SME

Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.

O dôvodoch kandidovať, o politike a prešovskom futbalovom štadióne.

Ohlásil ste kandidatúru na primátora mesta Prešov. Čím je pre Vás komunálna politika príťažlivá? Čo Vás viedlo kandidovať?

Politika nie je príťažlivá. Asi by dnes mnohí na Slovensku povedali, že dnešná politika je zvláštna. No komunál je iný. Možno sme nemali a nemáme šťastie na politikov, ale jedno je isté, žijeme v super meste. A to je to, čo ma pritiahlo ku kandidatúre. Okrem všetkých vznešených dôvodov prečo, ktoré by sa dali popísať, to bol silný nutkavý pocit povinnosti sa angažovať, aby neostalo iba pri slovách, či kritike. Uvedomujem si, že skúsenosti je potrebné zužitkovať, lebo každá skúsenosť je našim záväzkom. Samozrejme, je v tom aj trocha osobných ambícií, ale je to hlavne zlý pocit z toho, že máme supermesto, ktorého rozvoj ostáva v osobnostnom, politickom tieni. Žije tu celá moja rodina, moje deti, vnučky. Obávam sa, že bez priloženia ruky k dielu bude Prešov buď spiatočnícky alebo bude stagnovať v populizme politiky a osobných záujmov. Keď ide o súkromie, každý povie “môj dom, môj hrad”. Zveľaďuje, čistí, opravuje, investuje, pripravuje sa na budúcnosť pre svoje deti. Nešafári, šetrí kde treba. Prečo tak nepristúpiť aj k nášmu mestu? To, že je to náš domov nie je klišé. Je to pravda. Politika preukázala neschopnosť starať a o verejný majetok ako o vlastný. Skôr mnohokrát z verejného majetku robí súkromný. Preto si myslím, že je potrebná zmena prístupu. Potrebná je odbornosť a manažérska presnosť, prísnosť a principiálnosť. A ľudia konečne uvidia výsledky aj inde než na bilbordoch.

Teda podľa Vás neplatí, že politika má byť výťahom k moci a peniazom?

A tu je ten hlavný rozdiel v optike a v prístupe. To, čo je obsahom Vašej otázky je politický pohľad. 100x omieľané klamstvo sa stane pravdou. A tak dnes počúvame reči ako: bohatý chce ísť do politiky aby bol ešte bohatší. Toho nechceme. Ale nechceme ani chudobného, lebo ten chce ísť do politiky aby sa nabalil. Problém je v optike voličov. Buď budú hromžiť na všetkých a podliehať ľúbivému marketingu, alebo budú voliť rozumom, tak ako to majú vo zvyku pri vlastných domácnostiach. Manažér je ten, čo riadi. Moc teda má. Riadi ľudí a procesy - má kompetencie a teda aj právomoc, nie iba moc. A má väčší plat ako je priemer. A ak úspešne podniká a nepotrebuje sa v kríze stredného veku voziť na červenom kabriolete, potom má zdrojov na život dosť. Dobrý manažér má aj inštinkt orientácie na výsledok a kvalitu. Bez toho sa podnikať nedá. Kľúčový je ale pocit zodpovednosti. Tá je skutočná, nie politická. Zodpovednosť v zmysle - ak niečo pokazíte, či miniete peniaze, urobíte zlé rozhodnutie, dôsledky sa dotýkajú priamo vás. Vašej firmy a vašej rodiny. V politike táto zmena nahliadania na správu verejných vecí chýba a je kľúčová. V agentúre pracujeme pre obce a mestá a dôležitý je výsledok. Získané peniaze na projekty, konkrétne veci, činy, reálne a merateľné veci. Konkrétne hmatateľné cesty, chodníky, ihriská, čističky, vodovody, opravené školy, nové zariadené učebne, zrekonštruované budovy,… Všetky štvoráky zateplenia, všetky vymenené okná, každý kubík asfaltu. Chyby sa neodpúšťajú a zložitý, viacstupňový kontrolný mechanizmus núti nekompromisne rozumieť štruktúre eurofondov. Jediné, čo to môže pokaziť je neodbornosť, politikárčenie a osobné spory, ktoré pripravia mesto, či obec o rozvoj, ktorý je na dosah vo forme mimorozpočtových peňazí.

