SME
reklama

Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?

V Poľsku je spaľovacie auto čistejšie ako elektromobil.

(Zdroj: pixabay.com)

Rozmýšľate nad kúpou nového auta? Možno zvažujete elektromobil. Stretávame ich na uliciach čoraz častejšie, v obchodných centrách pribúdajú nabíjačky na elektromobily ako huby po daždi a ak používate niektorú z taxi aplikácií na smartfóne, je možné, že ste sa v ňom už viezli.

Na Slovensku sú predaje áut s alternatívnym pohonom na vzostupe, zo sto predaných áut zhruba dve vedia jazdiť aj na elektrinu (hybridy a elektromobily). Budúci rok by sa na celom svete mali predať štyri milióny elektromobilov. V roku 2012 to bolo len 120-tisíc kusov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže elektromobil poháňa elektrina uložená v batériách a nemusíme doňho nalievať žiadne fosílne palivo, jazdí ekologicky a bez emisií skleníkových plynov. Je to však skutočne tak? Nový druh pohonu možno planétu predsa len trochu ohrozuje.

Záleží na tom, kde ste

Skeptici hovoria o elektromobiloch ako o „autách s dlhou výfukovou rúrou“. Elektrina, ktorá elektroauto poháňa, totiž musí byť niekde vyrobená, a elektráreň môže byť rovnakým zdrojom emisií ako benzínové auto.

V každej krajine EÚ okrem Estónska, Poľska, Malty a Lotyšska je elektromobil čistejší ako spaľovacie auto.

Alberto Moro, Laura Lonza

Najekologickejšie autá vypustia okolo 100 gramov oxidu uhličitého na prejdený kilometer a bežné stredne veľké autá zas okolo 140 – 200 gramov CO2.

Rozlišovacím kritériom by malo byť, či viac emisií na jeden kilometer vypustí auto s benzínovým alebo naftovým motorom, prípadne to, koľko emisií vyprodukujú elektrárne, aby vytvorili dosť energie na prejdenie jedného kilometra elektromobilu.

Čistota elektromobilu preto závisí od toho, v ktorej krajine ho nabíjame a z akých elektrární elektrina na jeho nabíjanie pochádza.

Pre každú krajinu Európskej únie existuje údaj, koľko CO2 sa vyprodukuje na jednu kilowatthodinu energie. Toto číslo závisí od energetického mixu v danej krajine – či krajina využíva tepelné alebo jadrové elektrárne, prípadne energiu z obnoviteľných zdrojov.

Situáciu však komplikuje fakt, že niektoré krajiny vyrábajú viac elektriny, ako samé spotrebujú a predávajú ju do iných krajín. To znamená, že sa nemôžeme pozerať na emisie vyprodukovanej elektrickej energie v jednotlivých krajinách, ale na emisie spotrebovanej elektriny.

K tomu ešte treba pripočítať energetickú stratu, ktorá vzniká distribúciou energie z elektrárne až po nabíjačku. Ak nabíjame z klasickej 230-voltovej (nízkonapäťovej) siete, energetická strata môže byť približne päť percent.

Nabíjanie jednosmerným prúdom je o niečo efektívnejšie a auto sa, samozrejme, nabíja rýchlejšie. Napríklad elektromobil Kona Electric sa dokáže na 100-kilowattovej nabíjačke nabiť na 80 percent kapacity za 54 minút.

Ak teda chcete nabíjať z klasickej domácej zásuvky, modernizovaná Kona Electric, ktorú už tento rok Hyundai uvedie na trh, sa dokáže vďaka silnejšej vstavanej 11-kilowattovej nabíjačke nabiť na plný dojazd 449 kilometrov za sedem a pol hodiny, čo je o dve hodiny menej ako doteraz.

Ako je na tom Slovensko?

Najnovšia veľká štúdia o uhlíkovej intenzite členských štátov Európskej únie (koľko gramov CO2 sa spotrebuje na výrobu jednej kilowatthodiny) vyšla na jeseň minulého roka a pozerá sa na produkciu elektriny za rok 2013 – posledný rok, za ktorý boli v čase výskumu všetky dostupné dáta.

