SME

Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem

50 percent áut, ktoré boli registrované pred embargom, je stále funkčných.

(Zdroj: dovolenka.sme.sk)

Exotická Kuba v obkľúčení Karibiku má v sebe niekoľko symbolov. Mnohým sa pri jej mene vybaví tropická dovolenka na plážach Varadera, iným Fidel Castro, no pre viacerých je symbolom Kuby staručký, nablýskaný veterán preháňajúci sa fotogenickými ulicami starej Havany. Ako sa veterány premenili na nezabudnuteľný symbol Kuby?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naplánujte si svoje kubánske dobrodružstvo. Máme pre vás desiatky kvalitných hotelov po celej Kube.

Príchod veteránov na ostrov

Kubánsky vozový park patrí bez preháňania medzi najzaujímavejšie na celom svete. Všade na svete majú autá akúsi uniformitu, vypočítateľnosť, no tu na Kube je pohľad na jej cesty pohľadom do dávno zabudnutej minulosti, ktorá pomáha tak krásne cestovať v čase.

Prešlo už viac než storočie, kedy sa na Kube objavilo v roku 1898 prvé auto privezené z Francúzska. Možno ak by sa dejiny vyvíjali inak, zaplavili by Kubu nasledujúce desaťročia autá zo starého kontinentu a dnes by sa po uliciach Havany premávali veterány francúzskej výroby.

Neďaleké Spojené štáty však začiatkom 20. storočia vezmú vietor do plachiet a niet divu, že je ľahšie a menej náročnejšie prepravovať autá na Kubu práve z USA. Už v 20. rokoch je Kuba na špici amerického importu a ostrov pomaličky a postupne zaplavujú vtedy moderné a drahé autá, ktoré si nemohol dovoliť nejeden Američan. Koniec koncov, z Floridy trvalo len pár dní, kým sa autá dostali na Kubu.

Zlaté doby pred embargom

Kostru dnešného vozového parku na Kube tvoria autá z doby pred embargom. Kuba si žila svoj vlastný život, americké autá išli na odbyt a nikomu by vtedy nenapadlo, že raz príde deň, kedy sa všetko na ostrove zmení natoľko, že sa prakticky zakonzervuje v čase. Platilo to pre mnohé aspekty života, no dnes je to viditeľné práve na autách.

Za zlatú éru kubánskych veteránov sa považujú 40. a 50. roky 20. storočia, teda práve roky pred definitívnym embargom, ktoré sa na Kubu zosypalo v období okolo roku 1960.

Na Kubu prúdia americké značky ako Chevrolet, Ford, Buick alebo Chrysler, no objavili sa tu aj staré, ruské autá ako Volga. Amerika však hrala prvé husle. Nielen to, ona dirigovala celý orchester a podľa štatistík sa v čase pred embargom na Kube nachádzalo cca cez 140-tisíc áut, z toho len v Havane ich malo jazdiť okolo 95 tisíc.

Americké spoločnosti dokonca na Kubu privážajú niektoré autá na testovanie, a tak si vraj mnohí Američania prišli kúpiť svoje auto na Kubu a následne si ho odviezli do USA, čím predbehli dobu, pretože až neskôr sa tieto modely začali vyrábať. Dejiny sú plné paradoxov, však?

Milovníkom týchto áut bol aj azda najznámejší obyvateľ Kuby, spisovateľ Ernest Hemingway, ktorý vlastnil nie jedno, ale hneď sedem áut.

Mráz v podobe embarga

Kubánska revolúcia na čele s Fidelom Castrom zmenila Kubu a zakonzervovala ju do dnešných dní. S revolúciou prišli zmeny a krajinu postihlo drvivé embargo.

Prichádzalo postupne, vkrádalo sa do spoločnosti až ju okolo roku 1960 celkom pohltilo. Odniesli si to ľudia, bežný život a odniesli si to aj autá. Kuba sa zmieta v zákaze dovozu cudzích áut a ich majitelia prichádzajú nielen o náhradné diely, ktoré by sa im hodili, ale prakticky o čokoľvek, čím by mohli svoju štvorkolesovú pýchu zveľaďovať.

Začína obdobie automobilového úpadku, no na strane druhej začína obdobie kubánskej geniality nájsť si cestičky medzi zákazmi a vymyslieť spôsob, akým svoje veterány obdarovať dlhým životom.

Americké veterány dostanú konkurenciu v podobe sovietskych áut, ktoré prichádzajú spoza oceánu a kubánske cesty prestávajú byť tak unikátne a farebné ako v dobách pred embargom. Mnohí majitelia áut ich prestali používať kvôli strachu z poškodenia, kvôli tomu, že sa báli, že sa im pokazia a nebudú ich vedieť opraviť, a tak sa tisíce áut z ciest jednoducho stratili.