Ak ste úspešný v Agentúre regionálneho rozvoja Prešovského kraja, tak prečo ambícia na primátora?

Dobrá otázka aj v kontexte toho, že by mohlo byť povedané, že som spokojný podnikateľ a manažér, mám fungujúcu rodinu, úspešnú kariéru aj podnikanie, organizujem podujatia, angažujem sa v mimopolitickom sektore - predovšetkým v podpore cestovného ruchu v Prešovskom kraji. Tak načo post primátora? Obzvlášť takého primátora, ktorý stojí uprostred politických hádok a ide do zlých postpandemických pomerov, v čase vojny a ohlasovaného nedostatku a zdražovania všetkého. Takže k odpovedi: ambícia preto, lebo post primátora nie je ani o moci, ani o peniazoch. Je to omnoho viac. Nepotrebujem ani splácať dlhy, ani netúžim po vile v Španielsku. Žijem skutočne dobrý život. Ale ak na ulici uvidíte, že niekto zúfalo potrebuje pomoc, tak mu pomôžete. A v prípade nášho mesta je to ešte zložitejšie - naše supermesto zúfalo potrebuje zdravý rozum, logiku, nekompromisnosť princípov ekonomiky, strategické uvažovanie, angažovanie odborníkov, uvažovanie o meste v krátkodobom, strednodobom, aj dlhodobom horizonte. Potrebuje spoluprácu, diskusiu, kompromisy. Povedané manažérskou hantírkou - potrebuje revitalizovať, reštrukturalizovať, potrebuje oddĺžiť, potrebuje pochopiť, čo zvládne samo a čo si musí objednať, potrebuje si zarobiť, potrebuje získať externé zdroje na rozvoj, potrebuje investovať, rozvíjať sa, potrebuje zanietených, motivovaných a odborne zdatných ľudí vo všetkých svojich funkciách. Potrebuje hľadieť do budúcnosti. Potrebuje byť moderným miestom na dobrý život pre všetky generácie. Je mi ľúto, že sa politické strany striedajúce sa s galaktickými egami bijú o toto mesto ako o korisť. Vnímam množstvo populizmu a neschopnosti, čo ma nedokáže nechať ľahostajným, pretože riešenia existujú. Len ich treba manažérsky uchopiť. A niekto to musí urobiť.

Ste teda úspešný manažér a podnikateľ? Nie sú to len slová a frázy?

Aby sme predišli subjektívnym sporom, osobným pohľadom, či dezolátnym interpretáciám, použijem hlavne čísla. Som generálnym riaditeľom Agentúry regionálneho rozvoja. Len za roky 2004 až 2018 sme mestám, obciam a organizáciám v Prešovskom kraji získali na projekty 167 miliónov Eur. Keby som nemal výsledky, a nestal sa v priebehu rokov perfekcionistom, ktorý vie tím ťahať aj tlačiť, neuvažoval by som o kandidatúre na primátora. Dostal som viackrát otázku, čo také som už pre Prešov urobil. To je to naše charakteristické prešovské myslenie - nevolíme primátora aby niečo urobil, ale volíme toho, ktorý už niečo urobil. Tak aby som to zhrnul aspoň v skratke, v programovom období 2013-2020 ARR PSK pod mojim vedením spracovala a manažovala 58 projektov vybavenia odborných učební pre základné školy v objeme viac ako 7 mil. Eur. Z toho šesť škôl bolo priamo prešovských. Na rekonštrukciu a dovybavenie stredných škôl v kraji sme získali 12 mil. Eur, pre 7 prešovských stredných odborných škôl 4,7 mil. Eur. Dobrá téma sú tiež cyklochodníky, o ktorých nesnívam, ale ktoré reálne budujeme. Jedným z našich strategických cieľov v rozvoji cyklodopravy je prepojiť Prešov s Lipanami cyklochodníkom. Chýba k tomu už len máličko. Tento cieľ by mal byť do roku 2023 naplnený. V tejto oblasti realizujeme v kraji projekty za viac ako 7 mil. Eur, momentálne priamo v Prešove dva cykloprojekty za 600 tis. Eur. Je za nami aj projekt revitalizácie Šarišskej galérie v Prešove za 900 tis. Eur. No a dvadsať rokov organizujem rôzne podujatia, domáce aj medzinárodné.

