SME

Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom

Na stránku si dnes firma môže napísať čokoľvek – dôležité je, či to dokáže aj podložiť, preto treba byť pri výbere CBD obozretní.

MVDr. Peter Vojtko a Alexandra Machová, manažéri spoločnosti FATRA HEMP pri kontrole konopných klonov, ktoré pestujú a úpätí vrchov Veľkej Fatry. MVDr. Peter Vojtko a Alexandra Machová, manažéri spoločnosti FATRA HEMP pri kontrole konopných klonov, ktoré pestujú a úpätí vrchov Veľkej Fatry. (Zdroj: FATRA HEMP)

Hoci mnohé štúdie zo zahraničia preukázali prospešné účinky CBD, na Slovensku ťažko prijímame nové veci. To, čo je v zahraničí štandardom, máme u nás stále strach prijať.

O využití liečebného potenciálu konopy siatej, ako rozoznať kvalitný produkt, či o spojení tejto rastliny s ekológiou sme sa porozprávali s odborníkmi, ktorí sa konope venujú už viac ako 17 rokov a svoje skúsenosti uplatňujú v rodinnej firme na úpätí vrchov Veľkej Fatry. Na otázky odpovedal manažér spoločnosti FATRA HEMP MVDr. Peter Vojtko a Ing. Alexandra Machová MSc.

Slovenský trh je momentálne presýtený CBD produktami. Vaša spoločnosť sa ubrala však iným smerom – stať sa zároveň aj výskumnou organizáciou v tejto oblasti. Ako sa slovenská firma prepracovala k výrobným postupom, ktoré sú unikátne nielen na Slovensku, ale aj vo svete?

ALEXANDRA: Už niekoľko rokov bola našou prioritou spolupráca na vývoji najmodernejšej extrakčnej metódy CBD, aby sme aj na slovenský trh priniesli naozaj funkčné a kvalitné produkty. FATRA HEMP sme vytvorili s víziou zužitkovať vedomosti a skúsenosti, ktoré sme nadobudli najmä v zahraničí. Tešíme sa, že je FATRA HEMP pri začiatkoch skúmania konopy siatej aj na Slovensku. Naša firma sa podieľa na pilotnom projekte vo výskume fytokanabinoidov a ich potenciálu pre spoločnosť. Zároveň pracujeme na tom, aby sme sa stali výskumnou organizáciou a rozširujeme naše akademické vzdelanie o liečebnom konope na kanadskej univerzite.

Ľudia sú často zmätení z množstva neregulovaných a protichodných informácií o CBD. Čo by mal podľa Vás spĺňať funkčný a bezpečný CBD produkt?

PETER: My pri kvalite nerobíme kompromisy. Zásadné je použitie extrakčnej metódy, čo si však dnes ľudia stále málo všímajú. Toto je zásadný rozdielový moment aj pri našom CBD oleji. Ako prví na trhu používame najmodernejšiu a najčistejšiu tetrafluóretánovú extrakciu. Tá ako jediná dokáže zhromaždiť všetky aktívne látky bez poškodenia a narušenia ich prirodzeného zloženia. Na rozdiel od CO2 extrakcie sa výťažky ďalej nemusia prečisťovať. Prečisťovanie totiž degraduje účinnosť extraktu. Preto majú naše finálne produkty omnoho vyššiu účinnosť a sú absolútne bezpečné. Vždy nás fascinovalo využitie konope v medicíne, veda sa neustále posúva a produkty z extrakcií, ktoré sú dnes už zastaralé avšak stále dominujú na našom trhu, ako je napríklad CO2 a iné, už dávno nespĺňajú kvalitatívne parametre, ktoré by nás dokázali uspokojiť.

Alarmujúci bol prieskum trhu CBD produktov v Českej republike. Až 33 percent produktov neobsahovalo deklarované množstvo alebo vôbec žiadne CBD.

MVDr. Peter Vojtko, manažér FATRA HEMP

Kvalita CBD oleja je značne závislá aj na správnom výbere a dopestovaní prvotriednych rastlín. Tých faktorov je samozrejme mnoho, no dobrý CBD olej musí byť zdraviu nezávadný a obsahovať deklarované množstvo účinných látok. Vďaka súhre všetkých týchto vecí dokážeme vytvoriť fenomenálny produkt. Ten finalizujeme v laboratóriu, ktoré je certifikované na výrobu a testovanie liečebného konope. Všetky procesy sú pod našou kontrolou a to je pre nás garanciou, že sú naše produkty v najvyššej kvalite.

Je známe, že kvalita a bezpečnosť CBD produktov sa sleduje len málo, na trhu je mnoho dovážaných či na kolene vyrobených produktov. Ako si zákazník môže byť istý, že kupuje kvalitný produkt?

