SME

Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?

V dnešnom článku vám predstavíme niekoľko kamier a aké sú medzi nimi rozdiely. Akú „čiernu skrinku“ do auta by ste si mali vybrať?

Platí, že čím väčšia je obrazovka, tým lepšie na ňu uvidíte. Praktickejší je aj pomer strán 16 : 9...Platí, že čím väčšia je obrazovka, tým lepšie na ňu uvidíte. Praktickejší je aj pomer strán 16 : 9... (Zdroj: MIOkamery.SK)

AKO VYBRAŤ AUTOKAMERU? Nový vysvětlující návod od Datartu SK pro všechny zájemce o bezpečnostní kamery do aut:

https://www.datart.sk/novinky/produkty/ako-vybrat-autokameru-mio-mivue

Napadlo nám, že najlepšie bude zoznámiť vás s najdôležitejšími parametrami a funkciami a vždy si ukázať, za čo si môžete priplatiť (a prečo sa to môže oplatiť). Potom už bude len na vás a vašich preferenciách, či budete chcieť najlepšiu kvalitu záznamu a najinteligentnejšie funkcie, či vám postačí základná výbava, alebo si veriete zlatú strednú cestu.

Neľaknite sa teda toho, že si dnes predstavíme hneď desať kamier do auta: Mio MiVue C312, MiVue C380 Dual, MiVue C540, MiVue C570, MiVue 733, MiVue 792, MiVue J85, MiVue 795, MiVue 798 / 798 Dual a MiVue 846). Snažili sme sa o čo najprehľadnejšie rozdelenie aj vysvetlenie, takže po prečítaní článku budete mať určite jasno.

Obraz ako hlavný parameter

Ak sa v kamerách veľmi nevyznáte, možno vás v ďalších kapitolách prekvapíme tým, aké môžu mať inteligentné funkcie. Základom sú ale, samozrejme, parametre záznamu – jeho detailnosť, kvalita pri natáčaní v šere či v noci, uhol záberu a pod.

Načítavam video...

Rozlíšenie a snímková frekvencia (FPS)

Rozlíšenie alebo inak počet obrazových bodov (pixelov) určuje, aký je záznam jemný a detailný (čo je dôležité napr. pre rozoznanie registračných značiek). Rovno vás môžeme potešiť tým, že všetky predstavované kamery natáčajú vo Full HD, teda rozlíšení 1 920 × 1 080 px. Modely MiVue J85, 795 a 798 (Dual) však zvládnu aj vyššie hodnoty – až 2 560 × 1 600 px (pri 25 FPS).

Snímková frekvencia (FPS) má zase vplyv na plynulosť videa a v dôsledku aj schopnosť dosť ostro zachytiť aj „rýchlu akciu“, čo je samozrejme na ceste kľúčové. Štandardom, ktorý poznáte napríklad z televízora alebo z bežných internetových videí, sú hodnoty 25 – 30 FPS, ale rozhodne môžeme odporúčať veľmi plynulé video so 60 FPS. To ponúkajú (vo Full HD) vyššie modely MiVue 792, 846 a 866. Pohyb je dvakrát plynulejší, a teda aj ostrejší.

Sklenená optika

Dva záznamy v na chlp rovnakom rozlíšení môžu mať celkom odlišnú kvalitu. Jedným z najdôležitejších parametrov, respektíve najdôležitejšou fyzickou časťou tela kamery, je optika. Mio ponúka štyri úrovne optiky, pričom je samozrejme aj tá základná na vysokej úrovni, ale rozdiel pri voľbe vyššej verzie je jasný. Rovnako je tak napríklad aj na mobilných telefónoch (na slniečku dnes väčšina fotí dobre) najväčší rozdiel v kvalite záznamu v šere a v tme.