Hovoríte pomerne často o podujatiach a kultúre. Čo to konkrétne znamená?

Málokto v Prešove si ma spája napríklad s Fragaria cup-om, najväčším medzinárodným futbalovým turnajom mládeže u nás, za ktorý sme dostali aj ocenenie UEFA. Počas celej histórie tohto turnaja nás navštívili družstvá za 29 krajín sveta. Celkovo sa na ňom vystriedalo 3 400 družstiev, čo je neuveriteľných 70 000 účastníkov. Prešovský pivný festival sme začali organizovať v Prešove pred 12-timi rokmi. Postupne sme prešli kadečím aj z organizačného hľadiska a stále je tá štatistika taká, že týždenne sa na ňom vyčapuje 15 000 pív. Priemerná ponuka piva je okolo 100 druhov. Pozná ho a každoročne navštívi niekoľko tisíc ľudí. Mimochodom, stále je to najväčší pivný festival na Slovensku. Všetko to treba zorganizovať. Sú to mesiace príprav a napokon každodenná drina s úsmevom na tvári od rána do polnoci. Počas jedného kalendárneho roka organizujeme 6 - 7 medzinárodných kultúrnych a športových podujatí. Medzi nimi aj Koňar fest a Medzinárodné parkúrové preteky v Jazdeckom areáli, ktorý sme za tie roky zrevitalizovali do súčasnej podoby. Tiež organizujeme medzinárodný mládežnícky hádzanársky turnaj Hummel 4 Sport cup, Cordial Cup, robíme tu výstavné trhy, cyklomaratón, koncerty, detský festival a mnoho ďalšieho. Sústreďujeme sa na prácu s mládežou a snažíme sa ju prostredníctvom našich športových podujatí stimulovať k aktívnemu životu a pohybu. Tieto podujatia ročne navštívi viac ako 10 000 návštevníkov a účastníkov minimálne z 15 - 20 krajín sveta. Organizujeme koncerty, spoločenské akcie pre širokú verejnosť, skrátka fungujeme počas celého roka. Ľudia zvyknú kultúru a podujatia ako také bagatelizovať, lenže ono to dosť výrazne pomáha roztáčať kolieska cestovného ruchu. Keď tu prídu tisíce ľudí na niekoľkodňový program, musia sa niekde ubytovať a stravovať, využívajú lokálne služby a celkovo to mesto ožíva.

A nakoniec spomínate aj cestovný ruch. Prečo sa podnikateľ a manažér angažuje trebárs v neziskovom sektore a cestovnom ruchu?