PETER: Nemôžeme hovoriť za iných, ale u nás sme v každom našom kroku transparentní. Či ide o výber certifikovaných odrôd konopy siatej schválených Európskou komisiou, jej pestovania na našich poliach vo Veľkej Fatre, až po vývoj a výrobu. Na stránku si totiž firma dnes môže napísať naozaj čokoľvek. Dôležité je, či to dokáže aj podložiť. Naše CBD produkty sú certifikované a podložené nielen testami na kanabinoidy, ale aj testami, ktoré zaručujú ich absolútnu bezpečnosť a nezávadnosť. Alarmujúci bol napríklad prieskum trhu CBD produktov v Českej republike od medzinárodného inštitútu ICCI. Ukázalo sa, že až 33 percent produktov neobsahovalo deklarované množstvo alebo vôbec žiadne CBD, a len 31 percent produktov bolo zdraviu nezávadných. Preto si treba naozaj dôsledne vyberať, kde si CBD kúpime. Ide predsa o naše zdravie.

Ľudia nás oslovia s predošlou negatívnou skúsenosťou. Takáto situácia nás vždy mrzí, pretože degraduje poctivých výrobcov.

Alexandra Machová, manažérka FATRA HEMP

CBD je u nás kontroverzná téma, jedni ho obdivujú, druhí zatracujú. Prečo je to u nás takto, keď v zahraničí konopnú liečbu lekári uznávajú a úspešne používajú v praxi?

ALEXANDRA: U nás absentujú autority ako vedci a lekári, ktorí by sa venovali účinkom CBD. Potom túto úlohu preberá internet a predajcovia bez skúseností a vedomostí a nie vždy sa ku konečnému spotrebiteľovi dostanú správne informácie. Tie sú pri CBD kľúčové. Tiež je dôležité, aby sa ľudia zaujímali o pôvod výrobkov, ich obsah, bezpečnosť a nielen atraktívnu cenu či reklamu. Veľakrát sa nám totiž stáva, že nás oslovia ľudia s predošlou negatívnou skúsenosťou. Takáto situácia nás vždy mrzí, pretože degraduje poctivých výrobcov a predovšetkým prácu vedcov, ktorí sa účinkom kanabinoidov desiatky rokov venujú a majú vynikajúce výsledky.

Hovoríte o dobrých výsledkoch, no mnohí ich popierajú, existujú vôbec nejaké dôkazy, štúdie či výskumy?

ALEXANDRA: Samozrejme. To, že sa štúdie nerobia na Slovensku, neznamená, že sa nerobia v krajinách, ako je napríklad Izrael, USA, Švajčiarsko, Nemecko, Veľká Británia či susedné Rakúsko. Nemôžeme ignorovať, že konope existuje a funguje. Vo svete sa s CBD riešia závažné problémy - je však dôležité mať dobrý produkt. Skvelé je, že za našimi hranicami sa už CBD môže odporúčať lekármi, niekde sa prepláca dokonca aj poisťovňami. U nás ťažko prijímame nové veci. Skôr ich zavrhujeme, než by sme pracovali na využití ich potenciálu, z ktorého môže profitovať celá spoločnosť. A to nielen v medicíne. Dnes už vieme, že vyspelé štáty, ktoré podporujú produkciu konope, dokážu z jej potenciálu významne ekonomicky profitovať a toto by mohla byť výzva aj pre našu krajinu.

Na webe máte aj sekciu CBD a zvieratá, vy sám ste veterinárny lekár. V čom vie CBD pomôcť pri liečbe zvieracích pacientov?

PETER: Veľakrát, keď má klasická liečba svoje limity, CBD môže predbehnúť naše očakávania. Zviera nás totiž nemôže oklamať. Buď to funguje alebo nie. Svojich konopných pacientov mám aj za hranicami. Sú nimi kone, psy, mačky, kozy, ovce, ba dokonca aj morky. Výsledky pri zvieratách sú naozaj pozoruhodné. CBD môže pomôcť napríklad pri epilepsii, kardiovaskulárnych a kožných problémoch, autoimunitných ochoreniach, rekonvalescenciách po ťažkých chirurgických zákrokoch, či problémoch s pohybovým aparátom a iné. Úspešné príbehy mojich zvierat boli už viackrát publikované v českom odbornom Magazíne Konopí.

To, že zodpovedné a transparentné podnikanie je pre vás prioritou, už vieme. Ale čo ekológia? Je možné pestovať konope a vyrábať produkty z nej s ohľadom k prírode?

ALEXANDRA: FATRA HEMP vo všetkých svojich procesoch uplatňuje ekologické a udržateľné postupy. Na Slovensku neustále riešime vážne klimatické výzvy, no štát na konopu zabúda. Dokonca aj Európska komisia uvádza, že pestovanie konope podporuje ciele Zelenej dohody (European Green Deal). Konopa pritom významným spôsobom čistí životné prostredie a má zápornú uhlíkovú stopu, dokonca aj pri jej spracovaní. My budeme aj naďalej svojimi aktivitami rozvíjať túto ekologickú cestu. Sme totiž presvedčení, že ako obnoviteľný zdroj nám konopa môže pomôcť zachrániť našu planétu.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pláže biele a jemné ako múka a miesta, kde sa mieša vôňa mora s arómou miestnych plodov.


INZERCIA 3 h

Objavte ako Nesto dokáže meniť susedov na silné priateľstvá.


INZERCIA 16 h

Obľubujú ho cyklisti, bežci, romantici aj fanúšikovia histórie. Cyklomost slobody je plný zaujímavostí a stojí za rodinný výlet.


27. mar
SkryťZatvoriť reklamu