Ako jazdiť na elektromobile, aby ste neničili batériu? 3 veci, na ktoré treba myslieť

(Zdroj: m.smedata.sk)

Je to jednoduchšie, ako si myslíte.

Aj keď sú elektromobily pod kapotou úplne iné, automobilky sa snažia, aby sa čo najviac podobali na produkty, na ktoré sú zákazníci zvyknutí. Vozidlo s elektromotorom síce nepotrebuje prevodovku, jeho riadenie však pripomína modely s klasickou radiacou pákou.

Zvyčajne sa preto v elektromobile stretnete s týmto spôsobom radenia stupňov: P ako Parking, R ako Reverse (spiatočka), N ako Neutral a D ako Drive (jazda). V čom ďalšom sa podobajú na klasické automobily a v čom sa od nich úplne líšia?

1. Nesnažte sa autu pomáhať

Elektromobily sa vo všeobecnosti stále odlišujú – najmä v momente, keď sa rozhodnete spomaliť. Na rozdiel od automobilu na fosílne palivá, elektromobil nemusí brzdiť konvenčnými brzdami. Namiesto toho väčšinu času brzdí pomocou elektromotora, ktorý sa vtedy mení na generátor. Pohybovú energiu tak mení na elektrickú a vracia ju späť do batérie.

Tento proces sa nazýva rekuperácia energie. Je to základný nástroj na predĺženie dojazdu na jedno nabitie a jeho ovládanie sa líši v závislosti od modelu a značky vozidla. Napríklad elektromobily z rodiny New Small Family od Volkswagenu, medzi ktorými je aj prvý batériový elektromobil značky Škoda, model Citigo-e iV, používajú štyri stupne intenzity – D1, D2, D3 a B.

„V režime D sa automobil správa ako pri bežnej jazde, teda po ubratí plynu automobil nezapája rekuperáciu energie,“ vysvetľuje Michal Gordiak, vedúci pracovník prvého bratislavského e-carsharingového projektu up city!, ktorý využíval práve flotilu malých vozidiel od koncernu Volkswagen.

„V režime B však už vozidlo po uvoľnení akcelerátora prudšie spomalí, pretože vyrába elektrickú energiu. Intenzitu dobíjania, a teda aj spomaľovania vozidla si volí šofér pákou voliča na stredovom tuneli,“ dodáva Gordiak.

Na nulu sa teda dá zabrzdiť aj úmyselne pomocou voľby vysokého stupňa rekuperácie. Vozidlá novej generácie založené na modulárnej platforme MEB však vedia rekuperovať inteligentne a samostatne aj na základe aktuálnych okolností. Napríklad vtedy, keď sa zaradíte za automobil idúci nižšou rýchlosťou alebo keď vozidlo pred vami brzdí a to vaše dorovná rýchlosť pomocou odporu generátora. Prispieva to nielen k životnosti akumulátora, ale aj k plynulej jazde.

„Auto vie najlepšie, ako rekuperovať energiu,“ hovorí motoristický novinár Viktor Baláž z portálu Autográtis.

„Nesnažte sa mu pomáhať dobrzďovaním alebo rôznymi fintami. Inžinieri ho navrhli tak, aby pri jazde z kopca či pri spomaľovaní získavalo energiu čo najefektívnejšie za úplne prirodzeného správania sa vodiča,“ radí Baláž.

Neznamená to však, že by ste mali ignorovať výber správneho jazdného režimu. Práve ten je zárukou, že vozidlo bude považovať za prioritu to isté, čo vy.

2. Nabíjajte doma a v noci

Manažment batérie je síce účinným pomocníkom pri zmiernení dopadu nabíjania, najviac však batérii pomôže správne zaobchádzanie. Na to však musí používateľ vedieť, ako batéria funguje.

Trhu s batériami v súčasnosti dominujú články s technológiou li-ion. Jedným zo špecifík lítium-iónovej batérie je vlastnosť, že reakcie v nej neprebiehajú, kým nie je pripojená. Aj preto majú li-ion batérie pri nečinnosti malé straty energie.

