SME
Streda, 19. január, 2022 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.

Akým výzvam ideme oproti, prezradil R. Daubner generálny riaditeľ spoločnosti.

Aká bola motivácia pre vznik lízingových spoločností ako takých?

Po revolúcii začínalo veľa malých a stredných podnikateľov prakticky od nuly. Prirodzene, v začiatkoch každý hľadá čo najvhodnejšie financovanie svojho biznisu. Zároveň za sebou ešte začínajúci podnikatelia nemajú finančné výsledky a banky im nie sú vždy schopné poskytnúť financie. Tu prišla na rad lízingová spoločnosť, ktorá sa na podnikateľov pozerala ako na partnerov a zabezpečila im financovania.

Pre koho je táto forma financovania určená a je stále rovnako populárna?

Lízing sa dlhodobo zameriava na segment malých a stredných podnikateľov. Sú to často malé firmy , ktorých máme na Slovensku desaťtisíce. Práve oni sú v konečnom dôsledku hybnou silou celej ekonomiky. Preto aj našich zákazníkov z 90 % tvoria podnikatelia a 10 % jednotlivci, teda spotrebitelia. Zo štatistík vieme, že až 40 % všetkých úverov pri malých a stredných podnikateľoch tvoria lízingy. Čiže lízingové financovanie je významnou hybnou silou rozvoja našej ekonomiky.

Lízing je stále spájaný najmä z osobnými automobilmi. Čo všetko sa však dá cez lízingové spoločnosti prefinancovať?

Osobné autá tvoria až 60 % celého lízingového trhu. Dnes je každý druhý automobil kupovaný práve cez lízing. Zaujímavé je, že čo sa týka nákladných automobilov, až 8 z 10 sa opäť predáva cez lízing. Podnikatelia a firmy však využívajú tieto služby aj pri nákupe rôznych strojov a zariadení v priemysle, stavebníctve či poľnohospodárstve.

ČSOB Leasing je dnes jednotkou na trhu. Ako vyzerala cesta na vrchol v tejto oblasti?

Na Slovensku sme začínali pred 25 rokmi ako malá spoločnosť, no mali sme veľké ambície a postupne sme sa predierali vyššie. Ja som prišiel do spoločnosti v roku 2006, keď sme boli v rámci „lízingoviek“ na druhom mieste. Okolo roku 2012 sme sa už dokázali prepracovať na post trhovej jednotky, kde sa držíme dodnes. Presadzujeme pro-klientsky orientovanú filozofiu aktívneho prístupu k našim obchodným partnerom a zákazníkom. Darí sa nám to aj vďaka exkluzívnym partnerstvám s rôznymi značkami a predajcami.

Čo je teda z vášho pohľadu receptom na úspech?

Môže to znieť ako klišé, no podľa mňa je úspech firmy vždy postavený na ľuďoch, ktorí v nej pracujú. Aj po 25 rokoch okolo seba vidím zopár kolegov, ktorí u nás ostali celý ten čas. Udržujeme si kontinuitu a stabilitu v našich myšlienkach, práci či rozhodnutiach. Mnohým obchodným spoločnostiam sa stáva, že pravidelne menia smer. My si však aj v manažmente držíme dohodnutú líniu a dlhodobo pracujeme na rovnakej dlhodobej stratégii.

Starí harcovníci či nová krv, je úžasné vidieť nasadenie kolegov a prístup k ČSOB Leasingu ako k svojej firme. ČSOB Finačná skupina má slogan „Pre vás osobne“. U nás sa snažíme toto krédo napĺňať v našej denno-dennej práci a usilujeme sa o to, aby sme mohli byť súčasťou úspešných príbehov našich partnerov.

Dá sa lízing ešte niekam posunúť, alebo už dosiahol vrchol svojich možností?

Lízingové financovanie sa počas rokov významne posunulo. Od transakčného ku vzťahovému prístupu. Posun je aj v rozsahu služieb. Keď sme v minulosti poskytovali iba financovanie, dnes už poisťujeme viacmenej každý predmet a tým prinášame našim partnerom riešenia, ktoré šetria čas aj peniaze. Budúcnosť vidíme aj v ďalších službách pre zákazníkov spojených s kolesovou technikou, ktorá tvorí gro nášho financovania. Lízing v tradičnom ponímaní teda nahrádza komplexný balíček. Dá sa to prirovnať ku telekomunikáciám. Kedysi to fungovalo tak, že bol zvlášť operátor pre televíziu, zvlášť pre internet či pre mobilné siete. Dnes to máte všetko v jednom. Rovnako uvažujeme aj pri lízingu, od áut, cez nákladné automobily až po stroje.

