SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Duševné zdravie je pre Nadáciu Orange strategickou témou

Pri príležitosti Medzinárodného dňa duševného zdravia priniesla Nadácia Orange spolu s Iniciatívou liniek pomoci výnimočnú debatu.

Diskusie o financovaní liniek pomoci sa historicky prvýkrát zúčastnili aj zástupcovia štátnej správy.Diskusie o financovaní liniek pomoci sa historicky prvýkrát zúčastnili aj zástupcovia štátnej správy.

V posledných mesiacoch sa mnohí z nás ocitli v situácii, kedy oveľa častejšie potrebovali pomôcť a poradiť pri riešení rôznych problémov. Veľmi nápomocné sú krízové linky, ktoré poskytujú psychologické poradenstvo bezplatne, nonstop, anonymne, telefonicky či digitálne. Už počas prvej vlny pandémie koronavírusu bojovali s obrovským nárastom kontaktov, nedostatkom kapacít a financií. Predstavitelia troch mimovládnych organizácií, ktoré prevádzkujú najväčšie linky pomoci na Slovensku – Liga za duševné zdravie, Linka detskej istoty a Občianske združenie IPčko, sa spojili v Iniciatíve liniek pomoci a historicky prvýkrát verejne diskutovali pri jednom stole so zástupcami štátu o problematike financovania. Spoluorganizátorom online okrúhleho stola, ako podporovateľ Iniciatívy bola Nadácia Orange.

Nadácia Orange sa v rámci svojej programovej činnosti zaviazala strategicky podporovať konštruktívne riešenia prispievajúce k prevencii v oblasti duševného zdravia. Už počas prvej vlny pandémie upozornila spolu s Iniciatívou liniek pomoci ( www.pomozeme-krizovelinky.sk ) na potrebu systémového riešenia a financovania dištančného poradenstva, ktoré profesionálne linky poskytujú nonstop, bezplatne, anonymne a komukoľvek, kto o pomoc požiada telefonicky či na internete. Priamy spôsob financovania štátom ale dodnes neexistuje. Pri príležitosti Medzinárodného dňa duševného zdravia Nadácia Orange zorganizovala spolu s Iniciatívou liniek pomoci výnimočný okrúhly stôl. Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky pani Zuzana Čaputová.

Pandemická situácia umocnila potrebu existencie liniek pomoci

Na Slovensku máme na poskytovanie psychologickej podpory a krízovej intervencie reálne 3 najväčšie profesionálne nonstop linky pomoci, ktoré pokrývajú približne 10 % potrebných kapacít. Pre porovnanie, v Českej republike bez ohľadu na pandémiu funguje štandardne 24 liniek pomoci.

Na opodstatnenosť liniek pomoci počas prvej vlny poukázal obrovský nárast počtu kontaktov a závažnosť hovorov. Odborníci sa dennodenne stretávali s depresiami, úzkosťou, domácim násilím, alkoholizmom, obavami z ekonomickej situácie a s myšlienkami na samovraždu. Druhá vlna pandémie prináša nové nároky na objem poskytovaných služieb a ich kvalitu.

Nevyhnutná diskusia všetkých strán

Počas dnešného dopoludnia sa konala historickyprvá online verejná diskusia predstaviteľov troch najväčších liniek pomoci na Slovensku - Martin Knut z Linky dôvery Nezábudka, Eva Dzurindová z Linky detskej istoty a Marek Madro z IPčka so zástupcami štátu. Diskusie sa zúčastnili: Janka Žitňanská – predsedníčka výboru NR SR pre sociálne veci, Viktor Svetský z Ministerstva zdravotníctva SR, Katarína Fedorová z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Tomáš Oparty z Ministerstva vnútra SR, Tina Gažovičová z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR a Petr Hořejš z českej Linky Bezpečí. Diskusia priniesla konštruktívnu debatu o tom, aké miesto majú linky pomoci v politike štátu v oblasti duševného zdravia a ako pomôžu riešiť ich financovanie. Bez jasnej podpory štátu im však hrozí skôr obmedzovanie ich kapacít.

Online diskusia, ktorú spoluorganizovala Nadácia Orange s Iniciatívou liniek pomoci, bola dostupná širokému publiku odbornej a laickej verejnosti na Facebooku a jej záznam je dostupný na facebookovom profile Nadácie Orange TU .

Iniciatíva liniek pomoci považuje dištančné psychologické poradenstvo a krízovú intervenciu pre verejnosť popri zdravotníckych a ekonomických opatreniach za kľúčovú službu, ktorá má pomôcť prekonať pandémiu a s ňou súvisiacu ekonomickú krízu, zmierniť ich dopad na jednotlivcov, rodiny a spoločnosť.

Linky pomoci majú 7 340 spracovaných kontaktov za mesiac, no zároveň 8 400 neprijatých kontaktov mesačne nevedia spracovať a skončia nevybavené. Na linkách je k dispozícii 172 poradcov, ktorí sú vyčerpaní, nakoľko kontaktov pribúda nesmierne veľa. Počas prvej vlny koronakrízy bol nárast kontaktov v IPčku až 5-násobný, v Linke detskej istoty prišlo k 75 % nárastu kontaktov a v Lige za duševné zdravie zaznamenali až 85 % nárast.

Podľa štatistík 60 – 70% ľudí, ktorí majú príznaky depresie, nechodia k psychológovi či k psychiatrovi. Prvá linka pomoci vznikla už v roku 1977 a jej distančná pomoc je opodstatnená, čo potvrdili aj zástupcovia štátnej správy.

Zhodli sa, že musia nájsť konštruktívny spôsob, ako túto akútnu situáciu riešiť, a zároveň nutnosť pokračovať v diskusii a nastaviť systém dlhodobého financovania do budúcna.

Duševné zdravie je pre Nadáciu Orange strategickou témou

Nadácia Orange a Orange sa rozhodli aj naďalej zmierňovať negatívne dôsledky súčasnej krízovej situácie na duševnom zdraví. Nadácia Orange si podporu prevencie v oblasti duševného zdravia zaradila medzi strategické oblasti svojho fungovania.

Orange vytvoril v apríli pre OZ IPčko novú krízovú linku pomoci, kompletné technické riešenie dlhodobo poskytuje aj pre Linku detskej istoty. Nadácia Orange všetkým trom organizáciám Iniciatívy liniek pomoci finančne prispela na posilnenie kapacít a rozvíja ďalšie projekty organizácií. Je však zrejmé, že z dlhodobého hľadiska je takéto riešenie neudržateľné a financovanie liniek štátom je nevyhnutné.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?

Niektorí prišli o odmeny, iným sa znížil plat.

Tlačové správy

METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde

Bývanie v novom centre hlavného mesta prezentujúce mestský životný štýl.

Tlačové správy

Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km

Rovnaká čiastka v eurách tak poputuje na podporu vybraných projektov, ktoré pomáhajú deťom.