Nikto z nás nie je ostrov. Aj individuálne podnikanie si vyžaduje systémovú podporu, alebo aspoň nehádzanie polien pod nohy. Preto sa angažujem v rozvoji cestovného ruchu, ktorý považujem za kľúčový pre náš región. Keďže podujatia, ktoré organizujeme generujú tisíce turistov, často sme narážali na problémy, čo im môžeme ukázať, alebo ako im zorganizovať mimošportový pobyt u nás v meste a okolí. Jednoducho sme nemali dobré skúsenosti so segmentom cestovného ruchu. Keďže tu máme profesnú organizáciu OOCR, tak sme sa začali zaujímať o jej fungovanie a zistili sme, že zatiaľ nie je zameraná na to, na čo bola primárne určená. Z toho titulu sme zorganizovali pracovné stretnutia s ďalšími rôznymi aktérmi cestovného ruchu a dohodli sme sa, že vstúpime ako riadni členovia do OOCR a skúsime svoje know how preniesť na pôdu tejto organizácie. Myslím si, že našim hromadným vstupom do tejto organizácie naberie táto inštitúcia iný rozmer a už v roku 2023 bude vidieť hmatateľné výsledky nášho spoločného vplyvu na chod a prácu tejto organizácie.

Začiatkom jesene pripravujeme s kolegami pracovnú konferenciu, na ktorú chceme pozvať všetkých relevantných aktérov cestovného ruchu a predstaviť im novú stratégiu rozvoja cestovného ruchu v dotknutom území, ako aj predstavenie nového brandu nášho regiónu Šariš a konkrétneho plánu činnosti na rok 2023.

Dosť hovoríte o športe. Ale šport, v ktorom ste pôsobil - prešovský futbal, predovšetkým stavba štadióna, to nie je práve niečo, čím sa dá chváliť.

Toto je veľmi dobrá ale rozsiahla téma, ktorá je na samostatný článok, nie na jednu odpoveď. Ale skúsim to zhrnúť. Keďže sme mali k dispozícii športový areál a pracovali sme v segmente mládežníckeho športu, videlo sa nám absolútne prirodzené pokračovať na tejto ceste formou budovania futbalovej akadémie 1. FC Tatran Prešov. Počas piatich rokov sme vytvorili také podmienky v akadémii, aké nemal, okrem zopár akadémií na Slovensku, nikto. Dostavili sa aj výsledky, pravidelne sme hrali o majstra Slovenska v žiackych kategóriách, založili sme základy dievčenského a ženského futbalu v Prešove, pravidelne sme sa zúčastňovali špičkových európskych turnajov v Česku, Maďarsku, Holandsku… Z našej liahne vzišli takí futbalisti ako Tomáš Suslov, Alex Fojtíček, Stanislav Olejník alebo Matej Grešák. Po niekoľkých rokoch som však videl, že s A mužstvom nie je všetko v poriadku. Hráči, ktorí končili v akadémii, nechceli podpisovať zmluvy s Áčkom, nakoľko sa im nepáčili podmienky fungovania mužského futbalu. Upozorňovali sme na zúfalý negatívny stav v mužskom futbale. Atakovali sme vedenie klubu, zaslali sme písomné výzvy primátorke a poslancom Mestského zastupiteľstva. Sústavne sme upozorňovali na reálny fakt vypadnutia prvého mužstva do tretej ligy a tým pádom aj straty licencie na futbalovú akadémiu. Nikto naše prosby, žiadosti a urgencie nebral vážne a preto sme sa rozhodli rozviazať spoluprácu s 1.FC Tatran Prešov. Týmto sme uzatvorili jednu kapitolu spolupráce. Bolo to bolestivé, lebo sme opustili dobre našliapnutý projekt, ale na spoluprácu treba vždy minimálne dvoch a naši partneri ( klub aj mesto ) nás v tomto našom úsilí nechali samých.

