SME

Ani chlad či dážď nemusia motorkárov zastaviť

Týchto 5 rád vám pomôže vychutnať si jazdu na motorke aj v chladnom počasí.

Neexistuje zlé počasie, len zle oblečení motorkári... S kvalitnou výbavou si jazdu môžete užívať nielen na jeseň, ale aj v zime.Neexistuje zlé počasie, len zle oblečení motorkári... S kvalitnou výbavou si jazdu môžete užívať nielen na jeseň, ale aj v zime.

Nechcete sa vzdať potešenia z jazdy na motorke ani v chladnejšom počasí? Ani sa vám nečudujeme... Ani s príchodom jesene či začínajúcej zimy nemusíte nutne odstaviť motorku v garáži. Stačí dodržať niekoľko zásad a na tachometri vám do ozajstnej zimy môže pribudnúť ešte pekná porcia kilometrov.

Mnohí z nás majú jazdu na motocykli nielen ako relax, ale obľúbili si tento dopravný prostriedok napríklad aj na dochádzanie do práce. Takisto dobrý dôvod na to, aby ste si sezónu v jednej stope predĺžili...

Čo technika?

Samozrejme, motocykel ako taký si vyžaduje pozornosť a starostlivosť počas celej sezóny, takže jesenná príprava by mala byť vlastne len rutina, ktorú v priebehu roka vykonávame pravidelne. V prvom rade je potrebné skontrolovať tlak v pneumatikách a vizuálne aj stav dezénu a celej pneu. S klesajúcimi teplotami sa priľnavosť pneumatík na chladný a nezriedka aj vlhký asfalt rapídne znižuje. V prvom rade teda treba zabezpečiť, aby boli pneumatiky v čo najlepšej kondícii a dokázali tak nástrahám klzkých ciest odolávať. Pamätajte na to, že dezén musí mať dostatočne hlboké drážky, ktoré dokážu odvádzať vodu zo styčných plôch. Samozrejme, že guma, ako takmer každý materiál, starne. Ak majú pneumatiky vašej motorky za sebou už niekoľko sezón a plánujete ich vymeniť, nenechávajte to až na jar. Staršia guma je tvrdšia a keď sa k tomu pridajú chladnejší asfalt a nejaká tá vlhkosť na ceste, rozdiel v priľnavosti oproti novej pneumatike je radikálny. Samozrejme brzdy, či svetlá musia byť v poriadku počas celého roka, tu dôvod na nejaké špeciálne procedúry nevidíme. Ešte jedna podstatná „drobnosť“ si však zaslúži vašu pozornosť. Ak ste akumulátor počas celého leta nenabíjali, doprajte mu to aspoň teraz na jeseň. S klesajúcou teplotou klesá aj „zásoba energie“ v batérii, je potrebné ju obnoviť, aby akumulátor bez poškodenia vydržal aj prípadné mrazivé noci a dokázal motor vášho motocykla spoľahlivo roztočiť. Absolútnou samozrejmosťou by mala byť zásoba kvalitného paliva. Na čerpacích staniciach rozhodne uprednostnite tie s označením E5, pretože obsahujú menej biozložiek. Práve prímesy biozložiek totiž spôsobujú rýchlejšie starnutie paliva a jeho degradáciu, takže keď predpokladáte, že nádrž sa menej častým jazdením tak skoro nevyprázdni, určite by ste mali svojej motorke aspoň teraz dopriať kvalitnejší benzín. Studené štarty, ale aj oživenie motora po nejakej tej nevyhnutnej zimnej prestávke budú určite jednoduchšie!

VIDEO: Ako si užiť jazdu v chladnom počasí? Pozrite si rady priamo od inštruktora bezpečnej jazdy Michala Jariabku a najlepšieho slovenského enduro a rely jazdca Štefana Svitka.

Načítavam video...

Výbava jazdca je limitujúca

Hovorí sa, že neexistuje zlé počasie, môže byť len zle oblečený motorkár. Predpokladáme, že kvalitné motocyklové oblečenie používate počas celého roka. Svojimi odolnými materiálmi, pevnými švami a v neposlednom rade chráničmi vás dokáže ušetriť od bolestivých zranení v prípade nehody či pádu. Práve s príchodom chladnejších dní nastáva čas povenovať sa trochu aj svojmu oblečeniu. V prvom rade uzavrite na odevoch všetky vetracie otvory, ktoré vám v lete zabezpečovali vzdušnosť a komfort. Studený vietor rozhodne nie je vítaným spoločníkom. Ak používate špeciálne viacvrstvové oblečenie, je ten správny čas pripnúť zipsom dodatočné vrstvy – nepremokavú a neprefúkavú membránu a prípadne aj termovložku. Tieto dve „drobnosti“ vám pomôžu vytvoriť si komfort, v akom s prehľadom zvládnete aj nižšie teploty či nepríjemnú dažďovú prehánku. Ak vaše motocyklové oblečenie nemá dodatočné vrstvy, nahradíte ich návlekom proti dažďu, ktorý si oblečiete navrch. Nemusí zrovna pršať či snežiť, nepremokavý návlek určite oceníte aj v rannej hmle, pri jazde po mokrej ceste či jednoducho v studenom počasí, kedy ním vytvoríte pre chladný vzduch ďalšiu bariéru. Všetko sú to samozrejmosti, ktoré by si mali nájsť svoje miesto v batožine počas celého roka, takže jesenné jazdenie vám nijako nepredražia a neskomplikujú. Dôležitá je tiež prvá vrstva oblečenia, kvalitná termobielizeň vám zabezpečí komfort tým, že odvedie prípadný pot od pokožky a vďaka tomu vás nechladí. Chúlostivá na ochranu pred vetrom je oblasť krku, tu výborne poslúži tenučký nákrčník, vo veľmi chladnom počasí môžete siahnuť aj po kukle, ktorú si navlečiete pod prilbu a jej spodná časť takisto ochráni krk.

PODCAST: Aký benzín tankovať v zime a aké používať aditíva? V podcaste vám poradí manažér vývoja a rozvoja produktov Slovnaftu Miroslav Mrzula.


Prilba si tiež pýta svoje

Motocyklové prilby majú spravidla tiež viacero vetracích otvorov, je načase ich pozatvárať. Výraz „jazdiť s chladnou hlavou“ totiž určite neznamená, že by vám v prilbe mal previevať chladný vietor! Zavrite teda všetky vetracie otvory s výnimkou tých, ktoré sú v bradovej časti. Tie, práve naopak, určite otvorte či dokonca vyčistite, aby nimi mohol prúdiť čerstvý vzduch. Ten je usmerňovaný aj na vnútornú stranu plexištítu a výrazne pomáha k jeho odhmleniu. Určite to poznáte, keď v uzavretej prilbe prudšie vydýchnete, para sa veľmi rýchlo vyzráža na studenom plexi a nevidíte nič, len „mlieko“. Proti zahmlievaniu štítu na prilbe existujú ešte aj účinnejšie pomôcky, veľmi populárny a rozšírený je Pinlock systém. Nejde o nič iné ako o tenkú fóliu nalepenú po obvode z vnútornej strany plexištítu, čím vzniká vzduchová medzera. A keďže vzduch výborne izoluje, zabraňuje tento jednoduchý systém tomu, aby sa vydychované pary zrážali na chladnej ploche. Jednoduché, ale naozaj to funguje!

Viac tepla? Nech sa páči!

V naozaj studených dňoch, naviac pri dlhšej jazde, kedy sa chlad prederie aj tým najlepším oblečením, príde vhod vyhrievanie. Našťastie, dnes už máme k dispozícii viacero verzií vyhrievaného oblečenia. Úplne najdôležitejšie sú dve, možno tri základné prvky. Dôležité orgány a prakticky celý trup v teple udrží vyhrievaná vesta. Nezabúdajte však ani na ohrievanie končatín. Minimálne ruky sú veľmi dôležité, hlavne prostredníctvom nich motocykel ovládate. Nie je nič horšie ako sa skrehnutými prstami pokúšať ovládať spojku, brzdu či citlivo dávkovať plyn. No a do tretice sú tu ešte chodidlá, takisto periférna časť tela, ktorá chladu odoláva horšie. Tu pomôžu kvalitné motocyklové čižmy a tiež vyhrievané vložky do topánok. V prípade elektricky vyhrievaného oblečenia máte dve možnosti – buď jednotlivé komponenty napojiť na elektrickú sústavu motocykla, alebo použiť modely, ktoré sú napájané akumulátorom. Všetko má samozrejme svoje pre aj proti. Komponenty napájané z motocykla hrejú prakticky neobmedzene dlho, na druhej strane ste obmedzovaní rôznymi káblikmi a konektormi. Naopak, tie akumulátorové vás zahrejú len zopár hodín, no aj pri vystupovaní z motocykla ste maximálne voľní a v neposlednom rade takéto odevy využijete aj pri iných aktivitách, napríklad na lyžovačke. Čo sa týka vyhrievaných komponentov, môžete ich nainštalovať aj priamo na motocykel. Najčastejšie sa používajú vyhrievané rukoväte, prípadne vyhrievanie sedadla. Ešte väčší tepelný komfort rúk dosiahnete doplnením špeciálnych textilných návlekov na riadidlá, ktoré prekryjú konce riadidiel spolu s páčkami a ruky tak máte celé schované. Výborne to funguje hlavne v kombinácii s vyhrievaním riadidiel či rukavíc. Skútristi môžu v chladnom a daždivom počasí využiť ešte jednu šikovnú vychytávku. Sú pre nich vyrábané špeciálne „sukňové“ návleky na celú dolnú časť tela, ktoré takisto výrazne prispievajú k tepelnej pohode a dovolia používať skúter v mestskej premávke takmer celoročne.

A čo samotná jazda?

Tušíte správne, niečo sa musí zmeniť aj vo vašich štandardných jazdných návykoch. Stále však platí – predvídať, dívať sa ďaleko dopredu a premýšľať aj za ostatných účastníkov cestnej premávky. Neustále musíte mať čo najlepší prehľad o situácii okolo vás. Platí to v horúcom lete a ešte viac to platí v zhoršenom počasí, kedy vodiči automobilov možno motocykle v premávke nečakajú a môžu ich ľahšie prehliadnuť. K tomu zhoršená viditeľnosť, viac tmy, dažďové kvapky na čelnom skle... Jednoducho, chce to oveľa väčšiu ostražitosť aj zo strany jazdca na motorke alebo skútri. Takisto je potrebné citlivejšie ovládanie stroja, jemnejšie pridávanie plynu, slabšie a skoršie brzdenie, vyvarovať sa prudkých zmien smeru a podobne. V prvom rade teda spomaľte, je to dôležité nielen pre horšiu viditeľnosť, ale aj pre adhéziu kolies pri zrýchľovaní, brzdení a pri prejazde zákrut. Takisto vám nižšia rýchlosť dáva viac času na reakcie a celkovo lepší prehľad o premávke – to sa v tmavých či zahmlených a v daždi sa lesknúcich uliciach miest určite hodí...

Myslite tiež na to, že dlhšia jazda v chladnom počasí unavuje viac ako v lete a rýchlejšie klesá nielen váš komfort, ale aj pozornosť. Zastavte sa teda častejšie na čerpacích staniciach Slovnaft, kde doplníte energiu nielen do vášho motocykla, ale dobre padne aj teplá káva či horúci hot-dog z ponuky občerstvenia Fresh Corner.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 536
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 981
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 324
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pláže biele a jemné ako múka a miesta, kde sa mieša vôňa mora s arómou miestnych plodov.


INZERCIA 4 h

Objavte ako Nesto dokáže meniť susedov na silné priateľstvá.


INZERCIA 18 h

Obľubujú ho cyklisti, bežci, romantici aj fanúšikovia histórie. Cyklomost slobody je plný zaujímavostí a stojí za rodinný výlet.


27. mar
SkryťZatvoriť reklamu