Mio Crystal Vision (základný variant) natáča vo vysokom rozlíšení, využíva softvérové vylepšenie jasu a samozrejme ponúka štandardný nočný režim, takže kameru do auta môžete používať kdekoľvek. Vylepšenie tejto optiky predstavuje Mio Night Vision, ktoré (ako napovedá názov) ponúka ešte lepšie výsledky počas jazdy v tme. Sklenená 4-vrstvová šošovka so vstavaným infračerveným filtrom, hodnota clony do f/2,0 a obdobné softvérové vylepšenia ako na Crystal Vision sa starajú o veľmi kvalitný záznam aj v zhoršených podmienkach.

„Vyššiu ligu“ predstavuje senzor Mio Night Vision Pro. Kamera so širokou uzávierkou a snímačom Sony STARVIS je priamo prispôsobená na to, aby výborne zvládala nahrávanie v zlom osvetlení. Vrcholom je potom Mio Night Vision Ultra. Zostava sklenených šošoviek, objektív s vysokou priepustnosťou a senzor Mio Sensor Ultra sú zárukou úžasne kvalitného obrazu s výborným jasom a živými farbami, a to aj v skutočne neoptimálnych podmienkach.

Uhol záberu

Ľudské oko vidí svet v uhle záberu cca 135° (horizontálne) – preto vidíme takú veľkú časť svojho okolia. Je dôležité, aby kamery ponúkali podobne široký (alebo ešte širší) záber, a tak boli schopné zachytiť všetko, čo sa deje pred autom (a ideálne aj to, čo sa deje na stranách, na krajoch záberu). Naopak priširoký uhol záberu by mohol vytvárať nechcený efekt rybieho oka (deformovaný obraz).

Modely Mio MiVue ponúkajú uhol záberu 130 – 150°, pričom 130° rozhodne stačí, ale 150° je lepšia hodnota – do záberu sa vojde viac okolia, ale obraz ešte nie je deformovaný.

Načítavam video...

WDR/HDR

Vysoké dynamické rozsahy určite poznáte napr. z televízorov. Na kamerách do auta je podpora WDR alebo HDR ešte dôležitejšia, pretože okrem iného dokáže redukovať odlesky svetla po zotmení, takže sú reflexné značky, ktoré by inak boli nečitateľné, rozoznateľnejšie.

Formát videa

Až na základný model (ktorý nahráva vo formáte AVI [MJPEG]) natáčajú všetky kamery do moderného formátu .MP4 (H.264), ktorý zaisťuje kvalitné video v rozumnej veľkosti súboru. Tu výber ani netreba veľmi riešiť, môžete byť celkom spokojný.

Hardvér a výbava

Predchádzajúce parametre nám prezradili čo-to o obraze, ale menej o kamere ako takej – rovnako sme mohli popisovať digitálny fotoaparát alebo akčnú kameru. Zostaneme teda ešte pri hardvéri, pozrieme sa na praktické prvky „fyzickej“ výbavy.

Načítavam video...

Uhlopriečka obrazovky

Samozrejme platí, že čím väčšia je obrazovka, tým lepšie na ňu uvidíte. Praktickejší je aj pomer strán 16 : 9, pretože na ňom vidíte video v plnom formáte, bez čiernych okrajov. Pomer strán 4 : 3 ale samozrejme nie je žiadna tragédia; kamera vie byť kompaktná, nemusí byť pretiahnutá.

Modely „C“ ponúkajú 2" obrazovku v pomere 4 : 3, vyššie série uhlopriečku 2,7" s pomerom 16 : 9. Výnimkou je model MiVue J85, ktorý nemá obrazovku vôbec. Kamera je vďaka tomu nenápadnejšia a vôbec nie je rušivá.

G-Senzor

Tu je to jednoduché: G-Senzor ponúkajú všetky modely Mio MiVue, od najlacnejšieho po najdrahší. Na čo je? Pozná smer, a to smer jazdy, ale aj smer (a silu) prípadného nárazu do vášho diagramu, ktorý dokáže zaznamenať.

