INZERCIA

V Považskej Bystrici finišujú s diaľnicou, chýba ešte úsek do Žiliny

B r a t i s l a v a (8. marec 2010) – Diaľnica v Považskej Bystrici sa stáva realitou. Dlho očakávaná investícia v celkovej hodnote viac ako 340 miliónov EUR bude pre motoristov otvorená už v máji tohto roka.

B r a t i s l a v a (8. marec 2010) – Diaľnica v Považskej Bystrici sa stáva realitou. Dlho očakávaná investícia v celkovej hodnote viac ako 340 miliónov EUR bude pre motoristov otvorená už v máji tohto roka. Počas zimných mesiacov robotníci spájali jednotlivé pylóny na mestskej estakáde, teraz čakajú na priaznivejšie počasie, aby mohli pristúpiť k položeniu asfaltu. Financie na výstavbu tohto úseku nám poskytla Európska únia z Kohézneho fondu prostredníctvom Operačného programu Doprava.

Unikátna stavba s dominatnou mestskou estakádou predstavuje len časť investícií, ktoré smerovali do Považskej Bystrice a jej okolia. Súčasťou výstavby diaľnice boli aj ďalšie vyvolané investície. Vyše dvoch mesiacov je otvorený Rajecký obchvat, ktorý odľahčil centrum mesta od dopravy smerujúcej do Rajca a Žiliny. Druhá etapa výstavby diaľnice D1 sa začne už pravdepodobne na jar tohto roka. Práce sa týkajú najmä úpravy cestnej infraštruktúry priamo v meste Považská Bystrica a vyplývajú zo zmeny dopravy po výstavbe diaľničného úseku. Aj v tomto prípade pokryjú časť finančných prostriedkov zdroje z Európskej únie vďaka Operačnému programu Doprava a časť štátny rozpočet.

Po dokončení takmer 10 km úseku severnej D1 sa presunie pozornosť na výstavbu ďalších 31 km diaľnice na úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala. Úsek medzi Žilinou a Martinom je technicky najkomplikovanejší a z pohľadu dopravnej intenzity najdôležitejší úsek slovenskej diaľnice D1. Z celkových 31 kilometrov tvoria viac ako 18 kilometrov tri tunely a 28 mostov. Predčasné práce, ktoré zahŕňajú výrub stromov, prekládku sietí ako aj prípravu stavenísk a tunelových profilov potrvajú od februára do júna tohto roka, kedy by sa už mala začať samotná výstavba. Tento projekt bude financovaný z tretieho balíka tzv. PPP projektov.

Žilina predstavuje významný dopravný uzlom aj z pohľadu medzinárodnej prepravy. Je súčasťou viacerých európskych trás - E 50, ktorá prechádza územím Slovenska až po Užhorod, európskeho ťahu E 75 v trase Žilina – Bratislava a taktiež súčasťou transeurópskej magistrály TEM/ sever – juh na ťahu do Poľska.

Časť D1 by mala byť dokončená aj východe Slovenska. V novembri by mal byť otvorený úsek Studenec – Behárovce, ktorý je pokračovaním existujúcej diaľnice smerujúcej k tunelu Branisko. Aj tento projekt je spolufinancovaný z Kohézneho fondu, ktorý pokryl až 85% celkových nákladov na výstavbu.

Za posledné štyri roky sa začalo s výstavbou takmer 270 km diaľnic a rýchlostných ciest. Je to takmer o 50 km viac, než deklarovala vláda vo svojom programovom vyhlásení. Za pomoci Európskej únie a PPP projektov sa na Slovensku postupne buduje kvalitná dopravná sieť, ktorá konečne prepojí západ a východ.

www.mdpt-opd.sk

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska

Ruské poklady sa dostali do hľadáčika cestovateľov nielen kvôli majstrovstvám.

Tlačové správy

Špeciálna príloha: Krížovky na leto

Prílohu pre všetkých, čo radi lúštia, nájdete už v piatok 20. júla v denníku SME.

Tlačové správy

Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia

Z autocentier AAA AUTO si zákazníci za prvých šesť mesiacov odviezli 41 000 vozidiel.

Tlačové správy

Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí

Dovolenka vo Vysokých Tatrách a v Liptove bude toto leto opäť výhodnejšia.