Tá druhá sa začala vtedy, keď sa Prešovský samosprávny kraj a mesto Prešov dohodli na tom, že pôjdu do spoločnej investície a to výstavby futbalového štadióna ako spoločníci v novozaloženej spoločnosti FUTBAL TATRAN ARÉNA s.r.o. Rozhodnutím oboch spoločníkov bolo, že prvým konateľom tejto spoločnosti som sa stal ja. Začal som túto spoločnosť budovať od piky bez akýchkoľvek ďalších spolupracovníkov. Na výstavbu štadióna sme nemali v rukách absolútne nič( ani len kancelárie, alebo ďalších spolupracovníkov ) okrem kúpených a prenajatých pozemkov. Bolo potrebné pripraviť projektovú dokumentáciu na územné konanie. Pre lepšie pochopenie, v tomto prípade išlo o vyjadrenie približne 60 dotknutých subjektov. Potom riešiť vykúpenia garáží, postavenia náhradných garáží, vydania územného rozhodnutia, stavebného povolenia a vypracovanie realizačnej projektovej dokumentácie. Toto sa stihlo za neuveriteľné tri roky. Projektová cena výstavby bola 19 miliónov Eur a to vrátane podzemných parkovacích plôch pod štadiónom, čo bolo v súlade s regulatívmi Územného plánu mesta Prešov. Na PSK však prišlo po voľbách nové vedenie a nový vedúci Odboru majetku – p. Greš trval na drastickom znížení nákladov na štadión. Zadal projektantom úlohu na prepracovanie projektovej dokumentácie, čo trvalo skoro jeden rok. Nakoniec sa zistilo, že jediná reálna úspora môže vzniknúť vypustením podzemných garáží, ale to sme už začali narážať na problém regulatívov Územného plánu Prešova. Bol som kategoricky proti, ale majitelia sročky rozhodli a prepracovaní projektu.

Nakoniec bolo vydané stavebné povolenie mestom Prešov, ktoré podľa môjho názoru nie je tak úplne v súlade s regulatívmi mesta a územného plánu. Po vyhlásení verejného obstarávania sa všetci uchádzači zaujímali o finančné záruky zo strán spoločníkov na krytie výstavby futbalovej arény. Toto sú ťažšie pochopiteľné veci pre laikov, tak to vysvetlím polopate. Ak máte eseročku so základným imaním 5000 Eur a robíte výberové konanie na stavbu za 16 miliónov, firmy sa majú pred vami na pozore, pretože nemajú istotu, že dostanú peniaze za niečo, čo postavia. Keď sme viackrát predniesli aj zásadnú otázku financovania projektu jednému zo spoločníkov - mestu Prešov, nedostali sme dostatočnú reálnu odpoveď a z toho titulu sme sa aj s ďalšími konateľmi vzdali konateľstva v spoločnosti. Je treba otvorene povedať že mesto až následne po našom odchode a dosadení nového konateľa navýšilo základné imanie tak, ako sme to požadovali, no do dnešného dňa nie je otázka financovania výstavby štadióna zo strany mesta vyriešená. Vyjadrenia predstaviteľov, ako mesta, tak aj spoločnosti Futbal Tatran Aréna sú iba zahmlievacím manévrom, lebo nikto nechce na plné ústa povedať to, že jednoducho mesto dnes nemá na to finančné prostriedky, aby takýto náročný projekt zafinancovalo. S rozhodnutím sa čaká na nové vedenie mesta.

Takže, ak to máme zhrnúť: predstavte si, že voličom odpovedáte ako sa na personálnom pohovore odpovedá na otázku, prečo by sme mali prijať Vás? Teda: prečo by mali voliči voliť Vás?

Nie som politikom. To znamená, že moje rozhodnutia nezávisia na rozhodnutí politických centrál v Bratislave. Počas svoje pracovnej kariéry som prešiel všetkými typmi zamestnaní – od štátnych, cez súkromné, neziskové až po regionálne štruktúry, s ktorými viac ako 35 rokov spolupracujem. Agentúra, ktorú vediem a jej kolektív je dnes považovaný zo TOP v kraji, čo sa týka znalostí v oblasti využívania štrukturálnej pomoci z EÚ. Mám za sebou desiatky úspešných eurofondových projektov v meste Prešov ako aj v celom kraji v celkovom objeme viac ako 167 miliónov EUR v rôznych oblastiach. Do Prešova som dotiahol športovo – kultúrno - spoločenské formáty, ktoré majú reálny vplyv na život v meste Prešov, ktoré robia fantastickú reklamu za hranicami nášho Slovenska pre mesto Prešov a majú aj pozitívny ekonomický vplyv na malé a stredné podnikanie v meste. Som manažér… a často až krízový manažér. Som presvedčený, že naše mesto potrebuje v týchto časoch pragmatizmus, ťah na bránku, odbornosť a nie populizmus a politikárčenie. Ak to ľudia za niekoľko posledných volebných období pochopili, tak sa mesto môže začať rýchlejšie hýbať dopredu. Ak nie, budeme sa točiť v kruhu.

