Spoločnosť Continental tento rok oslavuje 150. výročie – priblížite nám vývoj značky a jej pôsobenie?
Len málo značiek sa môže pochváliť tak dlhou históriou ako Continental. Na jednej strane sme na 150 rokov hrdí a tento pocit nás hreje pri srdci. Na druhú stranu, nechceme zostať stáť a žiť len históriu. Preto hľadíme dopredu a pracujeme na množstve projektov, ktoré nájdu využitie v budúcnosti. Od klasických pneumatík sa stále viac a viac presúvame k riešeniam mobility. Pneumatika stále zostáva ako základ, ale je obalená celým radom služieb, ktoré jej vlastnosti ďalej rozvíjajú - napríklad senzory pre monitoring tlaku a teploty pneumatík. Čím ďalej tým bežnejšia výbava nákladných pneumatík, ktorá sa pomaly dostáva do segmentu osobnej dopravy. A nielen to, nadväzuje na ňu aplikácia, ktorá umožňuje vodičovi aj napríklad správcovi vozového parku v reálnom čase sledovať namerané hodnoty - v prípade defektu alebo podhustenia to rovno riešiť s vodičom alebo aj so servisným partnerom. Úzko spolupracujeme s výrobcami automobilov - ako osobných, tak nákladných. Mnoho našich pneumatík je vyvíjaný práve podľa požiadaviek výrobcov automobilov - tak, aby optimálne využili výkon každého jedného vozidla. Aj pre Continental je dôležitá téma ekológie. Predsa len nám všetkým ide o to, aby sme tu boli za ďalších 10, 20 alebo 150 rokov. Pracujeme na vývoji a výrobe pneumatík, kde klasický kaučuk nahrádzame kaučukom zo špeciálnych púpav. Zameriavame sa aj na druhý život pneumatík - ich ďalším využitím pri protektorovaní. Pri výrobe štandardných plášťov sú dôležitými parametrami ukazovatele valivého odporu, ktoré ovplyvňujú spotrebu pohonných hmôt.
V každom prípade sa za 150 rokov z nemeckej spoločnosti stal nadnárodný koncern, ktorý vlastní veľa ďalších značiek – prémiovou značkou Continental počnúc - cez tradičnú slovenskú značku Matador alebo naopak českú najobľúbenejšiu značku Barum až napríklad po General Tire. Technologických „revolúcií“ by sme našli v každej dekáde niekoľko a je to veľmi komplexná téma. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že niekoľko desaťročí Continental prináša zákazníkom viac ako pneumatiky – prinášame dôveru, spoľahlivosť a bezpečie.
Aké trendy vidíte medzi vodičmi? Veľa sa hovorí o rastúcom segmente celoročných pneumatík.
Áno, segment celoročných pneumatík rastie každým rokom viac a viac. Stále však nemôžeme ani zďaleka povedať, že by sa trh rovnomerne rozložil medzi letné, zimné a celoročné plášte. Na Slovensku je stále percentuálna prevaha vodičov, ktorí jazdia na zimných pneumatikách - pokojne celoročne. A práve to sú vodiči, pre ktorých by mohla byť ponuka celoročných pneumatík zaujímavá. Ak navyše siahnu po prémiovej značke celoročných pneumatík, môžu si byť istý tým, že majú nielen zaujímavé kompromisné riešenie na leto aj zimu, ale navyše aj vďaka tomu, že budú mať len jednu sadu pneumatík a diskov, určite ušetria. Je potrebné povedať, že celoročné plášte sú kompromisné riešenie, ktoré nie je univerzálne. Je určené pre vodičov, ktorí nejazdia príliš veľa, pohybujú sa buď v mestách alebo v nížinách, skrátka tam, kde sneží minimálne alebo je pomerne rýchlo zabezpečená úprava cesty. Tohtoročná zima bola na sneh celkom bohatá, tak uvidíme, ako sa prejaví v chuti Slovákov prezúvať na celoročné pneumatiky.
Aké novinky môžu vodiči očakávať v segmente pneumatík v roku 2021?
Nové produkty máme pripravené až pre jesennú sezónu segmentu zimných plášťov. Takže skôr novinky z odvetvia - Po 1. máji 2021 zrejme vodiči zaregistrujú nové EÚ štítky na pneumatikách. Nielen, že budú vizuálne odlišné, ale sú na nich aj nové údaje: ako napr. pri zimných pneumatikách symbol 3PMFS alebo QR kód, ktorého načítaním sa dostanú do databázy pneumatík EPREL. Novými štítkami budú označené všetky pneumatiky, ktoré budú opúšťať výrobné sklady 1. 5. 2021 a neskôr. Pneumatiky, ktoré vyrazili do obehu skôr, majú ešte štítky pôvodné. Práve preto je veľmi pravdepodobné, že fyzicky ich vodiči zachytia skôr pri jesennej prezúvacej sezóne.