SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Do Prešova prišli e-kolobežky TIER

Od 7. júla je na prešovských uliciach 150 nových moderných e-kolobežiek.

  • K dispozícii budú 7 dní v týždni, 24 hodín denne
  • Prešov je štvrtým krajským mestom na Slovensku, kde TIER pôsobí
  • Tieto e-kolobežky je možné prenajať za 0,13 centov za minútu (+1 € poplatok za odomknutie)

Svetový líder v mestskej mikromobilite – berlínsky TIER priniesol svoju flotilu moderných elektrokolobežiek aj do nášho mesta. Prešovčania budú môcť od dnes využívať modely, ktoré majú okrem iného väčšiu výdrž baterky a svetelnú signalizáciu zmeny smeru, čo prinesie väčšiu predvídateľnosť pohybu jazdcov a tým aj vyššiu bezpečnosť.

Ako tieto e-kolobežky fungujú, na aké účely je mikromobilita vhodná a čo robí TIER pre bezpečnosť svojich jazdcov aj ostatných účastníkov cestnej premávky sme sa opýtali Borisa Ivana, city manažéra TIER pre Slovensko.

K: Na akých dlhých trasách je najvýhodnejšie, čo sa týka času, preferovať pri presune mikromobilitu?

B.I.: Podľa aktuálneho prieskumu až 5x za týždeň využívame mestskú mobilitu na dochádzanie do práce alebo do školy, takmer 4x týždenne dochádzame za nákupmi a v priemere 2,6-krát za voľnočasovými aktivitami. Všetky tieto cesty bývajú v okruhu do 5 kilometrov od bydliska. Mikromobilita je najefektívnejšia alternatíva pri krátkodobých presunoch. Modely e-kolobežiek TIER, ktorú sú od dnes aj v Prešove, disponujú batériou, ktorá pri bežnej jazde vydrží o približne 30 % dlhšie v porovnaní so starším modelom. Jazdci sa teda nemusia obávať ani dlhších trás. Pohybovať sa treba na cyklochodníkoch alebo na cestách s nízkou frekvenciou dopravných prostriedkov.

K: Sú elektrokolobežky náhradou a konkurenciou verejnej dopravy alebo skôr doplnok pri presúvaní sa v meste?

B.I.: Verejná doprava nie je konkurenciou, cieľom je znížiť podiel využívania áut. Každý, kto sa rozhodne využiť zdieľanú mikromobilitu alebo verejnú dopravu, urobí svoj malý krok pre našu planétu. Kolobežky TIER disponujú prvkami, ktoré im dovoľujú byť súčasťou cestnej premávky, a tak môžu byť alternatívou verejnej dopravy tam, kde nemá pokrytie, ako aj ekologickou možnosťou pri presúvaní sa v meste.

K: V Prešove, v blízkosti centra mesta, v súčasnosti opravujú most na Škultétyho ulici, čo si vyžiadalo uzáveru dôležitého dopravného ťahu. Je možné v spolupráci s mestom strategicky umiestniť kolobežky do tejto lokality ako náhradu za verejnú a automobilovú dopravu? Monitorujú sa trasy, ktoré sa najviac využívajú?

B .I.: E-kolobežky TIER sa zvyčajne nachádzajú v blízkosti dopravných uzlov a v rušných častiach mesta. Zóny pôsobenia a parkovacie zóny boli definované a implementované v úzkej spolupráci s mestom. Strategické umiestnenie je možné v spolupráci s mestom na základe podnetu jednej alebo druhej strany. Obľúbenosť jednotlivých trás monitorujeme a rozhodovanie o umiestnení e-kolobežiek je podporené výsledkom týchto analýz.

K: Využívanie elektrokolobežiek sprevádza aj mnoho úrazov. Aké sú zásady bezpečnej jazdy? Ako najčastejšie vznikajú kolízne situácie a ako im predchádzať?