Aký je teda Váš program? Čo je pre Vás kľúčové?

Aj mňa samého prekvapilo, čo všetko Prešov potrebuje, v čom všetkom Prešov nenapĺňa svoj potenciál. Pri analýze, a podotýkam, pri dlhodobom sledovaní Prešova sa ukázal skutočne široký rozsah potrieb nášho mesta. Jeho potenciál je možno známy, ale riešenia ostávajú v tieni politiky. Asi nechcete, aby som tu menoval, čo všetko v Prešove funguje proti logike a je potrebné to zmeniť, ako treba kosiť v lete a výtlky opravovať hneď po zime. O základných veciach ako cesty, parkovacie miesta a stovky ďalších kompetencií sa nemusíme ani baviť. To nie je program, toto by mala byť samozrejmosť. Prešov potrebuje riešenia 21. storočia, aby nezaostával za zvyškom Slovenska. Potrebuje vrátiť do centra život, kultúru, podporiť šport. Musí dbať na klimatické zmeny a ochranu životného prostredia a ponúknuť Prešovčanom projekty, ktoré tieto zmeny budú tlmiť tak, aby to bolo pre ľudí komfortné. Musíme dbať na vzdelanostnú úroveň ďalšej generácie, vytvárať podmienky na trávenie voľného času na území mesta. Prešov musí začať vnášať do jednotlivých sídlisk komunitný život ako základný predpoklad rozvoja. A tiež je povinný participovať na vytváraní pracovných miest a miest na bývanie pre mladé rodiny, aby sa zastavil odchod ľudí z mesta.

Môj program pre mesto myslí na všetky oblasti, no má aj svoje investičné priority, ktoré napĺňajú vyššie uvedené ciele. Keďže som projektový manažér, viem už dnes predikovať, ako dlho by trvala ich realizácia, odkiaľ by sme na nich získali financie a ako. Viem, čo je reálne do štyroch rokov a čo bude stratégiou na ďalších 20 a bude to musieť doklepnúť vedenie mesta už v podaní novej generácie. Ale začať to musíme my. Môj program predstavím Prešovčanom už čoskoro v ucelenej podobe.

Objednávateľ: 4 SPORT, s.r.o, Jazdecká 1/A, 080 01 Prešov. IČO:36 478 369

Dodávateľ: Petit Press, a. s., divízia východ, o. z.. Letná 47, 040 01 Košice. IČO: 35790253

Tlačová správa je komerčným textom a nijako neprezentuje názor redakcie, ktorá sa s jej obsahom nestotožňuje. Za jej obsah a rešpektovanie zákonných noriem zodpovedá zadávateľ.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 107
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 123
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 640
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 780
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 722
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 056
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Onkologické ochorenia sú druhou najčastejšou príčinou hospitalizácií a úmrtí na Slovensku.


INZERCIA 6 h

Po pandémii, keď sa ekonomiky snažia oživiť a hľadajú stabilnú budúcnosť, digitálne meny ako Bitcoin opäť získavajú na význame.


INZERCIA 6 h

Nové číslo Historickej revue už v predaji aj s knižnou predplatiteľskou akciou.


INZERCIA 6 h
SkryťZatvoriť reklamu