Svoje o tom vie aj dvadsiatka študentov štvrtého ročníka z rôznych odborov Materiálovo-technologickej fakulty STU v Trnave, ktorí sa prihlásili do odborného kurzu Technológia a konštrukcia v praxi. Počas jedného semestra sa im okrem pedagógov venovali aj odborníci priamo v podniku Schaeffler Skalica, ktorý je súčasťou skupiny Schaeffler, popredného svetového automobilového a priemyselného dodávateľa. Tí im formou projektových úloh predstavili reálne situácie, s ktorými sa v budúcnosti môžu vo výrobnom procese stretnúť.
Teória prenesená do praxe
„Študujem priemyselné manažérstvo a z kurzu ma najviac oslovilo školenie na Six Sigmu a jej praktické využitie v podniku. Zo školy som poznal jednotlivé princípy a nástroje na zlepšovanie procesov, ale až počas kurzu som pochopil všetky súvislosti,“ hovorí Marián Paldan. „Prezentácia a konkrétne príklady boli podané tak zaujímavo, že som sa rozhodol urobiť si ďalší stupeň Six Sigmy a ďalej sa v tom zdokonaliť,“ dodáva.
„Mohli sme si prejsť všetky stroje, pracoviská a lepšie pochopiť technológiu výroby aj postupy. Mňa najviac zaujal viacosový sústruh, ktorý sa dokáže zaujímavo naklápať a využíva sa primárne na 3D obrábanie súčiastok. Bolo zaujímavé vidieť, aké má využitie pri zložitých viactvarových komponentoch,“ hovorí Rudolf Bartal, študent odboru materiálové inžinierstvo.
Perspektívni noví kolegovia
Po úspešnom absolvovaní odborného kurzu získajú študenti certifikát a zároveň môžu v poslednom ročníku štúdia pokračovať v programe SPICE. Jeho súčasťou je trojmesačná prax a vypracovanie záverečnej práce v podniku za asistencie mentora. „SPICE poznám hlavne vďaka viacerým kamarátom, ktorí ho už úspešne ukončili. Ja sa do neho plánujem prihlásiť tiež. Počas kurzu som si vybral aj tému svojej diplomovej práce, ktorú chcem robiť v Schaeffler Skalica,“ dodáva Rudolf Bartal. „Budem riešiť redukcie sadzí v procese cementovania klietky z nízkouhlíkovej ocele,“ približuje.
Pavel Potúček zo Schaeffler Skalica je jedným z mentorov kurzu, zodpovedný za oblasť montáži a mechatroniky. Pre študentov pripravil viacero zaujímavých prednášok a praktických cvičení z mechatroniky, automatizácie, digitalizácie a kamerových systémov. „Za sebou máme už piaty úspešný ročník kurzu, ktorý hodnotím pozitívne. Aj keď bol na začiatku sčasti poznačený pandémiou, stretli sa v ňom veľmi aktívni a zvedaví študenti, s ktorými sa nám veľmi dobre pracovalo,“ hovorí.
Študentov zaujali napríklad aj antistatické pracoviská, ktoré zbavia človeka elektrostatického náboja, a tak sa mohli zblízka pozrieť aj na výrobu zložitých mechatronických súčiastok, ktoré by sa inak poškodili.
Keďže väčšina študentov tohtoročného kurzu študuje odbor počítačová podpora výroby, veľa sa diskutovalo aj o návrhoch automatizácie rôznych pracovísk. Napríklad si vyskúšali, ako naprogramovať robota, ktorý vyberá len určité diely a ukladá ich do presne určeného zásobníka. Aj to, ako pristúpiť k zadaniu od zákazníka, ktorý chce automatizovať výrobu.
„Tešíme sa, že sme opäť dostali veľa dopytov na možnosti vypracovania zaujímavých diplomových prác alebo pokračovať s nami formou stáže,“ hovorí Pavol Potúček. „Najlepšou vizitkou a súčasne motiváciou do ďalších ročníkov je pre nás fakt, že viacerí z absolventov kurzu sa už stali medzičasom aj našimi kolegami,“ dodáva.