Dnes si už firma nemusí vyberať medzi ziskom a riešením celospoločenských problémov. Úloha biznisu v spoločnosti sa mení a už dávno nie je len o poskytovaní služieb za odplatu. Zákazníci aj zamestnanci očakávajú viac – a obracajú sa k firmám, ktoré ponúkajú pridanú hodnotu.
Firmy, ktoré robia poctivý a zodpovedný biznis sa môžu ešte dva týždne prihlásiť na ocenenie Nadácie Pontis – Via Bona Slovakia.
Povedomie o zodpovednom podnikaní (CSR) narastá. Kým v roku 2011 vedelo konkrétnu firmu podnikajúcu zodpovedne spontánne uviesť 21 % respondentov, v roku 2019 ich bolo už 48 %.*
Posun je výrazný aj v samotných firmách. Od jednorazových charitatívnych akcií prechádzajú k premysleným aktivitám, ktoré nie sú len o finančnom dare. Prvoradý nie je ani počet mediálnych výstupov, ako to býva pri sponzorstvách.
Dôležité sú výsledky meraní, ktoré hovoria, aký dopad majú podporované aktivity. Ako ovplyvnia komunitu, v ktorej pôsobia? Koľko ľudí získa osoh z takejto podpory? Tento prístup si však vyžaduje strategické plánovanie a dlhodobé uplatňovanie.
Nevytvárať hodnotu len pre akcionára
„Americkí šéfovia firiem zo združenia Business Roundtable sa nedávno zhodli, že sa treba odkloniť od dôrazu na vytváranie hodnoty pre akcionára a sústrediť sa viac na vytváranie hodnoty pre každého partnera, s ktorým firma pri podnikaní vstupuje do kontaktu – od zamestnancov, zákazníkov, cez dodávateľov až po komunitu, v ktorej pôsobí,“ povedal pre Nadáciu Pontis Gib Bulloch, svetovo oceňovaný inovátor, ktorý sa zameriava na sociálne inovácie v biznise.
Bulloch je presvedčený, že nasýtenie ďalšej miliardy ľudí na zemi, prístup k vzdelaniu, zdravotná starostlivosť či čistá energia sú v skutočnosti skryté biznis príležitosti.
Nové problémy si nevystačia so starými riešeniami
Klasické nastavenie, v ktorom štát a súkromný sektor riešia svoje záujmy a občiansky sektor pláta diery v spoločnosti, nie je trvalo udržateľné. Práve preto vznikli sociálne inovácie, čiže nové riešenia celospoločenských problémov. Najúspešnejšie sú tie, na ktorých sa podieľajú všetky tri sektory spoločne.
„Pre pozitívnu zmenu je dôležité, aby bola podpora cielená a mala jasné priority – ideálne naviazané na ciele udržateľného rozvoja OSN. Tie môžu byť v tomto smere dobrým vodítkom pre firmy i štát,“ hovorí Martina Kolesárová, výkonná riaditeľka Nadácie Pontis, ktorá dlhodobo vedie firmy k zodpovednému podnikaniu.
Sociálne inovácie aj na Slovenku
Už aj na Slovensku máme spoločnosti, ktoré v rámci svojho biznisu prinášajú sociálne inovácie. Ocenenie Nadácie Pontis s názvom Via Bona Slovakia, každoročne vyzdvihuje firmy, ktoré na Slovensku robia poctivý a zodpovedný biznis. Vlani v kategórii sociálne inovácie zvíťazila spoločnosť T-Systems Slovakia, ktorej aplikácia Sám v múzeu umožňuje prehliadku miestneho múzea zrakovo znevýhodneným občanom. Záujem o ňu prejavili aj veľké múzeá z Nemecka a Veľkej Británie.
Pri jej vytváraní firma spolupracovala s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ako aj so zástupcami Východoslovenského múzea v Košiciach. Podľa slov Petra Breyla, riaditeľa centra Innovlab, ktoré vzniklo pri spoločnosti T-Systems Slovakia, firma zorganizovala množstvo stretnutí autorského tímu, ktorých súčasťou boli aj workshopy so zástupcami nevidiacich, aby čo najlepšie pochopili logiku ich fungovania.
„Vyvíjali sme to s myšlienkou urobiť nevidiacu skupinu obyvateľov čo najviac nezávislou od iných. To znamená, aby si mohli návštevu múzea vychutnať sami, bez sprievodcu či človeka, ktorý by musel v každom okamihu stáť pri nich, hovoriť im, na čo pozerajú a na čo pri pohybe dať pozor,“ uviedol P. Bryel pre Nadáciu Pontis.
Pozitívne zmeny vďaka silným spojeniam
Model financovania sociálnych inovácií a spoločenského dopadu už funguje vo viacerých západných krajinách. Podnikatelia začínajú investovať, vykazujú už aj prvé zisky.
,,To najdôležitejšie, s čím treba začať, je prepojiť tých správnych ľudí. Je to o spájaní najlepších z investičného sektora s najlepšími zo sociálneho sektora, ak je to, samozrejme, možné,“ hovorí Silke Horáková, spoluzakladateľka fondu Tilia Impact Venture, za ktorým stoja investori a filantropi. V Českej republike ide o prvý fond, ktorý sa špecializuje výhradne na investície so silným spoločenským dopadom. Fond sa venuje pomoci pre neziskové organizácie, ale rovnako vzdeláva a motivuje aj investorov.
„Pri investovaní s pozitívnym spoločenským dopadom sú rovnako dôležité obe strany – ako občianske organizácie, tak aj firmy, ktoré sú investormi a prinášajú biznisový pohľad. Práve občianske organizácie problémy v spoločnosti poznajú najlepšie. Ich skúsenosti podporené súkromným sektorom vedia priniesť skvelé výsledky,“ uzatvára M. Kolesárová.
Férové firmy, ktoré prinášajú inšpirácie v zodpovednom podnikaní, hľadá Nadácia Pontis aj v tomto roku. Prihlásiť sa na ocenenie Via Bona Slovakia je možné do 24. januára na www.viabona.sk.
*Zdroj: reprezentatívne prieskumy agentúry FOCUS z rokov 2011 a 2019