SME
reklama

Každodenne sa na cestách zraní veľa detí. Vysvetlite im tieto pravidlá, kým ich vyprevadíte z domu

Základné pravidlo: Vidieť a byť videný.

Jedenásťročný cyklista z mesta Gbely mal v sobotu 21. septembra príležitosť odviezť sa na vrtuľníku. Žiaľ, okolnosti neboli až také príjemné. Vrtuľník ho viezol do nemocnice na ošetrenie po dopravnej nehode. Polícia jej príčinu stále vyšetruje, mladý cyklista pravdepodobne nedal prednosť autu a vodička auta nedokázala zrážke zabrániť.

Cyklista našťastie utrpel len ľahšie zranenia, no nie každá dopravná nehoda má taký koniec. Najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky, a tými, ktorí si vyžadujú najväčšiu pozornosť, sú práve deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým si človek sadne za volant často aj dvojtonového auta, musí absolvovať niekoľkomesačný výcvik v autoškole a mladiství navyše musia najmenej tri mesiace jazdiť pod dozorom skúseného vodiča.

Dieťaťu pritom stačí otvoriť dvere, vybehnúť pred dom a stáva sa úplne rovnakým účastníkom cestnej premávky. Platia preň rovnaké pravidlá. Ak si sadne na bicykel alebo nastúpi na kolobežku, vie ísť rýchlejšie ako autá v rannej zápche, pritom je oveľa zraniteľnejšie ako vodiči áut chránení veľkým pancierom.

Spoločnosť DEKRA vykonáva osvetu pre rodičov a deti na celom svete od roku 2004 a na Slovensku od roku 2017. Na jednom takomto podujatí pre deti sme sa zúčastnili na Dopravnom ihrisku v Petržalke a v spolupráci s DEKRA Slovensko sme pripravili zoznam najdôležitejších pravidiel, ktoré by mali rodičia deťom vysvetliť pred tým, ako ich pustia do premávky.

1. Vidieť a byť videný

Jednou z najstresujúcejších situácií, ktoré môže vodič na cestách zažiť, je, že mu do cesty prudko vbehne dieťa. Či už pešo alebo na bicykli. Stálo za autobusom či za rohom budovy, takže od cesty ho nebolo vidno, a keď sa mu zdalo, že je cesta voľná, vybehlo na ňu. Autá sa väčšinou stihnú uhnúť, no vodič ostane vystrašený z toho, čo sa mohlo stať, keby nestrhol volant alebo nedupol na brzdy.

Dieťa si myslí, že ak ono vidí prichádzajúce auto, aj vodič v aute vidí jeho. Avšak nie vždy je tomu tak. Keď sa dieťa chystá vojsť na cestu, musí zastaviť na takom mieste, aby prichádzajúce autá mali možnosť zbadať ho. Nesmie sa postaviť medzi dve autá či za roh budovy. Aj státie v tieni stromu či budovy, ak okolo svieti ostré slnko, môže zapríčiniť, že vodič auta zbadá dieťa neskôr, ak vôbec.

Platí pravidlo: „K ceste sa postav tak, aby ťa vodiči videli aj z diaľky. Ak sa pozeráš, či môžeš vojsť na cestu, ubezpeč sa, že ťa môžu zbadať aj šoféri na ceste.“

Jeden príklad za všetky. Keď dieťa vystupuje z autobusu a ide na opačnú stranu cesty, musí ísť poza autobus, nie popred, aby ho prichádzajúci vodiči videli.

2. Dávaj pozor na to, čo sa deje okolo teba

Existuje toľko vecí, ktorým sa môžu deti venovať počas chôdze. Či už sledujú displej smartfónu, sú zahĺbené do skupinovej debaty či vlastných myšlienok, ľahko sa im stane, že prestanú vnímať dianie okolo seba.

Nie je výnimkou, že si malý chodec či cyklista pri prechádzaní cez cestu nevšimne auto, ktoré vychádza spoza budovy alebo odbočuje z iného smeru, než dieťa očakáva. Preto treba deťom vysvetliť, že: „keď chceš prejsť cez cestu, dobre sa pozri okolo seba na všetky strany, či nevojdeš do cesty nejakému autu. Potom sa pozri ešte raz. Až potom cez ňu prejdi.“

Súvisiaci článok Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich Čítajte 

Deti treba naučiť sledovať dianie v premávke aj vtedy, keď idú pešo, nehovoriac o tom, keď fujazdia na kolobežke či hoverboarde. S trochou zveličenia sa dá povedať, že z takých detí, ktoré sa nepozerajú, raz môžu vyrásť nezodpovední vodiči, ktorí do vás nabúrajú, lebo „si vás vôbec nevšimli“.

