SME

MDS chystá pozitívne zmeny v cestovnom MHD

V septembri tohto roku uplynulo 6 rokov od založenia Mestskej dopravnej spoločnosti a.s., ktorej služby v oblasti autobusovej dopravy využívajú obyvatelia Považskej Bystrice a okolia.

V septembri tohto roku uplynulo 6 rokov od založenia Mestskej dopravnej spoločnosti a.s., ktorej služby v oblasti autobusovej dopravy využívajú obyvatelia Považskej Bystrice a okolia. Na územie mesta vstúpila spoločnosť s kompletne vynoveným vozovým parkom, čo vnieslo do cestovania autobusmi vyššiu úroveň a pohodlie a v nemalej miere znížilo tlak na životné prostredie.

Aj keď obyvatelia mesta a prímestských častí využívajú spoje už dlhý čas, nemajú dostatok informácií o celkovom fungovaní spoločnosti. Zliepajú častokrát mozaiku, ktorej obraz je veľmi nejasný. Aj preto sme požiadali o rozhovor Ing. Vladimíra Podoliaka, spolumajiteľa MDS a.s., ktorý je tou najpovolanejšiou osobou.

Pre lepšie zorientovanie sa nezaškodí krátke zhrnutie. ..

- Mestská aj prímestská doprava boli v minulosti v rukách štátu, ktorý príspevky na cestovné neskôr delimitoval na VÚC. Aj keď sa prímestská doprava medzi obcami, okresnými a krajskými mestami dala pod správu VÚC, povinnosť doplácať na cenu cestovného lístka v mestskej doprave zostala mestám. Po privatizácii SAD Trenčín, pod správu ktorej patrila aj mestská doprava v Považskej Bystrici, dlhovalo Mesto Považská Bystrica za výkon služieb mestskej dopravy z predchádzajúcich rokov niekoľko miliónov korún. Tieto resty z minulosti vyvolali dosť zásadným spôsobom tlaky na cenu lístka. Z našej strany bol záujem robiť túto činnosť čo najlacnejšie a najefektívnejšie. Chýbal však partner na druhej strane, s ktorým by sa dalo o tom diskutovať.

Do rokovania ste vstúpili s vtedajším primátorom Ľubošom Lackovičom, ktorý mal viacero argumentov, prečo nie...

- Je pravdou, že tieto rokovania neboli jednoduché. Vtedajší primátor argumentoval tým, že doprava je technicky nevyhovujúca. Že sa robí na rozbitých, rozpadnutých, 23 rokov starých autobusoch, ktoré meškali, znečisťovali okolie a neboli pre ľudí najbezpečnejšie. Staré autobusy bolo treba jednoducho vymeniť. Taktiež odmietol dávať príspevky z mestského rozpočtu na zľavy v cestovnom a dopravnú obslužnosť územia, ktorú si on ani poslanci nevedeli odkontrolovať. V tom období SAD Trenčín vykonávala mestskú dopravu okrem Považskej Bystrice v mestách Púchov, Trenčín a Nové Mesto nad Váhom. Bol to jednoducho veľký celok, do ktorého mesto nevidelo. Dohodli sme sa teda na založení samostatnej dopravnej spoločnosti, ktorá sa vyčlenila zo SAD Trenčín a Mestu Považská Bystrica sme v nej postúpili 34 percent akcií. Bez rozhodnutia mesta sa teda v spoločnosti neudeje žiadna výrazná zmena. Splnili sme aj ďalšiu podmienku a od 1. septembra 2006 sme dali do užívania kompletne vynovený vozový park. S touto revolučnou zmenou sme na Slovensko prišli ako prví a jediní. Odrazom pre efektívnejšie fungovanie Mestskej dopravy v Považskej Bystrici bola štúdia vykonaná výskumným ústavom dopravným v Žiline. Sledovala sa v nej zaťaženosť jednotlivých ciest v Považskej Bystrici v čase špičky, prázdnin, víkendov, sviatkov, pohyb ľudí z bydliska do práce, škôl, úradov, zdravotných zariadení a späť. Bol to základný materiál, z ktorého sme vychádzali a za ktorý sme zaplatili nemalú čiastku.

Samotné prevádzkovanie spojov si postupom času vyžiadalo aj ďalšie činnosti, ktoré sú prínosom pre spoločnú kasu. Môžete konkretizovať?

