SME

Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska

Cez ENTER prešlo 600 učiteľov, ktorí naučili nové digitálne zručnosti tisíce žiakov.

Smart technológie ich sprevádzajú od narodenia. Hrajú sa a četujú, smartfóny, tablety a počítače sú prirodzenou súčasťou ich života. Voláme ich aj digitálna generácia. V skutočnosti však iba 4 z 10 detí vedia bez problémov vytvoriť komplikovanejšiu prezentáciu alebo tabuľku. Experti na vzdelávanie a problematiku v oblasti vzdelávania sa zhodujú, že úroveň digitálnej gramotnosti z roka na rok rastie, ale stále je čo zlepšovať v porovnaní so západnou Európou. Za posledné roky vzniklo viacero neziskových organizácií a občianskych združení vrátane rôznych vzdelávacích programov, akým je aj ENTER, ktoré poukazujú na nedostatočnú úroveň digitálnych zručností, pričom sa rozhodli pomáhať systému, aby sa situácia zlepšila. Hlavnou myšlienkou je prepájať rôzne vekové skupiny s modernými technológiami a poukázať na výhody nadobudnutých znalostí v danej problematike, ktoré sa dajú neskôr využiť v praxi.

Digitálne zručnosti treba naberať už v ranom veku

Ukážkovým príkladom spolupráce rôznych organizácií je vzdelávací program ENTER, ktorý sa zameriava na podporu vzdelávania v oblasti digitálnych zručností. Slovak Telekom spoločne s neziskovými subjektmi ako Aj ty v IT či Učíme s hardvérom ukázali, ako štandardné hodiny informatiky na základných a stredných školách môžu vyzerať úplne inak vďaka malým programovateľným počítačom micro:bit, ktoré im otvorili dvere k základom programovania a vytvárania funkčných modelov prepojiteľných s reálnym svetom.

Program ENTERProgram ENTER (zdroj: Slovak Telekom)

„Hlavnou myšlienkou vzdelávacieho programu ENTER je pomáhať zlepšiť digitálne vzdelávanie na školách aj postavenie učiteľov, ktorí si vedia rozšíriť svoje už nadobudnuté vedomosti v oblasti IT a odovzdať ich svojim žiakom. Toto je len jeden zo základných pilierov, na ktorých stavia program – prioritou je zatraktívniť a pritiahnuť deti k moderným technológiám. Ukázať im, že existuje aj iná ako konzumná cesta, s ktorou sa stretávajú deň čo deň v podobe trávenia voľného času na sociálnych sieťach. Cieľom je otvoriť nové možnosti nielen na hodinách informatiky, ale aj v rámci medzipredmetového vzdelávania, kedy sa moderné technológie v podobe malých programovateľných počítačov micro:bit dokážu zakomponovať do iných predmetov a priniesť zlepšenia v rôznych oblastiach,“ prezradila Tatiana Švrčková, projektová manažérka digitálneho vzdelávania ENTER.

Súčasťou programu ENTER je aj samotná kapitola zvyšovania expertnosti pedagógov v oblasti digitálnych zručností poskytnutím rôznych metodických materiálov, odborných školení, webinárov a ďalších zaujímavých foriem vzdelávania, ktoré im pomôžu načerpať nové vedomosti a mať neustále prísun najnovších informácií. ENTER okrem vzdelávania prináša na školy aj špeciálne hardvérové vybavenie, ktoré nadobudnuté teoretické vedomosti aplikuje do praxe vďaka programovateľným počítačom a špeciálnym zostavám.

Naša vízia: cez technológie viesť mladú generáciu k tvorbe a hľadať riešenia problémov

Vzdelávaním ENTER za takmer dva roky prešlo 600 učiteľov, z ktorých každý v priemere odučil 90 žiakov a 570 škôl získalo micro:bity s príslušenstvom v celkovej hodnote takmer 400 000 eur. Spolu sa tak s micro:bitom mohlo učiť programovať až 54-tisíc žiakov základných a stredných škôl. Okrem toho sa realizovali rôzne workshopy a online hodiny, na ktorých sa zúčastnilo 6 000 žiakov a študentov. Dvojročné spoločné úsilie všetkých zúčastnených strán vo vzdelávacom programe ENTER vyvrcholilo záverečnou ENTER Olympiádou, v ktorej študenti zhmotnili svoje nadobudnuté vedomosti počas hodín informatiky do reálnych a funkčných prototypov. Do súťaže sa mohli prihlásiť všetky základné a stredné školy, ktoré sa zapojili do grantovej výzvy a prostredníctvom nej získali grant v podobe micro:bitových zostáv pre svojich študentov. Súťažné tímy si mohli zmerať praktické vedomosti v niektorej z vyhlásených súťažných disciplín (napríklad zdravotníctvo, životné prostredie, prírodné vedy či pomoc znevýhodneným), ktoré sa prioritne venovali zlepšeniu našej spoločnosti. Jedinou podmienku, ktorú museli dodržať všetky zapojené tímy, bolo pracovať s micro:bitom a zapracovať ho do prihláseného projektu.

Program ENTERProgram ENTER (zdroj: Slovak Telekom)

Desiatky prihlásených škôl dokázalo, že digitálne vzdelávanie ich baví

Najťažšia úloha čakala na odbornú komisiu. Musela posúdiť takmer 50 prijatých projektov zo základných a stredných škôl a vybrať semifinalistov, ktorí zabojujú o prvé priečky. „Každý z prihlásených projektov bol do detailu prepracovaný a prinášal spoločnosti úžitok. Bolo vidieť, že študenti si dali záležať. Pretavili nadobudnuté vedomosti počas hodín strávených s micro:bitom a z programovania do reálneho sveta a ukázali, ako ich projekty vedia zlepšiť či obohatiť náš život o nové nápady,“ zhodnotila Tatiana Švrčková.

Krásny príklad, ako prepojiť moderné technológie a skutočné situácie zo života, predstavil tím študentov Oravskí junáci z Gymnázia Martina Hattalu v Trstenej. Ich víťazný projekt poukázal na to, ako sa dá využitím micro:bitu a znalosťami programovania zostrojiť funkčné bezpečnostné riešenie pre cyklistov, ktoré v prípade kolízie či nečakaného pádu odošle presné súradnice a privolá pomoc. V prípade ďalšieho víťazného projektu tímu Jakubovskí roboti zo Základnej školy v Jakubove sa podarilo zhmotniť v praxi a funkčne otestovať riešenie na Spojenej škole Mokrohájska 3 v Bratislave, ktorú navštevujú telesné postihnuté deti. To pomáha učiteľom na diaľku privolať pomocných asistentov žiakom, ktorí si vyžadujú odbornú pomoc.

Vďaka Slovak Telekomu a občianskym združeniam Spy a Aj Ty v IT sa podarilo vytvoriť spoločný digitálno-vzdelávací program ENTER, ktorý prepája učiteľov a žiakov s modernými technológiami. Za dva roky od svojho vzniku ENTER prispel k tomu, že na školách sa začalo viac prihliadať na digitálne vzdelávanie. Cieľom je podporovať digitálne zručnosti a prinášať nové vedomosti študentom, ako aj motivovať pedagógov, aby sa pokúsili budovať novú generáciu digitálne gramotných mladých ľudí, ktorí nebudú len konzumentmi technológií, ale prispejú k jej lepšej budúcnosti.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 181
  2. Každý piaty zomrie 9 068
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 6 860
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 808
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 754
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy na ulici Eliáša Lániho v Bytči „EDUVITAL strecha“.


2 h

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 12 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 12 h
SkryťZatvoriť reklamu