SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Gymnázium sv. Moniky - škola s rodinnou atmosférou

Ľahké získanie informácií nezaručuje i správne uchopenie. Treba ísť na hlbinu.

„Negramotný človek 21. storočia nebude ten, kto nevie čítať a písať, ale ten, kto sa nevie učiť, odučiť a znova naučiť“ (Alvin Toffler) In: J. Kwik: Myseľ bez hraníc, 2021.

Technologický vývoj posledných rokov aj pandémia prispeli k tomu, že generačná priepasť sa rozširuje. Študenti sa pohybujú vo sférach, ktoré sú pre mnohých z rodičov nedostupné, vrátane nových technológií a programov. Sčasti sa narúša tradičný model odovzdávania skúseností z generácie na generáciu a v tom zmysle rodičia strácajú svoje výhradné postavenie. Negatívne sa technologický a informačný boom odráža v postupnej strate osobnej komunikácie. Súčasťou identity dnešných študentov sa stal osobný počítač. Viacerí pri ňom trávia celý svoj voľný čas a ich myšlienkový svet sa krúti okolo programov, sociálnych sietí a počítačových hier. Umením už nie je získať nové informácie, ale orientovať sa v ich neprehľadnom množstve. Informačná dostupnosť ľahko vytvorí ilúziu poznania. Realitou však je povrchnosť, strata hĺbky.

Gymnázium sv. Moniky sa snaží pomôcť mladým ľuďom zorientovať sa v chaotickej situácii, v ktorej sa ocitli, pomôcť im nájsť svoje miesto, zmysel ich existencie, pomôcť im riešiť problém vlastnej slobody a zodpovednosti. Táto ťažká a naliehavá úloha si vyžaduje nový prístup učiteľa k žiakovi, ktorý sa usiluje o prepojenie školy so životom, o poznanie, ktoré bude viesť nielen k učenosti, ale k životnej múdrosti.

Monika, ako školu zvyknú nazývať, je mladá, ale ambiciózna škola s už bohatými skúsenosťami. Realizuje množstvo projektov a spolupracuje so školami v zahraničí, predovšetkým v rámci projektov Erazmus (momentálne prebiehajú dva takéto projekty). Škola ponúka široký výber štúdia cudzích jazykov, okrem anglického aj nemecký, ruský, francúzsky, španielsky a taliansky. Vyučovanie cudzích jazykov je podporené vyučovaním zahraničnými lektormi, ktorých rodnou rečou je daný cudzí jazyk. Žiaci si môžu vybrať štúdium v klasickom 4-ročnom, ale aj bilingválnom 5-ročnom anglickom odbore. Veľkou výhodou bilingválneho odboru je možnosť ukončiť štúdium aj vykonaním štátnej jazykovej skúšky v spolupráci so štátnou jazykovou školou.

Okrem edukačných si škola stanovuje aj ciele v oblasti duchovnej formácie a v humanitno-sociálnej oblasti. Správnu mravnú a hodnotovú orientáciu podporuje kresťanské prostredie našej školy. Žiaci majú možnosť sa zapájať do rôznych sociálno-humanitných a dobrovoľníckych aktivít, ako je adopcia na diaľku, krabica od topánok pre deti zo sociálne slabšieho prostredia a pod.

Atraktivitu školy podčiarkujú mnohé úspechy žiakov v olympiádach, vysoká úspešnosť prijatia na vysoké školy a v neposlednom rade aj časté návraty absolventov do školy, svedčiace o naozaj rodinnej atmosfére. Z posledných úspechov je možné spomenúť najmä úspechy Matúša Tomča, ktorý okrem víťazstva v celoslovenskom kole chemickej olympiády úspešne reprezentoval Slovensko a získal striebornú medailu na medzinárodnom kole chemickej olympiády a bronzovú medailu na Mendelejevovej medzinárodnej chemickej olympiáde v Moskve.

Dôsledky emocionálnej negramotnosti sú alarmujúce. Učitelia, ktorých dlho znepokojovali iba zlé známky z jednotlivých predmetov si stále viac uvedomujú iný závažný nedostatok: emocionálnu negramotnosť, ktorú si vzdelávací systém nevšíma. Zdá sa, že táto citová ochabnutosť je univerzálnou daňou za moderný životný štýl. Pre súhrne označenie skupiny schopností a prejavov, ktoré vytvárajú emocionálnu inteligenciu, existuje dávne slovo: charakter. Charakter, píše Amitai Etzioni, sociálny teoretik z Univerzity G. Washingtona, je "akýmsi psychickým svalom, ktorý je nevyhnutný pre etické správanie" /Goleman: Emoční inteligence, str. 270/. Práve rozvoj charakteru je hlavnou ambíciou cirkevnej školy, ktorá ani v tejto zložitej situácii nerezignovala, ale naopak, výchovu považuje za dôležité poslanie učiteľa. Preto je základnou filozofiou školy harmonická rovnováha medzi rozumom a srdcom prameniaca z filozofie sv. Augustína.

Učitelia Gymnázia sv. Moniky si uvedomujú, že učiť deti o hodnotách zďaleka nestačí, deti ich potrebujú uplatňovať v praktickom živote, za súčasného budovania emočných a sociálnych schopností, preto sa snažia motivovať žiakov k efektívnemu využívaniu voľného času v rámci krúžkov, ktoré sa uskutočňujú pod záštitou Centra voľného času, ktoré je zriadené pri škole. Krúžky sú s jazykovým, prírodovedným, či športovým zameraním. V rámci plaveckého kurzu môžu študenti využívať aj plavecký bazén v ZŠ na ulici M. Nešpora.

Monika už niekoľko rokov podporuje doplnkové mimoškolské vzdelávacie aktivity. Študenti Gymnázia sv. Moniky sa môžu rozvíjať v Kolégiu Antona Neurwitha a v Akadémii veľkých diel. V kruhu spoločenstva rovesníkov sa môžu deliť o názory, pocity i skúsenosti. Diskusiou o významných a inšpiratívnych umeleckých dielach môžu rozvíjať kritické myslenie, komunikáciu, charakter, kreativitu, sociálne zručnosti, čitateľskú gramotnosť i najdôležitejšiu zručnosť 21. storočia – sústredenosť. Akadémia motivuje žiakov klásť si otázky, hľadať zmysel života, neuspokojiť sa s povrchnosťou, ale neustále na sebe pracovať, ísť do hĺbky, budovať svoju integritu, svoje lepšie ja, napredovať a premieňať tak svet okolo seba. Akadémia inšpiruje mladých ľudí k celoživotnému učeniu, pomáha im tešiť sa z poznania, učí ich byť nielen múdrymi, ale hlavne šťastnými ľuďmi.

Bohatý spoločenský život školy mapuje publicistický krúžok, ktorý vydáva školský časopis Enter. Online verziu zverejňuje na slovenčinárskej webovej stránke Anežky Richtarikovej: https://slovencina.lprsol.sk/. Okrem štúdijných materiálov sa tam zverejňujú študentské fotky, články, komentáre, ankety, rozhovory, recenzie, súťaže a videá z najzaujímavejších školských podujatí: stretnutí so spisovateľmi, z čítačiek vlastnej tvorby, osláv Mikuláša a pod.

Napriek pandémii sa duch spoločenského života školy rozmáha a nezastaviteľne pulzuje. Dôkazom je tradičná čítačka, kde žiaci kvôli pandémii aj keď rozptýlení v priestore, dokážu silou mikrofónu vytvoriť rodinnú jednotu. V sprievode školských kapiel a vlastných textov majú silu zaplniť reálny priestor pozitívnou životnou energiou a radosťou.

Na záver, prečo si vybrať na štúdium práve Gymnázium sv. Moniky? Pre koho je táto škola vhodná? Určite pre tých, ktorých neuspokojí iba vzdelanie, ktorým nestačia iba vedomosti, ktorí nehľadajú iba múdrosť, ale chcú byť aj dobrými a šťastnými ľuďmi.

Viac informácii o možnostiach štúdia môžete nájsť na www.gymonika.sk.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hypoglykémia je u diabetikov „bežná“, nepredvídateľná a potenciálne nebezpečná komplikácia inzulínovej liečby.


7 h

Nová verzia softvéru pre rodinu modelov ID prináša rýchlejšie nabíjanie, vyšší dojazd, vylepšenú navigáciu a veľa ďalších funkcií.


INZERCIA 20 h
Jiří Procházka.

Jiří Procházka, jeden z najlepších bojovníkov MMA súčasnosti, sa stal novým globálnym ambasádorom spoločnosti XTB.


16. máj
SkryťZatvoriť reklamu