SME
Streda, 22. marec, 2023 | Meniny má Beňadik

Peter Pišťanek: 170 rokov od stvorenia sveta menom Pilsner

V Plzni narazili na zlato

V Plzni narazili na zlato

Prvú várku plzenského piva v novom pivovare uvarili 5. októbra 1842, teda pred 170 rokmi. Na rozdiel od dovtedy mútnych a kalných pív sa zrodilo prvé zlatisté pivo na svete. Bol to zlatisto svetlý, spodne kvasený ležiak, dobre nasýtený oxidom uhličitým, bohato ochmelený, ktorý vynikal nad inými spodne kvasenými pivami svojou lahodnou chuťou, zlatistou farbou a hustou bielou penou. Také pivo dovtedy nikto na svete nevidel a nekoštoval. Najvýstižnejšie to neskôr, v roku 1920, vyjadril slávny spisovateľ Jaroslav Hašek, veľký milovník a znalec piva: „Preto vlastne i dnes a v celej histórii sa usilujú ľudia na celom svete to pivo a jeho chuť napodobniť. Preto tiež názvy pils, pilsner či pilsener - ale originál je, samozrejme, len jeden.“

Možno aj samotný Groll bol – napriek všetkej svojej skúsenosti – v prvej chvíli zaskočený tým, čo sa mu podarilo hneď na prvý raz vyrobiť. Že to však nebola žiadna náhoda, dokázala už druhá, tretia a potom každá ďalšia várka plzenského piva, ktoré sa vyznačovali nemennou vysokou kvalitou a nezameniteľným charakterom. Pilsner Urquell bol na svete.

Už koncom októbra 1842 sa nové pivo z Meštianskeho pivovaru čapovalo v plzenských hostincoch U bílé růže, U Zlatého orla a U Hannesů a v novembri sa stalo senzáciou na významnom svätomartinskom trhu, kde ho ochutnali stovky návštevníkov z blízkeho i širokého okolia. Zvesť o skvelom novom pive sa rozšírila po českých krajoch a zákonitou reakciou bola zvedavosť a zvýšený dopyt.

Na to musel pivovar zareagovať zvýšením výstavu (teda množstva vyrobeného piva). Kým pôvodne bol pivovar stavaný na výrobu 64 vedier (1 vedro – staročeská objemová miera, zhruba61 litrov) na jednu várku, už v roku 1850 to bol dvojnásobok a výstav ďalej narastal. Dovoz cudzích pív do Plzne razom skončil a, naopak, Pilsner Urquell sa začal vyvážať.

Už v roku 1845 sa Pilsner Urquell začal pravidelne čapovať v pražskej pivnici U Pinkasů a o pár rokov nato dosiahol počet pražských pivníc s pravým plzenským 35. Mimo Prahy sa Pilsner Urquell dodával do významných kúpeľných centier na území Čiech a Moravy, kde sa s ním mali možnosť zoznámiť i zahraniční návštevníci. Popularite Pilsner Urquell v rámci vtedajšieho mocnárstva iste prospela aj objednávka priamo na stôl rakúsko-uhorského cisára Ferdinanda V. z roku 1848. V roku 1853 sa plzenské čapovalo vo Viedni a o tri roky neskôr v Paríži.

Od samého počiatku kládlo vedenie plzenského pivovaru mimoriadny dôraz na to, aby sa jeho pivo predávalo len v podnikoch s najlepšou povesťou. Rýchlo sa šírili pokusy o falšovanie takého úspešného piva a niet sa čo čudovať, že podvodné dodávky cezpoľným odberateľom pánov z výboru rozčúlili. A tak v roku 1853 dali v Pražských novinách uverejniť oznámenie, v ktorom varovali pred napodobeninami pravého plzenského piva. To asi nestačilo, takže na zamedzenie ďalších pokusov o falšovanie úspešného piva urobilo vedenie plzenského meštianskeho pivovaru zásadný krok: dňa 1. marca 1859 si pri Obchodnej a živnostenskej komore zaregistrovali prvú ochrannú známku Pilsner Bier. Od tej chvíle každý sud opúšťal pivovar vybavený touto známkou a číslom šarže.

Po dokončení Západočeskej železnice, ktorá v roku 1861 spojila Plzeň nielen s Prahou, ale aj so západnou Európou, sa plzenskému pivu otvorila cesta do celého sveta, takže o desaťročie neskôr sa predávalo nielen po celej Európe a v Amerike. Nemohlo chýbať ani na svetových výstavách v Londýne 1862 a Paríži 1873.

V roku 1873 mal Meštiansky pivovar okolo tisícky stálych odberateľov, z toho sto priamo v Prahe. Prakticky vo všetkých európskych metropolách mal svoje zastúpenie a svojich oddaných ctiteľov. Takýmto výsledkom v kombinácii kvality a odbytovej politiky sa nemohol pochváliť žiadny iný pivovar na šírom svete.

Krásna farba a krištáľová čírosť plzenského piva viedla krčmárov k tomu, že by bolo hriechom ju ukrývať ju v keramických pohároch, krígľoch a holbách, aké sa vtedy bežne používali vo výčapoch. Pivo Pilsner Urquell nepriamo iniciovalo rozšírenie sklenených krígľov a tenkostenných sklenených pohárov na pivo, tak, ako ich bežne poznáme dnes.

Náhly a jednoznačný úspech piva Pilsner Urquell pre Plzenčanov neznamenal dôvod pre oddych na vavrínoch. Kvalita bola pre nich prvoradá a to, že sa rokmi nemenila, bolo možné predovšetkým vďaka úzkostlivému dodržiavaniu receptúry zo sládka na sládka, ktorí si z generácie na generáciu odovzdávali a dodnes odovzdávajú receptúru a tajomstvo svojho tekutého plzenského zlata. Každý z nich sa s láskou stará o tento poklad a bez ohľadu na priazeň alebo nepriazeň doby robí všetko, čo bolo v jeho silách, aby mohol svojmu nástupcovi odovzdať dielo, na ktoré sa dalo byť hrdý.

(Dokončenie dňa: 5.10. 2012)

Použitá literatúra

Michael Jackson: Encyklopedie piva (Praha, 1994)

Filip Jenč a kol.: Alkohol jako lék (Praha, 1998)

Gabriela Basařová – Ivo Hlaváček: České pivo (Pacov, 1999)

prof. Eduard Jalowetz: Plzeňské pivo ve světle praxe a vědy (Plzeň, 1999)

Archiv Plzeňského Prazdroje: Kronika Plzeňského Prazdroje 1842-1881 (rukopis)

 

 

 

 

 

 

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  3. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Počasie láka do prírody. Zodpovední majú v batohu tieto 2 veci
  2. Aké sú národnosti podnikateľov s virtuálnou adresou v Košiciach?
  3. Rozdielový impulz: Fix hypotéky 1,49 % na tri roky
  4. Východ mieša karty v súboji pamiatok, hlasuje sa online
  5. Obnovené historické skvosty už bojujú o priazeň verejnosti
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami
  8. Verejnosť už hlasuje za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 715
  2. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 954
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 10 681
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 176
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 7 727
  6. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 413
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 959
  8. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 2 467
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Príroda je tu pre nás, preto by sme nemali zabúdať robiť niečo pre ňu.

Slnečné lúče nás vyťahujú do prírody. Okrem keksíkov by ste si však nemali zabudnúť zbaliť aj dve veľmi potrebné a prospešné veci.


3 h

Vlastné bývanie mimo hlavného mesta a zároveň vo zvládnuteľnej dojazdovej vzdialenosti sa naplno vracia do hry.


7 h
SkryťZatvoriť reklamu