Obdobie Covid-19 prinieslo zrýchlenie prechodu na digitalizáciu. Aj my podstupujeme túto zmenu, začíname osobnými vozidlami a našimi partnerstvami s importérskymi značkami. Ale tu to určite neskončí. Myslím si, že do budúcna bude poskytovanie finančných služieb stále viac riešené v online svete. Avšak skôr asi pre fyzické osoby. Obsluhu našich kľúčových partnerov v segmente malých a stredných podnikateľov staviame na osobnom prístupe doplnenom digitálnymi riešeniami. Už dnes môžu naši klienti nájsť detaily svojich kontraktov na našom zákazníckom portáli.

Nevznikli počas trvania pandémie koronavírusu problémy, napríklad s insolventnosťou vašich klientov?

Naše partnerstvá s kľúčovými partnermi si veľmi vážime a robíme všetko preto, aby sme pri našich partneroch stáli ako v dobrých časoch tak aj keď vonku „mrholí či silno prší“. Príkladom môže byť naša aktivita počas pandemického obdobia, keď sme proaktívne, ešte pred vydaním celoslovenského moratória, oslovovali našich partnerov a ponúkali pomoc formou posunu splátkového kalendára či formou úrokových faktúr. Presplátkovali sme až 20 % nášho portfólia, čo bola enormná záťaž na naše interné kapacity. Sme však veľmi radi, že sme našim partnerom vedeli pomôcť preklenúť neisté obdobie bez významných strát.

Veľa sa rozpráva o elektromobilite. Ako zasiahne lízingový trh, ale aj automotive celkovo?

Nejde len o elektrické autá, ale o ekológiu celkovo. Už dnes existujú vďaka Európskej únii tvrdé pravidlá ohľadom emisií. Na Slovensku sme sa počas minulého roku začali približovať k týmto limitom, avšak po ukončení lockdownu sa situácia zmenila. Problémom je nedostatočná podpora zo strany štátu pri kúpe ekologických variantov. Preto si množstvo ľudí radšej zvolí autá s benzínovými či dieslovými motormi. Dôsledky sú alarmujúce – dnes v priemere jedno auto na Slovensku vypustí do ovzdušia 134 gramov na kilometer, pričom norma je 95. A to znamená problém nie len pre životné prostredie, ale má to aj dopad na ceny áut.

Ako to?

Importéri, ktorí dodávajú autá na Slovensko, musia podľa pravidiel zaplatiť sa každý gram emisií navyše pokutu 95 eur. Keď si to prerátame, prídeme na to, že jediné auto sa predraží kvôli emisiám až o približne 3 500 eur. Väčším problémom je, že takto vybraná pokuta sa nevracia napríklad vo forme podpory elektromobility. A situácia sa tak nijakým spôsobom nerieši.

Čo Slovensku hrozí, keď sa prístup k ekológii nezmení?

Keď to bude takto pokračovať, po roku 2030 budú pokuty také obrovské, že ich zaplatíme všetci. V súčasnosti sa na Slovensku predá len jedno jediné percento áut, ktoré vyhovujú nastaveným normám. Je to zároveň smutný paradox, keďže Slovensko je, ak sa nemýlim, v prvej päťke najväčších výrobcov elektromobilov na svete. Stačí sa pritom pozrieť do Nemecka, kde dostane každý záujemca o elektromobil podporu od štátu 8 až 10 tisíc a už dnes majú takéto automobily desaťpercentný podiel na nových predaných kusoch. Buď teda naskočíme na tento rozbehnutý vlak, alebo budeme mať problém.

www.csobleasing.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hlasujte v najväčšom prieskume o závislostiach a vyhrajte zaujímavé ceny.


INZERCIA 5 h

Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek fénix® 7 a prekvapil novinkou epix™ (Gen2).


12 h
Keď elektro – tak PLANEO!

A zľavy platia nielen v obchodoch, ale aj na webe.


20 h
Skryť Zatvoriť reklamu