napodobnilo. Keď budú staršie, môžete to obmeniť za „ukáž mi veselý alebo sklamaný výraz“, alebo „ako sa teraz cítim?“. Pokiaľ majú deti problém s pomenovaním svojich emócií, môžete im povedať niečo v zmysle: „Vidím že si nahnevaný. Môžeš sa pár krát zhlboka nadýchnuť a vydýchnuť a porozprávať sa o tom so mnou?“.

Snažte sa dosiahnuť nejaký cieľ

Splnenie nejakého cieľa dáva deťom pocit zadosťučinenia, čo ich podporuje v tom, aby mali o sebe pozitívnu mienku. Takýmto cieľom môže byť napríklad naučiť sa nový jazyk, hudobný nástroj, zvládnuť nový šport alebo dosiahnuť akademický úspech. Činnosti, u ktorých je jasne badateľný vývin a postup, majú na deti najviac pozitívny vplyv. Pokiaľ deti naučíme, aby si plnili povinnosti primerané svojmu veku, dáme im pocit väčšej samostatnosti a uznania a taktiež pocit, že sú v rodine potrebné a majú tam svoje miesto.

Najdôležitejším ochranným faktorom je sociálne prepojenie. Pokiaľ dieťa cíti, že je súčasťou komunity a že preňho vzťahy so svojimi opatrovateľmi, učiteľmi a priateľmi predstavujú oporu, stane sa odolnejším. Dodržiavanie týchto piatich pravidiel umožní deťom viac pozitívne reagovať na čokoľvek čo im život postaví do cesty.

Gabrielle Clover, zástupkyňa riaditeľky školy na Britskej medzinárodnej škole v Bratislave.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

V Nemocnici AGEL Košice-Šaca vykonali na Oddelení klinickej biochémie v roku 2021 viac ako 900-tisíc vyšetrení.


11 h

Minulý rok sa niesol v znamení boja s ochorením COVID-19.


19 h

Týždeň jarných prázdnin je ideálnym časom na spoločnú rodinnú dovolenku.


INZERCIA 28. jan
Skryť Zatvoriť reklamu