Analytická spoločnosť Frost & Sullivan v nedávnej správe odhadla, že segment nákladnej cestnej dopravy klesol pod tlakom pandémie o 15 až 25 % v závislosti od trhu. Prognóza analytikov však hovorí, že príjmy z cestnej nákladnej dopravy budú v rokoch 2020 až 2025 rásť v priemere o 4,3 % ročne. Dopravcovia, ale aj regulátori, sa budú musieť popasovať s viacerými výzvami: efektívnosťou prevádzky, bezpečnosťou a, samozrejme, dekarbonizáciou.
„Uprostred diskusie o tom, ako pandémia ovplyvní odvetvie cestnej nákladnej dopravy je dôležité si uvedomiť, že zmeny sa dejú neustále, už mnoho rokov,“ hovorí Daniel Vagaský, manažér Shell Fleet Solutions. Shell Fleet Solutions pôsobí v sektore podnikových flítov a nákladnej dopravy viac ako 60 rokov a denne obslúži dva milióny zákazníkov. „Smer vývoja bude určovať kombinácia viacerých faktorov, ako sú rastúci dopyt po doručovacích službách, tlak na marže, nedostatok vodičov a, predovšetkým, potreba udržať hladký chod lokálnych aj globálnych dodávateľských systémov.“
Podľa analytikov Frost & Sullivan hlavné výzvy sa týkajú transformácie odvetvia dopravy. Patria sem digitálne riešenia, ktoré zvyšujú prevádzkovú efektívnosť, digitálne bezpečnostné riešenia, ktoré eliminujú podvody a iné formy krádeží a napokon technológie a prístupy k úspešnej dekarbonizácii vozových parkov.
Správa Shell Fleet Solutions venovaná budúcnosti nákladnej cestnej dopravy, vidí v oblasti digitalizácie možnosť integrovať a prepojiť nástroje prostredníctvom cloudových platforiem. Tie urýchlia rozhodovanie manažérov vozových parkov, podporia produktívnejšie interakcie so sprostredkovateľmi, zlepšia pracovné podmienky vodičov a zlepšia efektívnosť prevádzky a hospodárske výsledky. Inteligentná správa vozového parku, telematika a prognostika, umožnia manažérom lepšie organizovať ich aktíva a zvyšovať efektívnosť.
Obohranou, no stále platnou pesničkou je zvyšovanie efektivity prostredníctvom úspory paliva.
Nezávislé testy ukazujú, že zruční vodiči môžu vďaka efektívnej jazde znížiť výdavky na palivo v priemere o 5 až 20 %. Efektívne vedenie vozidla má, samozrejme, dopad na náklady spojené s opotrebovaním. To kladie do popredia nutnosť zvyšovať zručnosti a povedomie vodičov.
Udržateľnosť už dáva aj ekonomický zmysel
Budúcnosť dopravy bude do veľkej miery spojená s udržateľnými postupmi a riešeniami. Prísnejšie normy na emisie uhlíka budú mať v tomto desaťročí dramatický vplyv na podnikanie v doprave. Postupný odklon od dieselových hnacích jednotiek vytvára priestor pre palivá s nižšími emisiami, ako napríklad CNG, LNG, BioLNG, biopalivá a syntetické palivá.
S pokročilejšími technológiami pohonu sa bude zvyšovať miera využitia alternatív, konkrétne batériových elektrických vozidiel (BEV) a elektromobilov s pohonom na vodíkové palivové články (FCEV). Vodíkové vozidlá FCEV sa považujú za kľúč k zníženiu emisií a zároveň za najreálnejšiu možnosť pre potreby diaľkovej dopravy. Očakáva sa, že pokrok v technológiách palivových článkov a infraštruktúre na výrobu vodíka prinesie do roku 2025 uvedenie nákladných vozidiel s FCEV na trh, pričom viacerí výrobcovia nákladných vozidiel sú v súčasnosti v pilotnej fáze.
Ako však ukazujú dáta oxfordského think-tanku Our World in Data, náklady na obnoviteľné technológie sa skokovo znížili a teraz sú konkurencieschopné alebo lacnejšie ako konvenčné fosílne palivá. Ešte v roku 2009 boli obnoviteľné zdroje trikrát drahšie ako uhlie. Teraz sa pomer otočil a nová solárna elektráreň je takmer trikrát lacnejšia ako nová uhoľná. Cena solárnej energie poklesla v rokoch 2009 až 2019 o 89 %. Pre segment dopravy je určite dobrou správou výrazne lepšie možnosti skladovania energie, a to aj vďaka postupne priaznivejším cenám batérií. Tie od roku 1991 poklesli o 97 %. Práve preto udržateľnosť začína doprave dávať aj ekonomický zmysel.