Medaily s vlastným logom si necháva raziť stále viac českých firiem. Trend, ktorý je v iných krajinách bežný, sa tak rýchlo usádza i v Českej republike. Potvrdzujú to skúsenosti Pražskej mincovne: podiel súkromných zákaziek sa za posledný rok zvýšil niekoľkonásobne. Firmám tieto prestížne razby slúžia napríklad ako darčeky pre obchodných partnerov, významných zákazníkov ale taktiež ako ocenenia vynikajúcim zamestnancom.
Foto: Pražská mincovna/Michal Mikulenka
Možnosť raziť mince bola v minulosti výsadou kráľov alebo významných šľachtických rodov. Okrem nutnosti zaistiť obeživo, bolo toto privilégium istou známkou prestíže a koniec koncov i moci. Mince niesli portréty kráľov, veľmožov alebo šľachtických erbov.
Nie je žiadnym prekvapením, že tento zvyk sa kontinuálne preniesol až do dnešných dôb. Len erby slávnych rodov nahradili logá súčasných firiem. „Záujem o korporátne razby skutočne rastie. Od začiatku roka prakticky neustále pracujeme na zákazkách známych firiem, ešte pred dvoma rokmi bol pritom záujem len sporadický,“ potvrdil výkonný riaditeľ Pražskej mincovne Ján Hrubý. Prezradil, že medzi zadávateľmi sa objavili také mená ako známy veľkoobchod ALZA, energetická spoločnosť Škoenergo, finančný a ekonomický portál Zlatá koruna alebo taktiež svetovo známa zlievareň čadiča Eutit a ďalšie významné podniky.
Darček, ktorý nemožno prehliadnuť
Čím si vysvetliť nárast záujmu o korporátne razby? Tak predovšetkým, šéfovia spoločností si uvedomili, že darovať svojim obchodným partnerom napríklad francúzsky koňak, alebo kubánske cigary už nie je ani originálne a ani sa to tak nejako od stredoeurópskeho podniku neočakáva. Nehovoriac o rôznych banálnych reklamných predmetoch ako sú ťažidlá, prepisovačky alebo kalendáre, ktoré obvykle upadnú do zabudnutia, v lepšom prípade u sekretárky v šuflíku. Súčasní kormidelníci úspešných firiem netrpia nedostatkom sebavedomia a nehanbia sa byť patriotmi. „Mince s logom spoločnosti sú nielen originálne, ale nesú taktiež istú esenciu exkluzivity. Predstavme si, že obchodného partnera prekvapíme kúskom umelecky spracovaného a vkusne zabaleného do rýdzeho striebra. Dá sa na taký okamih zabudnúť? Určite nie. Pamätná razba je darček, ktorým sa jeho majiteľ rád pochváli aj po rokoch,“ hovorí zo skúseností Jaroslav Tomanec z numizmatického portálu www.Zlate-Mince.cz. „Tieto razby majú všestranné využitie. Poslúžia ako pozornosť pri uzatvorení významného obchodu, rovnako ako ocenenie vynikajúceho pracovníka,“ dodal Tomanec.
Medaily s logom firmy? Je to jednoduché
Zaobstarať si kvalitnú pamätnú razbu, napríklad k výročiu založenia firmy, je pre zadávateľa veľmi jednoduché. Všetky náležitosti za neho totiž zariadi mincovňa. „Jedná sa vlastne o výrobu na kľúč. Stačí nám dodať nákres, alebo poskytnúť konkrétnu predstavu a potom necháme voľnú ruku našim výtvarníkom. Tí spracujú návrh motívu, ktorý konzultujeme so zadávateľom, až dôjdeme k finálnej podobe budúcej razby,“ spresnil minc majster Pražskej mincovne Ondřej Koňařík. Samotný proces výroby týchto kvalitných razieb je technologicky náročný a vyžaduje značný podiel remeselnej práce. Než si zadávateľ celú emisiu prevezme, musí preto pár týždňov počkať. Ale tak to býva pri všetkých hodnotných veciach, ktoré vyžadujú individuálny a kreatívny prístup.
Pražská mincovna je doma i v zahraničí vnímaná ako producent vysoko kvalitnej numizmatiky. To dokladajú nielen priaznivé ohlasy zo svetových veľtrhov, ktorých sa spoločnosť pravidelne zúčastňuje, ale taktiež stále rastúci záujem zberateľov, investorov a spoločností, ktoré objavili kúzlo razenej mince. Logo firmy vyrazené do vzácneho kovu, rovnako ako kedysi erby slávnych rodov, pretrvá totiž naveky.