Najekologickejšiu elektrinu majú vo Švédsku, kde jedna kilowatthodina spotrebovaná z domácej zásuvky zodpovedá 47 gramom CO2. Nasleduje Francúzsko (105 g CO2/kWh) a Fínsko (211 g CO2/kWh).

Slovensko má so 420 gramami CO2/kWh o niečo „zelenšiu“ elektrinu ako priemer EÚ. Najmenej ekologickú elektrinu má Poľsko (980), Malta (1032) a Lotyšsko (1168).

Na prejdenie jedného kilometra potrebuje elektromobil približne 0,14 až 0,2 kilowatthodiny, čo závisí od veľkosti, váhy, aerodynamiky, sily motora a ďalších faktorov. Vo Fínsku tak elektromobil na prejdenie spotrebuje elektrinu úmernú 6,58 až 9,4 gramom, na Slovensku 58,8 až 84 gramom.

Relatívne ekologické auto so spaľovacím motorom vyprodukuje približne 120 gramov oxidu uhličitého, čo znamená, že v každej krajine EÚ okrem Estónska, Poľska, Malty a Lotyšska je elektromobil čistejší ako spaľovacie auto – a to aj vtedy, ak porovnávame väčšie elektrické SUV s malým hatchbackom s naftovým motorom.

Je výhodou, že elektromobil nevytvára emisie v mestách, ale vo vzdialenejších elektrárňach, na miestach, kde znečistenie vzduchu nie je také kritické a kde hustota osídlenia nie je taká vysoká.

Auto treba vyrobiť aj zrecyklovať

Kritici sa v tomto momente ozvú, že elektromobil nie je veľmi zelené auto ani preto, lebo jeho výroba a recyklácia musí byť určite oveľa náročnejšia ako bežného spaľovacieho auta. Ani toto však nie je pravda.

Zďaleka najviac emisií sa vyprodukuje počas prevádzky auta, čím sa myslí spotreba paliva a jeho výroba, keďže aj rafinovanie benzínu a nafty je energeticky náročné a nezaobíde sa bez emisií.

Samotná výroba a recyklácia auta tak tvoria len zlomok z celkového množstva skleníkových plynov vyprodukovaných počas života auta.

Elektrické autá sú z hľadiska produkcie skleníkových plynov náročnejšie na výrobu a približne rovnako náročné na recykláciu. Ich batérie sa dajú čiastočne recyklovať a môžu poslúžiť na výrobu nových batérií, dajú sa z nich izolovať vzácne zeminy a zbytky sa dajú primiešať do stavebných materiálov.

Na elektrinu nemusíte jazdiť celý čas

Ak si teda vyberáte nové auto, pokojne rozmýšľajte aj nad elektromobilom. Strach z malého dojazdu môže vyriešiť hybrid. Jeho výhodou je, že nevypúšťa emisie v čase, kedy má spaľovací motor bežného auta najnižšiu efektivitu (posúvanie sa v zápchach či manévrovanie v nízkej rýchlosti).

Uvedomuje si to aj Hyundai, ktorý svoj kompaktný eko-model IONIQ priniesol hneď v troch rôznych variantoch. Ako klasický hybrid, plug-in hybrid s možnosťou dobíjania zo siete a elektromobil. Podobne aj SUV Hyundai Kona bude čoskoro okrem elektrickej verzie dostupná aj ako hybrid.

Moderné elektromobily už ponúkajú takú výbavu, akú by im mohli závidieť aj luxusné limuzíny. Vďaka vyhrievaným sedadlám a volantu vám v nich nebude zima ani chvíľu.

Okrem toho automobilky zvyknú do elektromobilov montovať aj najmodernejšie bezpečnostné systémy a asistentov ako adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdnom pruhu. Stačí si vybrať, Hyundai ponúka hneď niekoľko možností.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 109
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 697
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 677
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 724
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 022
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Sitko: Pellegrini verzus Kováč (3.)
  2. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  3. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  4. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  5. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  6. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  7. Julius Kravjar: Kandidáti
  8. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 177
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 689
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 644
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 764
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 872
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 140
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu