B r a t i s l a v a (23. marec 2010) – Regionálne železničné trate a vlakové súpravy, ktoré desiatky rokov neprešli vážnejšou obnovou, menia svoj výzor. Podstatnou zmenou prešli železničné stanice v Prešove a Poprade, trať medzi Bratislavou - Račou a Novým Mestom nad Váhom, a taktiež bola zelektrifikovaná trať medzi Zvolenom a Banskou Bystricou. Na modernizácii tratí sa pracuje na úseku Žilina – Krásno nad Kysucou, ale aj v úseku Trenčianska Teplá – Beluša. Po modernizácii trati postupne prichádza obnova vlakových súprav. Prvá poschodová jednotka príde na Slovensko už v polovici tohto roka.
Po takmer 20. rokoch pristupujú železnice k nákupu nových vlakových súprav. Nové dvojpodlažné jednotky s prepravnou kapacitou vyše 600 osôb, znamenajú podstatnú zmenu v štandarde cestovania. Pôjde o prímestské a medzimestské poschodové jednotky, ktoré budú nasadené zo Žiliny smerom na východ Slovenska. Bezbariérový prístup do vozňov privítajú najmä starší ľudia so zníženou mobilitou. Moderný interiér s dostatkom pohodlia umocní príjemný pocit z bezpečnej a rýchlejšej jazdy vlakom. Cestovanie motorovými vlakmi, na ktoré sme boli doteraz zvyknutí, sa takto postupne priblíži európskej kvalite a európskym normám. Podstatnou zmenou prechádza nielen interiér, ale aj exteriér.
Vlaky s moderným dizajnom budú omnoho šetrnejšie aj k životnému prostrediu a spĺňajú najnovšie atribúty v kultúre cestovania. Samozrejmosťou je klimatizácia, pripojenie na internet, vlakový rozhlas, spoľahlivé vykurovanie, či lepšia hygiena. Bezpečnosť cestujúcich bude v celej vlakovej jednotke monitorovať bezpečnostná kamera. Úpravou prešiel aj lak. Jeho špeciálne zloženie umožňuje ľahšie odstraňovanie grafity.
Zmenený dizajn nepochybne prispeje k zvýšeniu kultúry v cestovaní, ktorá roky „krívala“. Obnova vozového parku spadá pod prioritnú os č. 6 Operačného programu Doprava - Podpora verejnej železničnej dopravy. V rámci tohto obdobia je na túto oblasť vyčlenených celkovo 177 mil. EUR. K poschodovým elektrickým vlakom pribudnú v priebehu troch rokov aj elektrické vozidlá typu PUSH/PULL a 12 medziregionálnych motorových jednotiek.
K zlepšeniu cestovania by mali prispieť aj ďalšie rozbehnuté projekty v oblasti železničnej dopravy - modernizácia trate v úseku Nové Mesto nad Váhom –Zlatovce, či obnova zriaďovacej stanice Žilina Teplička.