- Keďže spoločnosť začala pracovať od nuly, bolo dohodnuté, že všetko, čo zarobí, investuje do vylepšovania služieb poskytovaných v MDS a.s. Preto sa okrem mestskej dopravy začala využívať vlastná čerpacia stanica, kde je pre mestskú dopravu nafta podstatne lacnejšia ako by nakupovala vo verejných čerpacích staniciach. Pri dodržaní určitých pravidiel môže na čerpacej stanici počas 24 hodín tankovať ktokoľvek. Tankovať sem chodia prímestské autobusové spoje aj nákladné autá. Rádovo predávame niekoľko desiatok tisíc litrov mesačne nafty. Toto tiež produkuje zisk, ktorý zostáva vo firme. Zrekonštruovala sa umývarka pre nákladné i osobné vozidlá, ktorá Mestskej dopravnej spoločnosti, a.s. šetrí obrovské náklady. Ak si zoberieme fakt, že umytie autobusu stojí všade cca 22 eur a viac, na vlastnej umývarke sa vmestíme do polovičného limitu. Vo vlastníctve spoločnosti je aj autobusové nástupište, na ktorom zastavujú hlavne prímestské a diaľkové autobusy. Za služby, ktoré im na autobusovom nástupišti poskytujeme, musia platiť. Tieto prostriedky idú taktiež do spoločnej kasy. Výnos je použitý na údržbu a opravu asfaltov, zábradlí, osvetlení, prístreškov a informačného systému autobusového nástupišťa. O všetkom sa vedú záznamy, ktoré podliehajú kontrolnému mechanizmu z mesta. Dovolím si tvrdiť, že žiadna spoločnosť nie je pod takým drobnohľadom, ako je Mestská dopravná spoločnosť a.s.

Doprava je živý mechanizmus, a ten sa neustále mení. Je niekoľko výrazných položiek, ktoré vám ovplyvňujú náklady...

- Veľkou položkou sú mzdy a ešte väčšou pohonné hmoty. Keď si porovnáme, aká bola cena nafty, keď sme začínali a aká je teraz, je to diametrálny rozdiel. Preto nielen u nás, ale aj v okolitých mestách vzrástlo cestovné a zastavil sa nákup nových autobusov. U nás už tieto nové autobusy máme, a preto potrebujeme len zhospodárniť niektoré málo obsadené linky nízkokapacitnými a hospodárnejšími autobusmi, ktoré sa vtedy, keď sme zabezpečovali stopercentnú výmenu autobusov, ešte nevyrábali. Minimálne dvakrát do roka prechádzajú cestovné poriadky vylepšovaním, čo stojí taktiež nemalé prostriedky. Riaditeľ spoločnosti Ing. Jozef Keruľ osobne oslovuje výbory mestských častí a reaguje na pripomienky, ktoré sa zapracovávajú do týchto cestovných poriadkov. Pneumatiky, náhradné diely, riadiaci softwér, to sú taktiež nákladové položky, ktorých cena ovplyvňuje cenu poskytovanej služby. Tých nákladových položiek je naozaj veľa.

Okolie vníma MDS ako kolos s mnohými zamestnancami, ja tu vidím 3 kancelárie, 3 zamestnancov...

- Spoločnosť je riadená 3-členným predstavenstvom. Predsedom predstavenstva je Ing. Jozef Keruľ, ktorý je zároveň i poslancom mestského zastupiteľstva. Ďalej je to 6-členná dozorná rada. Jeden člen zastupuje zamestnancov a dvaja členovia sú za mesto Považská Bystrica, pri podiele 34 percent akcií. Títo ľudia sú odmeňovaní z prostriedkov iných podnikateľských činností, a to predaj nafty a tržieb umývarky. Ďalej sú to dvaja dispečeri, a samozrejme vodiči autobusov, ktorých v kanceláriach nemôžete vidieť.

Predchádzajúce vedenie mesta vyprodukovalo dlh, ktorý výraznou mierou ovplyvnil ekonomiku MDS. Podarilo sa ho znížiť?

- Áno, je pravdou, že predchádzajúce vedenie mesta peniaze vyčlenené v rozpočte mesta na MHD minulo v posledných mesiacoch funkčného obdobia na niečo iné, čím spoločnosti spôsobilo dlh vo výške 604-tisíc eur za výkon činnosti. Toto sa ťahá doteraz. V minulom roku sa nám úspešne podarilo znížiť náklad na výkon činnosti vo verejnom záujme o 143-tisíc eur. Aj preto si dovoľujeme navrhnúť výraznejšie zmeny v cene za cestovný lístok, ktoré mestské zastupiteľstvo schválilo. Týkajú sa najmä kategórie dôchodcov nad 70 rokov, čím sa sleduje lepšia využiteľnosť spojov mimo dopravnej špičky za symbolickú cenu a taktiež odbúranie platieb pri jednotlivých prestupoch pre všetky kategórie cestujúcich.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 918
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 991
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 594
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 487
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 996
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vydajte do oblasti s rozprávkovým nádychom, kde sú príbehy vyryté do kameňa.


INZERCIA 11 h

Elektronický predpis liekov predstavuje významný krok v oblasti digitalizácie zdravotníctva.


INZERCIA 11 h

Pláže biele a jemné ako múka a miesta, kde sa mieša vôňa mora s arómou miestnych plodov.


INZERCIA 22 h
SkryťZatvoriť reklamu