Neplatí to len pre obzeranie sa. Dôležité je aj počúvať. Vždy, keď dieťa ide cez cestu, malo by si dať dolu slúchadlá, aby počulo všetky autá a iné dopravné prostriedky.

Tomáš Korbeľ z oddelenia znalectva DEKRA Slovensko skúma dopravné nehody, ich príčiny a zavinenie. Hovorí, že mnohým by sa dalo predísť len správnou výchovou. „Pri prechádzaní cez cestu sa musíme pozerať doľava-doprava-doľava,“ vysvetľuje deťom.

3. Používaj reflexné ochranné prvky

Väčšie deti možno budú nad reflexnými prvkami krútiť hlavou, že sú nepekné a kazia im outfit. V šere, po tme, či v daždi im však môžu zachrániť život.

Už malé reflexné prvky – nálepky, prívesky na batoh, prúžky na bunde alebo na čiapke – výrazne pomáhajú dieťa identifikovať na väčšiu vzdialenosť. Kým v bežnom oblečení vidieť človeka po tme najviac na 55 metrov, reflexné prvky predlžujú viditeľnosť až na 200 metrov.

Ak bývate napríklad v obci, kde nie sú chodníky a vaše dieťa chodí po krajnici, reflexné prvky na oblečení či školskej taške musia byť povinným doplnkom. Druhou najlepšou vecou po reflexných prvkoch je oblečenie v jasných, výrazných farbách, ktorými sú biela, červená, žltá, zelená a oranžová.

4. Semafory platia pre všetkých

Keď sedíme v aute a čakáme v zápche, neraz nás nahnevá pohľad na chodca, ktorý prebieha po prechode na červenú, alebo na cyklistu, ktorý červenú na semafore obieha po chodníku. Svetlá na semaforoch by mali platiť pre všetkých.

Dôvod? Nie je to len bezohľadné voči ostatným, je to hlavne nebezpečné. Dieťa si často nemusí uvedomiť, že keď prebieha cez veľkú križovatku na červenú, auto môže prísť aj „od chrbta“, čiže z inej strany, než z akej čakalo.

Tam, kde je semafor, treba prechádzať cez cestu len vtedy, keď svieti zelená. Bez výnimiek.

Používanie semaforov v cestnej premávke či už ako chodci alebo ako „vozidlá“ na kolobežkách a odrážadlách si deti z materskej škôlky Šustekova na vlastnej koži vyskúšali v rámci DEKRA Safety Event na Dopravnom ihrisku v Petržalke, a to za asistencie nie len zamestnancov DEKRA Slovensko, ale aj Dopravnej polície a Akadémie Policajného zboru.

5. Aj v aute treba poslúchať

Niektorí rodičia si možno v tomto momente pomyslia: „Budem svoje dieťa všade voziť autom, bude to oveľa bezpečnejšie ako ho nechať ísť pešo.“ Nie je to však riešenie na celý život, radšej vychovávajme deti k zodpovednému správaniu na ceste. Ale zatiaľ kým budú dostatočne samostatné môžeme popracovať aj na bezpečnosti v aute.

Dôležité pravidlo je, že byť pripútaný nie je hanba. Pripútať sa treba hneď po nastúpení do auta a to aj na krátku vzdialenosť, keď ideme napríklad len kúsok do školy alebo do obchodu. Deti majú používať autosedačku, kým ju naozaj potrebujú. Sedieť vzadu je v prípade nehody bezpečnejšie ako sedieť vpredu.

Odporúčame, aby dieťa vystupovalo len na strane chodníka. Pred otváraním dverí musí počkať na pokyn vodiča, ktorý sa vie pozrieť do zrkadla, či je cesta voľná. Pri malých deťoch používajte na aute detskú poistku.

A hoci sa zamestnanci DEKRA Slovensko (technici STK a ďalší) usilujú udržiavať cesty čo najbezpečnejšie, svoj podiel na tom nesieme my všetci. Aj prostredníctvom toho, ako pripravíme do premávky naše deti.

Tento článok vám prináša DEKRA Slovensko.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Prioritou vzdelávania na Slovensku má byť talent
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Priesady ako zo škatuľky
  4. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  5. Každý piaty zomrie
  6. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  7. Vydrica rozšíri gastromapu Bratislavy o zaujímavé koncepty
  8. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba
  1. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  2. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  3. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  4. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  5. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Spúšťa sa online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 084
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 895
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 511
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 766
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 714
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 504
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 133
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 120
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 453
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 665
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 628
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 754
  6. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 508
  7. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 116
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 7 653
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu