SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova

Povedie aj cez tunel, skráti cestu o takmer dvadsať minút.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a. s., otvára vo štvrtok (28. októbra 2021) dlhoočakávaný nový západný obchvat mesta Prešov. Súčasťou slávnostnej otváračky bude viacero prekvapení a súťaží pre verejnosť. Podrobnosti o nej nájdete na stránke www.obchadzamuzpresov.sk. O samotnej novej ceste, ktorej súčasťou bude aj viac ako dvojkilometrový tunel Prešov, hovorí člen predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS, Ing. Peter Peťko, MBA.

Skúste najprv predstaviť nový úsek pri Prešove. Koľko má kilometrov, kam vedie?

- Nový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh bude tvoriť západný obchvat mesta Prešov. Ide o spoplatnený úsek v dĺžke 7,8 km. Na tomto úseku bude aj tunel Prešov, ktorý má celkovú dĺžku 2 244 m. Tento tunel bude tretí najdlhší na Slovensku. Na predmetnom úseku sa bude nachádzať aj 18 mostov. Zároveň bude mať úsek 17 vetiev križovatiek a celkovo je na tomto úseku 6 km protihlukových stien. Súčasťou tejto výstavby je aj mimoriadne technicky náročná križovatka Prešov, západ. Ide o jedinečnú križovatku, ktorá je ako jediná na Slovensku trojúrovňová. Celkový úsek diaľnice D1, ktorý budú môcť vodiči s týmto novým úsekom prejsť od Ivachnovej po Košice bude mať dĺžku 183 km a ušetrí vodičom celkovo približne 19 minút.

Sme tesne pred otvorením úseku. V tieto posledné dni sa už realizuje preberanie do prevádzky a všetky úkony smerujúce k tomu, aby bol úsek sprístupnený motoristom. Vieme vysvetliť, čo toto preberanie vlastne znamená? Je to len papierovanie, alebo sú to dôležité úkony, ktoré majú nejakú postupnosť?

- Je to jeden z najdôležitejších aktov, ktorý prebieha a na základe požiadavky zhotoviteľa stavby zvolá stavebno-technický dozor preberacie konanie na konkrétny stavebný objekt. Pre predstavu, táto stavba mala 270 stavebných objektov. Každý jeden z nich musí byť osobne prevzatý. Všetky zainteresované subjekty si ho musia celý prejsť a skontrolovať jeho funkčnosť, jeho technický stav podľa dokumentácie, ktorá bola zhotoviteľom pripravená. Súčasťou tohto preberania je samozrejme aj príslušná dokumentácia. Pri vybraných objektoch je potrebné aj zaškolenie vybraného personálu zhotoviteľom, resp. dodávateľom konkrétnej technológie. Pri preberaní sa overuje samotné správanie jednotlivých technologických celkov a správne fungovanie týchto zariadení. Ak sa pri týchto preberacích konaniach zistí chyba, ktorá bráni užívaniu, tento objekt nie je prevzatý a zhotoviteľ má povinnosť chybu odstrániť. Až potom je možné úsek odovzdať do plnej prevádzky. Aktuálne prebieha odstraňovanie chýb a nedorobkov, ktoré už ale nebránia užívaniu. A chceme, aby úsek, ktorý bude 28. 10. odovzdaný do užívania širokej motoristickej verejnosti, bol v maximálnej kvalite a aby bol bezpečný.

Spomenuli ste tunel, ktorý má viac ako 2 km. Starostlivosť o diaľnicu je iná, keď je jej súčasťou tunel. Ako sa líši starostlivosť a údržba diaľnice, keď je jej súčasťou tunel?

- Na diaľnici, kde je tunel, musí byť zabezpečená nepretržitá, 24-hodinová prevádzka a dohľad nad tunelom. Samozrejme, aj tunel Prešov bude mať takýto dohľad, Na jeho správu bude dohliadať Stredisko správy a údržby diaľnic Prešov. Čo sa týka zabezpečenia, tak nám pribudnú nové práce, a to aj pravidelné servisovanie tohto tunela. Štandardom sú jarné a jesenné uzávery, počas ktorých sa zabezpečuje pravidelná technologická kontrola, servis a prípadné opravy, ktoré je potrené vykonať pre jeho bezpečnú prevádzku.

Celý takmer osemkilometrový úsek bude teda spadať pod stredisko v Prešove. Ako je na to pripravené, technicky a personálne?

- Stredisko Prešov, pod vedením Ing. Štefana Dióssyho, je zodpovedne pripravené. Samozrejme, čas preverí kvalitu prevádzky. Tunel zastrešuje nové oddelenie, riadené Ing. Tomášom Kubíkom, dlhoročným zamestnancom NDS. Predtým pôsobil v stredisku Beharovce a má s prevádzkou tunela bohaté skúsenosti. Ďalej sme posilnili stav zamestnancov o 10 operátorov regionálneho operátorského pracoviska. Ich zodpovednosťou je priamy dohľad nad prevádzkou tunela. Pri kolíznych situáciách môžu daný tunel uzavrieť. Ďalej pribudlo na stredisku 10 mechanikov údržby tunela. Tí sú primárne zodpovední za dennú kontrolu a servisné opravy tunela. Stredisko bolo posilnené aj o dvoch odborných referentov, ktorí zabezpečujú potrebnú administratívu pre riadenie a vedenie tunela. V budúcnosti sa zo Strediska správy a údržby diaľnic Prešov budú riadiť aj ďalšie tunely, ktoré pribudnú na Slovensku, napríklad tunel Bikoš.

Vravíte, že bolo potrebné posilniť kapacity týchto špecialistov. Bol problém nájsť tunelových operátorov v regióne?

- Nebolo jednoduché ich nájsť, pretože ide o špecifickú činnosť, ale včasným začatím procesu naberania zamestnancov sme boli úspešní a stredisko je plne obsadené a môžeme zabezpečiť plnohodnotnú prevádzku.

Vo štvrtok 28. októbra dáva NDS do prevádzky prešovskú D1-ku. Zimná údržba sa začína od 1. novembra. Ako je na ňu NDS pripravená?

- Sme tesne pred zimou. Pripravených je 7 sypačov, 2 snehové frézy a k dispozícii je 1 200 ton chemického posypového materiálu.

Motoristi si budú môcť všimnúť aj dopravné značenie, ktoré upozorňuje na výjazd z diaľnice. Je to značenie, ktoré výraznejšie upozorňuje motoristov na hroziaci protismer?

- Áno. Projektant dopravného značenia, zhotoviteľ i samotná Národná diaľničná spoločnosť ako objednávateľ stavby urobili maximum pre to, aby protismer nenastával. Každopádne na vybraných úsekoch sú doplnené informačné tabule a informujú o protismere.

Aká je základná rada? Keď sa už ocitnem v protismere, čo by som mal robiť?

- Základné pravidlo je nepokračovať v jazde a zastať na krajnici. Následne by mal šofér zavolať diaľničnú patrolu alebo políciu. Z bezpečnostných dôvodov určite neodporúčam, aby sa sám otáčal. Pri tej rýchlosti 130 km trvá niekoľko sekúnd, kým príde vozidlo z opačného smeru a môže dôjsť ku kolízii, ktorá by mohla mať až smrteľné následky.

Benefitom je, že v cene diaľničnej známky je aj pomoc diaľničnej patroly. Pri čom všetkom vie pomôcť?

- Základnou úlohou diaľničnej patroly je v prípade poruchy vozidla jeho označenie a tým zaistenie bezpečnosti účastníkov takejto cestnej situácie, nehody alebo poruchy. Treba upozorniť, že je povinnosťou vodiča skontrolovať si dostatok paliva v nádrži.

Na záver, čo by ste odkázali všetkým motoristom, nielen tým z Prešova?

- V poslednej dobe sa stretávame s nevenovaním sa pozornosti vodičov jazde. Chcem poprosiť širokú motoristickú verejnosť dodržiavať predpisy a venovať sa jazde. Práve takáto nepozornosť môže spôsobiť kolízie, či už v samotnom tuneli, alebo aj na novej diaľnici. A samozrejme želám všetkým motoristom veľa úspešných kilometrov.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Účinky Arónie oceňujú hlavne onkologický pacienti a ľudia so slabšou imunitou


1 h

Nové číslo mesačníka SME Ženy v stánkoch od 1. decembra


INZERCIA 11 h

Nemusíme dlho bádať, aby sme prišli na to, že strava postavená na čerstvých plodoch je tá najzdravšia.


21 h
Skryť Zatvoriť reklamu