Vstavaný GPS

GPS síce rozhodne nie je nutnosť, ale ide o užitočnú a žiadúcu funkciu – aj preto ho okrem modelov MiVue C312, C314, C540 a C541 ponúkajú všetky predstavované kamery do auta Mio.

Medzi výhody patrí napríklad to, že si môžete ukladať trasu do Google Máp, sledovať svoju aktuálnu rýchlosť a nastaviť si varovania o prekročení určitej hodnoty, zaznamenať miesto a čas incidentu (uloženie údaja o rýchlosti je voliteľné) a pod. GPS môže (voliteľne) ukladať údaje o vašej rýchlosti.

Wi-Fi, OTA (over-the-air)

Niektoré vyššie modely autokamier (MiVue J85, 792, 798 / 798 Dual, 846, 866) podporujú bezdrôtové zdieľanie údajov (a aktualizáciu softvéru) cez Wi-Fi a OTA. Výhoda je jasná. Okrem spomenutej aktualizácie môžete bezdrôtovo posielať videozáznamy do svojho smartfónu, čo je jednoduchšie a rýchlejšie než pracovať s pamäťovou kartou.

Načítavam video...

Ukladanie údajov (pamäťová karta)

Autokamery ukladajú záznamy na pamäťovú kartu micro SD. Všetky modely si vyžadujú kartu triedy 10 a rýchlejšie (mimochodom, odporúčame náš článok Ako vybrať pamäťovú kartu), vyššie modely podporujú karty s vyššími kapacitami.

Základný MiVue C312 má limit 64 GB, vyššie modely až 128 GB a najlepšie kamery MiVue 846 a MiVue 866 podporujú až 256 GB karty, čo skutočne predstavuje množstvo miesta na poriadny archív záznamov.

Batéria

Kamery sa nabíjajú z autozásuvky (zo „zapaľovača“), ale samozrejme ponúkajú aj vstavaný akumulátor, a to preto, aby ste ich aspoň chvíľu mohli používať bez nabíjačky alebo auta. Modely MiVue C312/C314 napája superkapacitor, vyššie série obsahujú Li-Ion batériu s kapacitou 240 mAh.

Funkcie a softvérové vychytávky

Teraz už poznáte prístroje, ich technické parametre a rozdiely medzi nimi. Určite vás však musíme a chceme zoznámiť aj so softvérovou výbavou, ktorá výrazne rozširuje ponuku funkcií, ktorými kamery lákajú.

Všetky modely sa napríklad dokážu zapnúť automaticky – to Mio považuje za absolútny základ a sme za to radi. Môžete však chcieť oveľa viac.

Parkovací režim

Okrem dvoch najnižších modelov ponúkajú kamery špeciálny parkovací režim. Môžete ich nechať v aute, „uspané“, ale ak ich senzor zachytí pred autom pohyb alebo ak G-Senzor deteguje náraz, záznam sa spustí a uloží, aby ste mali k dispozícii dôkazový materiál.

Pozor však na napájanie. Aby kamery neničili autobatériu, potrebujú samostatný zdroj napájania – napríklad Mio SmartBox, ktorý si môžete ku kamerám dokúpiť. Výnimkou sú najvyššie modely MiVue 846 a 866, ktoré podporujú pasívne napájanie.

Radary (a aktualizácie podkladov)

Všetky modely s integrovaným GPS vás potešia doživotnou aktualizáciou databázy rýchlostných radarov, pred ktorými vás kamery varujú. Dva najvyššie modely (MiVue 846 a 866) upozorňujú aj na úsekové meranie.

Vďaka počítačovému softvéru môžete prehľadne zobraziť video aj všetky zaznamenané údaje.

Načítavam video...

ADAS (LDWS/FCWS)

Nepotrebujete auto s príplatkovou top výbavou za stovky eur, aby ste mali k dispozícii pokročilé asistenčné systémy ADAS. Tie varujú pred vybočením z pruhu (LDWS), nárazom kvôli nedostatočnej vzdialenosti do prekážky pred vami (FCWS) a tiež pred únavou kvôli nedostatku odpočinku.

Týchto inteligentných asistentov nájdete vo vyšších sériách, od MiVue 733 (teda nad sériou „C“).

Zastav sa a choď (Stop & Go)

Šoférovanie je samozrejme stále na vás a musíte sa naň sústrediť, ale v zápchach či na „pomalých“ semaforoch človeku občas zablúdia myšlienky. Inteligentná funkcia Stop & Go vám pomáha dozerať na situáciu pred vami a upozorní vás, ak napríklad naskočí zelená alebo sa auto pred vami začne rozbiehať, a vy nezareagujete dostatočne rýchlo.

Túto funkciu nájdete na vyšších modeloch rovnako ako ADAS, a to od MiVue 733 (teda nad sériou „C“).

Mobilná aplikácia a softvér pre PC

Aby ste mohli s kamerami, respektíve hlavne so záznamami, pracovať pohodlne, Mio ponúka softvér pre osobné počítače a bezplatnú mobilnú aplikáciu.

Počítačový softvér MiVue Manager je dostupný pre všetky modely a ponúka prehľadné rozhranie, kde nájdete všetky zaznamenané údaje (teda vrátane údajov z G-Senzoru, na vybraných modeloch údaje z GPS a pod.). Mobilná ovládacia aplikácia podporuje všetky modely vyššej triedy než „C“ okrem MiVue 795.

Voliteľné zadné kamery

Keď budete kupovať kameru do auta, ešte zvážte jednu vec – kameru na zadné sklo. Zadná kamera sa hodí napríklad vtedy, keď do vás niekto narazí zozadu pre nedostatočnú vzdialenosť alebo vás ohrozuje agresívnou jazdou.

Pritom nemusí ísť (aspoň v prípade kamier do auta Mio MiVue) o plnohodnotnú druhú kameru v tom zmysle, že by ste ju do košíka pridávali dvakrát.

S výnimkou modelov MiVue C312/C314/C330/C512 a 731/732/733 a 886, ktoré zadnú kameru nepodporujú, máte možnosť prikúpiť si jednu z dvoch voliteľných zadných kamier (MiVue A30 a A50), ktoré dokážu komunikovať s tou hlavnou a synchronizovať záznamy.

Zvláštnym prípadom (v dobrom zmysle slova) sú edície MiVue C380 Dual a 798 Dual a 798 Dual PRO, ktoré majú prídavnú kameru rovno v základnom balení.

Vyberie si každý

Dúfame, že máte teraz v kamerách do auta Mio MiVue väčší prehľad, respektíve že viete, aké parametre sú pre vás pri výbere kľúčové.

Príležitostný vodič, ktorý sa chce vďaka kamere iba cítiť bezpečnejšie, môže pokojne siahnuť po niektorom zo základných modelov. Aktívnejší vodiči určite ocenia ešte lepšiu kvalitu obrazu a pokročilé funkcie (napr. asistenta ADAS alebo Stop & Go). A veľmi aktívnym vodičom (rovnako ako profesionálom, napríklad kuriérom) radi odporučíme top modely s najlepšou kvalitou obrazu vo dne aj v noci a s množstvom funkcií (a ideálne aj so zadnou kamerou buď v rámci súpravy, alebo dokúpenú).

https://www.datart.sk/novinky/produkty/ako-vybrat-autokameru-mio-mivue

MIOkamery.SK

Mio Česká republika a Slovensko www.MIOkamery.sk www.MIOnavigacie.sk

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 163
  2. Každý piaty zomrie 8 940
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 777
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 603
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 801
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 835
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy na ulici Eliáša Lániho v Bytči „EDUVITAL strecha“.


15m

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 10 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 10 h
SkryťZatvoriť reklamu