Veterány na ceste k prežitiu

Kubánske veterány, našťastie, žijú dodnes, no nie vždy mali na ružiach ustlané. Počas embarga sa mnohé začali rozpadať, prestávali fungovať a ich majitelia museli vynájsť spôsob ako s nimi prežiť.

Tí, ktorí si to mohli dovoliť, dali svoje vzácne auto do garáže, kde malo čakať na lepšie časy, ale mnohí sa na svoje auto spoliehali, pretože vďaka nemu živili svoje rodiny.

Mnohé veterány sú dnes teda akousi ukážkou tvorivého ducha, pretože sa pozliepali z rôznych náhradných dielov. Často sa autá opravovali s tým, čo bolo po ruke a neriešilo sa či sa to autu hodí alebo nie.

Počas tvrdého embarga ste nejazdili pre krásu, ale pre funkčnosť a to sa podpísalo pod stav nejedného krásneho veterána. Aj napriek tomuto ťažkému obdobiu veterány prežili a dnes sú akousi staručkou dušou kubánskych ulíc. Znie neuveriteľne, že aj napriek niekoľko desiatok rokov trvajúcemu embargu je ešte viac než 50 % áut, ktoré sa registrovali na Kube pred embargom, funkčných.

Predáte svoj veterán?

Dnes je pohľad na kubánske veterány iný. Už to nie je len auto, ktoré vlastnila rodina, aby sa mohli odviezť z bodu A do bodu B. Takéto auto je brané ako historické vozidlo, ako archívny kúsok Kuby a niečo, čo vám môže priniesť bohatstvo.

Súvisiaci článok Chystáte sa na Kubu? Praktické informácie, ktoré sa vám zídu Čítajte 

Embargo sa v 21. storočí rozpadlo, dovoz áut aj náhradných dielov je znovu realitou, a tak sa mnohé veterány mohli dočkať aj kvalitných kozmetických úprav. Zberatelia áut sa začali o veterány zaujímať a mnohí Kubánci prišli k tisíckam dolárov o ktorých sa im pred rokmi ani nesnívalo.

Zaujímavosťou je, že mnohé autá si kúpili Kubánci, ktorí emigrovali, aby vlastnili kúsok kubánskej duše. Cudzinci majú zakázané zákonom nákup a vývoz kubánskych áut, aby Kuba postupne nestratila svoje pozoruhodné dedičstvo. Aj napriek tomu sú mnohé veterány na predaj a dnes to nie je vôbec lacná záležitosť.

Staručké veterány v rozmedzí 25 000 až 50 000 eur podľa kvality, značky a roku výroby. Samozrejme, nájdete aj také, ktoré presiahnu tieto sumy, ale tam už ide o unikátnu lahôdku.

Ulicami Havany v staručkom aute

Súvisiaci článok Turistický sprievodca do Havany Čítajte 

Kubánsky veterán si nemusíte kupovať na to, aby ste zažili dokonalú jazdu starými ulicami Havany. Ak ste na Kube ako turista a túžite sa odviesť na takomto aute, nič nie je jednoduchšie. Mnohí majitelia staručkých áut rozbehli biznis a veľmi radi si prilepšia k rodinnému rozpočtu.

Turizmus na Kube už má v niektorých smeroch svoje zabehnuté koľaje. Svoju prehliadku Havany na veteráne si viete objednať už vopred, alebo môžete skúsiť šťastie priamo v uliciach starého mesta.

Skúste sa spýtať majiteľa odstaveného vozidla a na cene a na programe prehliadky sa viete dohodnúť priamo s ním. On vám bude najlepšie vedieť poradiť kam sa na aute vybrať, ako si tento zážitok naplno užiť a ešte vám jazdu okorení príbehmi.

Súvisiaci článok Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť Čítajte 

Ak idete cez cestovnú agentúru, tak hodinová prehliadka stojí asi 40 - 50 eur, podľa typu vozidla. Veľmi obľúbené sú staré kabriolety, kde treba počítať ešte s pár eurami navyše. Dvoj až trojhodinová prehliadka vyjde okolo 80 - 100 eur na jedno auto, takže ak ste partia, po rozpočítaní máte skvelú cenu a ešte lepší zážitok.

Veterán vás vezme najčastejšie do ulíc starej Havany, pozriete sa na Miramar, obchodnú, modernú štvrť Vedado, romantický Malecon a neobídete ani Revolučné námestie či ulicu Quinta Avenida, teda Piatu Avenue.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu