SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Nečakajme, že sa nárast vstupov neodrazí aj na cene elektroniky

Peter Benický hovorí otvorene o dopade krízy na sieť PLANEO, o zmene nákupného správania, no netají ani odvážne plány do budúcna.

Aj predajcovia elektroniky už pociťujú tlak v réžii nákladov.Aj predajcovia elektroniky už pociťujú tlak v réžii nákladov. (Zdroj: Zuzana Dudášová)

PLANEO Elektro, najrozšírenejšia sieť elektropredajní na Slovensku, pred pár dňami otvorilo ďalšiu predajňu, teraz je ich 53. Kedysi ste povedali, že Planeo by mohlo mať v SR 70 prevádzok. O akom časovom horizonte sa bavíme a čo sú hlavné limitujúce faktory?

Stále k tomu smerujeme, aj keď sme pred časom prvýkrát v našej 13-ročnej histórii zatvorili jednu z našich predajní, konkrétne v žilinskom Mirage. Momentálne máme ale zazmluvnených šesť nových projektov, do konca roka otvoríme tri nové predajne a na jar budúceho roka ďalšie tri.

V Žiari nad Hronom vzniká nový logistický park, v ktorom je FAST PLUS hlavným nájomcom. Prečo ste sa rozhodli pre Žiar?

Okolie Žiaru nad Hronom a Zvolena považujem za logistický stred Slovenska a keďže centrálna logistika by mala byť v centre územia, je Žiar nad Hronom ideálna poloha. Momentálne máme centrum logistiky v Bratislave, čo nám už z pohľadu dopravy, expedície, príjmu tovaru a aj skladových kapacít prestalo vyhovovať. Potrebovali sme zmodernizovať a zefektívniť procesy a zároveň aj zväčšiť priestor. V novom sklade budeme mať skladovaciu galériu, dopravníky a ďalšie technologické vychytávky.

Keď náš už súčasná situácia dotlačila k tomu, aby sme hľadali nové priestory a aby sme technologicky postúpili, považoval by som za nedokonalé, keby sme logistiku zároveň nepremiestnili do centra Slovenska. A osobne - ako rodák z tohto regiónu - som rád aj tomu, že vytvorením stovky pracovných miest v logistike a administratíve poskytneme prácu ľuďom z tohto kraja.

V minulom roku zvýšil FAST PLUS zisk o 31 % a tržby narástli o 7 %. Čomu to pripisujete?

Predovšetkým sme sa dokázali pružne adaptovať na novú situáciu. V minulom roku sme už mali za sebou niekoľko lockdownov, ktoré v ich prvotnom období šokovali celý trh, takže teraz sme už len uplatnili skúsenosti a adekvátne nastavili všetky potrebné procesy. Zároveň u nás došlo k veľkému nárastu online predaja a tak sme napriek ťažkej dobe dosiahli dobré výsledky.

Zdá sa, že vás krízy posilňujú.

Niečo na tom bude, veď aj našu prvú predajňu PLANEO Elektro sme otvárali v krízovom roku 2009 a aj teraz ideme robiť veľké investície v podstate v kríze. Každá kríza sa s odstupom času javí ako triviálny problém: prvé lockdowny sme z hľadiska našich kamenných predajní vnímali ako takmer neriešiteľnú situáciu, teraz práve vďaka nim slúžia naše predajne aj ako výdajne e-shopu. Zo skúsenosti môžem povedať, že je len otázkou času, kedy sa po náročnom období dostane firma do štandardného režimu, a mesiac či tri nezohrávajú v živote zabehnutej firmy až takú veľkú úlohu. Myslím si však, že väčšie problémy čakajú trh teraz. Aj my už pociťujeme tlak v réžii nákladov v rámci zvyšovania cien vstupov, či už ide o energie, nájomné alebo pohonné hmoty.

Odrazí sa to na cene tovaru?

Vzhľadom na celospoločenské dianie nemôžeme udržať ceny na momentálnej výške. Zdraženie elektroniky bude teda odrazom našich zvýšených vstupov, nie snahy o vyšší profit.

Nie je to tak dávno, čo sme tu mali nedostatok tovaru, ktorý pocítilo aj PLANEO. Po lockdownoch, čipovej a kontajnerovej kríze tu máme vojnu na Ukrajine. Ako tá ovplyvňuje zásobovanie, resp. trh ako taký?

Viacerí producenti mali svoje fabriky na výrobu jednotlivých komponentov alebo celých spotrebičov práve na Ukrajine, takže v určitej časti sortimentu je to problém. Vojna taktiež zastavila polovicu svetovej produkcie neónu, ktorý je potrebný na výrobu čipov.

Pred covidovou krízou ste fungovali primárne ako kamenné obchody. Vrátili sa po lockdownoch zákazníci do predajní v rovnakej miere ako pred nimi, alebo si už zvykli na pohodlné nakupovanie cez e-shop?

Naši skalní sa do kamenných predajní vrátili, ale rozdiel medzi klasickým zákazníkom a online zákazníkom sa stiera, takže naša cieľová skupina sa čím ďalej, tým viac prelína. Predajne slúžia zároveň ako výdajne, takže fungovanie kamennej predajne je dnes už z veľkej miery podmienené funkčným e-shopom. Spotrebiteľské správanie sa mení aj v tom, že mnoho zákazníkov si tovar najprv pozrie na webe, porovná produkty a ceny, a potom si ho buď rovno objedná s dodaním domov alebo na výdajňu, alebo sa naň ešte príde pozrieť osobne do predajne. Online priestor teda vo veľkej miere zohráva prvotnú úlohu aj pri nákupoch v kamenných predajniach.

V čase lockdownov ste spustili službu Doprava domov s vlastnými autami a zamestnancami. Prečo ste zvolili túto cestu a koľko áut a zamestnancov máte dnes?

Jedným z dôvodov, prečo sme to spravili je, že vo vlastnej réžii vieme lepšie plánovať logistiku. Tá nespočíva len v rozvoze tovaru zákazníkom, ale aj v zásobovaní predajní a zvoze tovaru napr. do servisu, takže ako som spomínal, stredné Slovensko je pre centrálny sklad z tohto pohľadu ideálne. Momentálne máme 13 rozvozových áut a dve nové sú objednané a verím, že to nebude ako naposledy, keď sme na nové autá čakali rok. Rozvozové tímy tvoria vždy dvaja odborne vyškolení pracovníci vo firemnom oblečení, takže momentálne zamestnáva služba Doprava domov 26 ľudí. Poskytujeme štandardnú dopravu s dovozom po prvé dvere, ale aj prémiovú službu, pri ktorej nový výrobok prinesieme, nainštalujeme a starý aj s odpadom odnesieme na ekologickú likvidáciu. Tiež poskytujeme základnú inštaláciu zakúpených výrobkov. V službe Doprava domov plánujeme veľké inovácie, ktorými výrazne zlepšíme komfort našich zákazníkov. Zdokonalenie si vyžaduje kvalitnú systémovú podporu a bezchybné fungovanie, súčasne pracujeme na projekte v Žiari nad Hronom aj na novom e-shope, čo je investične aj časovo náročné. Najhoršie je niečo zákazníkovi sľúbiť a potom to nevedieť kvalitne zrealizovať. Aj preto pôjdeme von s novou službou, až keď bude mať dokonalé technické zázemie.

Minulý rok sme zaznamenali výraznú zmenu v marketingu Fast Plus. Možno je ešte skoro na hodnotenie, ale isté je, že dynamika komunikácie sa výrazne zmenila: Planeo je oveľa viditeľnejšie, e-shop je modernejší a užívateľsky komfortnejší, úzko spolupracujete so SZĽH, kampane pre Sencor a SodaStream získali dokonca aj odborné ocenenie. Marketing teda ide naplno a postupne pridáva. Dá sa podľa vás povedať, že sa na zvýšených tržbách podpísali aj tieto zmeny?

Zmena bola žiadaná, pretože sme si uvedomili určitú vlastnú „slepotu“, založenú na historickej upätosti, zaužívaných chodníčkoch a strate nadhľadu. Sme iba na začiatku, ale už teraz môžem potvrdiť, že Martin Siblík na poste marketingového riaditeľa priniesol progresívnejší pohľad, pružné postupy a inovácie, ktorých efekt vidíme aj v takom krátkom časovom horizonte.

Významná časť marketingu PLANEO sa odohráva na tlačených letákoch. Neuvažujete o ich zrušení, resp. eliminácii vzhľadom na ekológiu a prípadne aj nárast cien papiera a služieb?

Po prehodnotení viacerých atribútov, vrátane ekologického dopadu, sme výrazne eliminovali náklad a hustotu distribúcie – pred rokom vychádzali letáky každý týždeň, teraz každé tri. Postupne od tohto marketingového nástroja odchádzame a ušetrené prostriedky smerujeme do progresívnejších foriem, napríklad do online marketingu. Celoplošné zrušenie letákov zo dňa na deň ale neočakávam, predpokladám, že skôr sa bude tento kanál všeobecne eliminovať, až úplne skončí.

Pri ekológii ešte chvíľku zostaneme – Fast Plus je prvá firma, ktorá vymenila jednorazové PET fľaše za SodaStream. Ako na to zareagovali zamestnanci, resp. obchodní partneri, ktorí sem chodia na návštevy?

Kto iný by mal byť prvý, než výhradný distribútor značky SodaStream? Každý z našich zamestnancov má svoju vlastnú fľašku My Only Bottle, prístroje SodaStream máme v kuchynkách a na sýtenie používame pitnú vodu z vodovodu. V zasadačkách sme zaviedli najekologickejšiu verziu SodaStream Crystal so sklenenou fľašou, ktorá slúži zároveň ako vkusná karafa a k dispozícii sú aj dizajnové poháre SodaStream. Pre našich kolegov aj pre návštevy tak zabezpečujeme dokonalý pitný režim s dobrým pocitom, že pre ekológiu robíme naozaj o čosi viac. Aj preto sú reakcie na túto zmenu pozitívne.

Pred pandémiou ste mali okolo 700 zamestnancov a po jej vypuknutí ste prepúšťali len zlomok z nich. Ako je to dnes?

Tým, že sme aj počas uplynulých rokov rozširovali služby, otvárali nové prevádzky a plánujeme v tom pokračovať, máme momentálne už vyše 800 zamestnancov.

Rovnako ako mnohé iné firmy, aj zamestnanci FAST PLUS prešli v určitom čase na homeoffice, resp. čiastkový homeoffice. Osvedčil sa u vás?

Osvedčil sa a som rád, že aj ortodoxní zástancovia fyzickej prítomnosti v kancelárii pochopili, že to nie je nutné. Homeoffice zavádzame ako štandardný pracovný nástroj v našej firme a naši zamestnanci majú nárok na 1 deň práce z domu v týždni.

V marci ste spolu s NAY pomohli Ukrajine sumou dokopy 100-tisíc eur. Prečo ste si vybrali práve NAY?

Spoločnosť NAY patrí medzi našich zákazníkov a ich obchodné zmýšľanie je veľmi podobné nášmu. V tomto prípade zohralo dôležitú rolu, že sme si ale sadli predovšetkým ľudsky, takže keď som uvažoval nad pomocou Ukrajine, prirodzene som oslovil práve ľudí z NAY a hoci sme sami boli v náročnej situácii, dokázali sme nájsť prostriedky na pomoc tam, kde išlo a stále ide doslova o život. Prostredníctvom slovenskej humanitárnej organizácie MAGNA sme venovali spolu stotisíc eur. Nezostalo však len pri jednorazovej pomoci a momentálne pomáhame Ukrajincom na Slovensku. V našej firme už pracuje niekoľko ľudí z Ukrajiny a tiež sme už párkrát podieľali na zvýhodnených nákupoch elektrospotrebičov pre vybavenie ubytovania pre ukrajinské rodiny.

Na záver ešte malý pohľad aj do vášho súkromia. Vy ste zavesili aktívny šport na klinec a založili ste Bengov sad. Ako ste sa dostali k ovocinárstvu?

K ovocinárstvu mám blízko od detstva, len som naň nemal vzhľadom na prácu a aktívne športové koníčky akosi čas. Teraz pestujem jablká, slivky, hrušky, broskyne, marhule, čerešne, višne, moruše, orechy a tiež množstvo drobného ovocia. Ide o odrodovo pestrý sad, takže u mňa nenájdete dva stromy rovnakej odrody. Nejde však o komerčné pestovanie, touto pestrosťou sa snažím prispieť k zachovaniu genofondu starých odrôd a zároveň k budovaniu a upevňovaniu komunity, ktorá okolo sadu vznikla. Stretávame sa tu s rodinou a s priateľmi pri práci a grilovačkách, vyčistíme si hlavu a zároveň sme užitoční pre ďalšie generácie. Prial by som si, aby sa poznávacie návštevy sadu stali doplnkom vyučovania v okolitých školách, aby deti poznali stromy, kríky, rastliny. Myslím si, že ak je to v našich silách, mali by sme tu zanechať niečo, čo bude mať zmysel aj vtedy, keď tu už nebudeme.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pripravené sú hodnotné ceny, tombola aj bohatý sprievodný program.


INZERCIA 54m

50 percent áut, ktoré boli registrované pred embargom, je stále funkčných.


INZERCIA 13 h

Hyundai chce spojiť ľudí v záujme trvalej udržateľnosti.


INZERCIA 13 h
SkryťZatvoriť reklamu