Lítium-iónová batéria má viacero špecifík, ktoré spoločne určujú, aká dlhá bude jej životnosť. To, že sa ich netreba báť, ilustruje fakt, že Škoda Auto ponúka na batérie svojich elektromobilov Enyaq iV záruku osem rokov alebo 160 000 kilometrov. Zároveň dodáva, že pri čisto elektrických vozidlách jej kapacita počas tejto doby neklesne pod 70 percent.

Potvrdzuje to aj Tomáš Ondrejka, majiteľ elektromobilu Tesla Model 3P a fanúšik elektromobility: „Otec má na elektromobile Tesla Model S najazdených už vyše 340 000 kilometrov a zdravie batérie sa znížilo len o približne sedem až osem percent.“

Kľúčovým faktorom pre správnu funkciu li-ion batérie je teplota pri nabíjaní. Ani nie tá vonkajšia, ako skôr teplota vo vnútri článkov. Odporúča sa nabíjanie konštantným prúdom a napätím, pri ktorom sa batéria nezahrieva. Najviac sa tomu približuje nabíjanie z domáceho wallboxu či 230 V zásuvky.

Denne sa však s elektromobilom dostanete do situácie, v ktorej ho musíte nabiť čo najrýchlejšie. Na to slúžia rýchlonabíjacie stanice, ktoré dokážu pomocou veľkého výkonu „natlačiť“ do batérie veľa energie za relatívne krátky čas. Batéria sa v dôsledku toho veľmi rýchlo zohreje, kvôli čomu postupne znižuje výkon nabíjania až na zlomok toho, ako sa nabíjala na začiatku. To je dôvod, prečo trvá nabíjanie posledných dvadsiatich percent na elektromobiloch tak dlho a prvých osemdesiat tak krátko.

Ako však poukazuje štúdia, li-ion batériám škodí aj úplné nabitie či úplné vybitie, pretože pri ňom zostávajú anóda a katóda „obnažené“ a náchylné na koróziu, ktorá batériu pomaly znefunkčňuje. Snažte sa preto vyhýbať dlhému odstaveniu vozidla so 100 percentami nabitia aj dojazdu na posledné kilometre.

Maximálne vybitie môže batériu výrazne poškodiť, preto jej riadiaci softvér neumožňuje prekročiť istú spodnú hranicu vybitia. Napriek tomu sa odporúča „nežmýkať“ batériu pod 20 percent svojej kapacity. V konečnom dôsledku to znamená, že aj napriek mýtom o pamäťovom efekte a vybíjaní batérie až do nuly je pre li-ion články najlepšie, keď fungujú v rozpätí 20 až 80 percent svojej plnej kapacity. Potvrdzuje to aj fanúšik elektromobility Tomáš Ondrejka.

„Keď nepotrebujem, tak nenabíjam na 100 percent. Pre každodenné používanie nabíjam približne na 80 až 85 percent. Je to lepšie pre batériu,” hovorí Ondrejka.

„Taktiež sa snažím nenechávať batériu vybitú pod 15 percent jej kapacity. Keď prídem domov s pätnástimi percentami, nečakám na lacnejší nočný prúd, ale dám auto nabíjať hneď. Inak batériu neriešim, znesie toho veľa,“ dodáva.

Výlučné používanie rýchlonabíjačiek batériu namáha, čoho riešením je domáce nabíjanie z wallboxu. Už základné riešenie dobíjania batérie prostredníctvom wallboxu Škoda iV Charger dokáže efektívne komunikovať s vozidlom a optimalizovať nabíjanie pre dobro batérie. Najvyššia rada wallboxov Škoda iV Charger Connect+ (1 074 eur s DPH) do svojej technickej výbavy pridáva aj LTE modul a certifikovaný elektromer.

„Takýto wallbox môže zdieľať viacero používateľov. Dáta o nabíjaní sa odosielajú do aplikácie a používatelia aj prevádzkovateľ presne vidia, kto spotreboval koľko elektriny,“ vysvetľuje Robert Barta zo Škoda Auto Slovensko.

Riešenie je vhodné pre firmy, kde zamestnanec využíva služobné auto, ktoré nabíja doma. Údaje z certifikovaného wallboxu, ktorý mu firma nechá nainštalovať, môže využiť na následnú kompenzáciu za energiu spotrebovanú služobným autom.

Okrem toho sa pripravuje inovatívne riešenie MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s jednou čipovou kartou. Celoeurópska karta bude na Slovensku dostupná s príchodom modelu Enyaq iV.

3. Čo spraví zníženie rýchlosti?

Vďaka tomu, že li-ion batéria funguje na princípe vratnej reakcie, má takmer zrkadlový charakter. To, čo platí pre jej nabíjanie, platí aj pre jej vybitie. Ak teda batérii škodí intenzívne nabíjanie za krátky čas, rovnako namáhavé je pre ňu aj takéto vybíjanie.

Znamená to, že s elektromobilom sa najlepšie jazdí plynulo a pokiaľ možno s čo najstabilnejším odberom či len jemnými výkyvmi. V praxi je to však podobné ako so spaľovacím motorom. Ani bežnému autu neprospieva stála jazda na plný plyn, pri ktorej sa prehrieva motor a nadmerne namáhajú komponenty.

Podľa viacerých štúdií je elektromobil z hľadiska spotreby energie inak citlivý na rýchlosť jazdy. Spaľovací motor funguje najefektívnejšie v rýchlosti okolo 90 km/h na najvyššom prevodovom stupni, pretože v nižších rýchlostiach prekonáva veľké mechanické straty a je inak sprevodovaný. V meste má preto veľkú spotrebu, aj keď sa pohybuje pomaly.

Elektromotor tieto straty nemá. Čím rýchlejšie idete, tým viac energie potrebujete, preto sa odporúča spomaliť. Zníženie rýchlosti o desať kilometrov za hodinu môže znamenať úsporu v priemere až desať percent energie.

Plynulý jazdný štýl je však len jednou stranou mince, druhou je vhodný technický stav automobilu. V prieskume, ktorý zahŕňal až 3 012 vozidiel, sa ukázalo, že len 17 percent automobilov má správne nahustené pneumatiky.

Správny tlak v pneumatikách je pritom kľúčový pre dosiahnutie čo najväčšej efektivity jazdy. Kontrolovať pneumatiky sa oplatí nielen pre zvýšenie bezpečnosti a ich priľnavosti k vozovke, ale aj pre úsporu energie až o štyri percentá počas celej životnosti vozidla, ako naznačuje štúdia čínskej automobilky Geely.

Podobne ako pri aute s konvenčným ústrojenstvom, väčšej efektivite pomáha aj poriadok v aute.

„Kilogramy navyše môžu znížiť váš každodenný dojazd o niekoľko kilometrov, a to sa týka ako zbytočností v aute, tak aj zbytočnej príplatkovej výbavy, ktorú so sebou bude automobil voziť,“ vysvetľuje Baláž.

Existujú však aj prvky výbavy, ktoré dojazd elektromobilu predlžujú. Patrí medzi ne tepelné čerpadlo, ktoré je možné objednať do Škody Enyaq iV. Efektívny systém funguje na princípe stláčania chladiaceho média pod vysokým tlakom. Produkuje to teplo, ktoré sa používa na zahriatie studeného vzduchu prúdiaceho do automobilu.

Takto sa na ohrievanie interiéru vozidla spotrebuje približne o tri až štyri kilowatthodiny energie na 100 kilometrov menej, čo znamená, že pri teplote mínus 25 stupňov Celzia je dojazd vozidla až o 30 percent väčší ako v prípade elektrických vozidiel bez tepelného čerpadla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu