INZERCIA

Škandalózne "nástenkové tendre" v Slovenskej pošte

Štátny monopol delil veľké objednávky a vytváral kritériá iba pre vyvolených Bratislava 12. apríla (TASR-OTS) - Verejné obstarávanie v jednom zo slovenských štátnych monopolov Slovenskej ...

Štátny monopol delil veľké objednávky a vytváral kritériá iba pre vyvolených





Bratislava 12. apríla (TASR-OTS) - Verejné obstarávanie v jednom zo slovenských štátnych monopolov Slovenskej pošte sa v posledných mesiacoch stalo podozrivým a netransparentným. Slovenská pošta delí veľké súťaže na tzv. "podlimitky" do hodnoty 387.000 eur, čo jej umožňuje vyhnúť sa procesom verejného obstarávanie a pri výbere dodávateľa postupovať podľa Obchodného zákonníka. Ten sa riadi menej prísnymi pravidlami a obstarávateľ nepodlieha kontrole zo strany Úradu pre verejné obstarávanie. Môže si tak cielene vyberať vopred určených dvorných dodávateľov bez ohľadu na výhodnosť pomeru kvalita/cena.





Podľa zverejnených informácií Slovenská pošta urobila od septembra 2010 do decembra 2011 štandardným verejným obstarávaním podľa zákona o verejnom obstarávaní zo 146 prípadov iba 5 súťaží. Naopak, realizovala 7 rokovacích konaní bez zverejnenia v hodnote 13,5 milióna eur. Obchodný zákonník, a teda podlimitné zákazky s menej prísnymi kritériami na proces výberu dodávateľa, štátny monopol využil až v 38 prípadoch za viac ako 14 miliónov eur. Napríklad dodávku tlačív a obálok v hodnote 2,7 milióna eur, ktorá bola doteraz obstarávaná v jednom balíku, Slovenská pošta rozdelila na 7 súťaží po 387.000 eur.





Účelový je aj postup Slovenskej pošty pri zverejňovaní súťaží. Záujemca o informácie sa na webovej stránke pošty k nim dostane iba po prepísaní prístupového kódu. To však vylučuje získavanie informácií pomocou elektronického vyhľadávača tendrov, ktorý využíva väčšina firiem.





Štátny monopolný doručovateľ pri vyhlásení súťaží stanovuje kritériá, ktoré dokáže splniť len vopred vybraná firma. Konkrétne ide o kombináciu týchto kritérií: výška obratu, referencie, ISO 9000, ISO 14000 a prevádzkovanie chránenej dielne. Pritom práve kritérium prevádzkovania chránenej dielne je postavené účelovo a nemá pre splnenie zákazky žiadny význam, skôr naopak, pri kombinácii s výškou obratu, referenciami ISO výrazne obmedzuje počet záujemcov, ktorí môžu splniť podmienky súťaže. Tvrdenie časti vedenia Slovenskej pošty, že delením zákaziek chce dať príležitosť väčšiemu počtu uchádzačov a najmä menším firmám, je týmto spochybnené.





Sociálne cítenie manažmentu Slovenskej pošty, ktoré sa prejavuje zaradením prevádzkovania chránenej dielne uchádzačom medzi kritériá súťaží, sa prejavuje len vtedy a spôsobom, ako im to vyhovuje. Napríklad pri súťažiach na tlačivá toto kritérium pošta použila zo siedmich prípadov len šesťkrát. Dôkazom účelového konania je aj to, že úspešný uchádzač, ktorý vyhral viacero podlimitných súťaží, má chránenú dielňu len s dvoma zamestnancami. Už aj to však stačí na to, aby bola Slovenská pošta zbavená záväzku odviesť štátu 250 tisíc eur alebo zamestnať 300 zdravotne postihnutých občanov, ktorí tak prichádzajú o príspevky alebo o prácu.





Argumenty Slovenskej pošty o úsporách pri delení veľkých zákaziek je tiež možné ľahko vyvrátiť. Dnes už aj absolvent strednej školy vie, že náklady pri dodávkach na viac ako 1600 dodacích miest (poštové úrady) sa zväčšujú úmerne s narastajúcim počtom dodávateľov. Časti vedenia Slovenskej pošty tento základný ekonomický fakt zrejme nič nehovorí.





Skutočnosť, že v Centrálnom registri zmlúv Slovenská pošta tieto zmluvy nezverejnila aj napriek tomu, že jej to ukladá "info" zákon, vyvoláva opodstatnené podozrenie z netransparentnosti. Namiesto zmlúv podnik zverejňuje iba oznamy o ich uzatvorení a účelovo pritom argumentuje výnimkami, ktoré uvedený zákon pozná pre úplne iné prípady (ide o zmluvy uzatvorené v bežnom obchodnom styku v rozsahu predmetu podnikania alebo činnosti zapísanej v Obchodnom registri alebo v inej úradnej evidencii).





Nakoľko vznikajú podozrenia z netransparentnosti a z porušenia zákonov, mali by kompetentné inštitúcie, ako sú Úrad pre verejné obstarávanie alebo Najvyšší kontrolný úrad, postup Slovenskej pošty preveriť a v prípade potreby vyvodiť dôsledky, vrátane návrhu na zrušenie takto pripravených a uzatvorených zmlúv.





Ing. Miroslav Kadvolt Generálny riaditeľ ŠEVT, a. s. Plynárenská 6 Bratislava www.sevt.sk





UPOZORNENIE:





Upozorňujeme odberateľov, že materiály označené skratkou OTS sú poskytované v rámci Originálnej textovej služby a za ich obsah nesie zodpovednosť zadávateľ.





lt gl





Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Prihláste sa a vložte PR článok

Najčítanejšie tlačové správy


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku

Ľudské telo sa v priebehu života vyvíja. Najväčšie zmeny sú viditeľné u detí, ktoré sa menia doslova každým dňom.

Tlačové správy

Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien

„Dnes je Magda šťastná. Podarilo sa jej rozviesť, žije v byte, ktorý je v jej výlučnom vlastníctve.

Tlačové správy

Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek

Vianočné trhy na námestí pred košickým Auparkom otvorí v sobotu 25. novembra známa slovenská poprocková skupina Vidiek.

Tlačové správy

Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky

Už ich dostanete dokonca aj v Kauflande.