B.I: E-kolobežka je dopravný prostriedok s presne stanovenými pravidlami jeho vedenia. Najčastejšie vznikajú úrazy pri nerovnosti vozovky. Ak však dodržiavate nasledovné pravidlá, mali by ste sa im vedieť vyhnúť:sústreďte sa na jazdu a vnímajte nielen seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky, držte obe ruky na riadidlách, ak vidíte nerovnosť alebo odbočujete, spomaľte. Jedna kolobežka rovná sa jeden jazdec a ak je to možné, používajte prilbu.

V súčasnosti testujeme novú asistenčnú technológiu založenú na počítačovom vizuálnom zobrazení, ktorá dokáže odhaliť dopravné priestupky, ako aj bezohľadnú jazdu na kolobežke.

Zo štatistík ITF však vyplýva, že jazda na e-kolobežke je rovnako bezpečná ako jazda na bicykli. Každý, kto jazdí na e-kolobežke TIER, sa môže spoľahnúť na špičkové bezpečnostné prvky, ktoré minimalizujú riziká kolízie pre jazdcov aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Príkladom sú smerovky, tlmiče či najväčšie predné koleso na trhu. Na Slovensko sme navyše v júni priniesli ako prví na trhu kolobežky so skladacími helmami.

K: Aké sú pravidlá jazdy na elektrokolobežkách - čo sa týka rýchlosti, alkoholu, jazdy po cestách, v pešej zóne v centre mesta, chodníkoch a cyklochodníkoch?

B.I.: Maximálna rýchlosť e-kolobežiek TIER je stanovená na 25km/hod, keďže pri tejto rýchlosti je vodič schopný bezpečne manévrovať. Touto rýchlosťou môžu jazdci jazdiť po cyklochodníkoch alebo cestných komunikáciách. V pešej zóne je rýchlosť automaticky znížená do 6km/hod.

Jazda na chodníkoch a pod vplyvom alkoholu je zakázaná . Vo Francúzsku a vo Veľkej Británii sme implementovali prvý „anti-alko“ prvok v aplikácii TIER s názvom DUI, ktorý má eliminovať jazdcov pod vplyvom alkoholu. Tento prvok postupne rolujeme aj do ďalších európskych krajín.

Noví zákazníci navyše musia pri registrácii absolvovať v aplikácii TIER návod s vysvetľujúcimi obrázkami, ktorý nemožno preskočiť. To zahŕňa aj upozornenie o zákaze vedenia e-kolobežky pod vplyvom alkoholu a správnom parkovaní.

Sme si vedomí, že obyvateľov miest hnevá, ak sú kolobežky zaparkované kade tade. Snažíme sa ich maximálne vzdelávať o tom, že kolobežky majú byť nielen zaparkované v nato určených zónach, ale aj tak, aby nezavadzali v premávke, chodcom a zdravotne znevýhodneným.

Parkovacie zóny boli definované a implementované v úzkej spolupráci s mestom a sú rovnaké pre všetkých poskytovateľov mikromobility.

K: Ako sa používajú e-kolobežky TIER?

B.I.: Ak chcete vyskúšať TIER, stiahnite si aplikáciu TIER , nájdite e-kolobežku na mape a odomknite ju naskenovaním QR kódu. Ak chcete ukončiť jazdu, nájdite bezpečné miesto na zaparkovanie, posuňte stojan späť nadol, otvorte aplikáciu TIER a klepnite na „Ukončiť jazdu“. Platí sa aktivačný poplatok vo výške 1 eur a sadzba 0,13 centov za minútu. TIER akceptuje väčšinu kreditných kariet, ako aj PayPal. Každá jazda s TIER je klimaticky neutrálna.

https://youtube.com/shorts/VixZj1iySHk?feature=share

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

50 percent áut, ktoré boli registrované pred embargom, je stále funkčných.


INZERCIA 10 h

Hyundai chce spojiť ľudí v záujme trvalej udržateľnosti.


INZERCIA 10 h

Spoločnosť Shell v rámci svojej stratégie rozvoja plánuje rozšíriť podporu pre komunity. Slovensko neobchádza.


19 h
SkryťZatvoriť reklamu