INZERCIA

Cestovať MHD budeme výhodnejšie

Schválením dodatku k zmluve o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy medzi mestom Považská Bystrica a MDS, a.s, vstúpili do platnosti zmeny v cestovnom, týkajúce sa všetkých kategórií ľudí.

Schválením dodatku k zmluve o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy medzi mestom Považská Bystrica a MDS, a.s, vstúpili do platnosti zmeny v cestovnom, týkajúce sa všetkých kategórií ľudí. Novinky tak dopravu nielenže zlacnia, ale aj zjednodušia. Hovoríme s riaditeľom a predsedom predstavenstva MDS, a.s., Jozefom Keruľom.

Aké sú najpodstatnejšie zmeny v cenách a v produktoch?

- Cestujúcim sa paušálne zaviedol systém mesačníkov, ktoré majiteľov čipových kariet oprávňujú cestovať spojmi MHD za cenu 22 eur mesačne bez rozdielu, či prestupujú alebo nie. Pre dieťa je cena mesačníka stanovená na 15 eur. V prípade dobitia čipovej karty na dobu dvoch mesiacov je cena zvýhodnená ešte viac. Nové podmienky cestovania sme vytvorili taktiež dôchodcom nad 65 rokov, ZŤP a ZŤP-S. V časoch výluky, čiže mimo dopravných špičiek, soboty a nedele, budú cestovať za 10 centov. Zľava je podmienená zakúpením čipovej karty, ktorá bude vystavená priamo na meno. Pri zakúpení cestovných lístkov u šoféra sa zľavy na cestujúceho nevzťahujú.

Ako ste na tento krok pripravení technicky? Budú si občania musieť zakúpiť novú kartu, alebo môžu nadviazať na kartu pôvodnú?

- Aby sme eliminovali náklady spoločnosti, ale aj cestujúceho, zmeny sme vykonali v pôvodnej čipovej karte, na ktorej vznikla iba nová kolónka pre mesačný paušál. Ten si cestujúci dobije v termíne, ktorý mu vyhovuje. Platnosť paušálu bude po dobu 30 alebo 60 dní od dátumu platnosti. Pôvodný kredit môže teda cestujúci z karty dočerpať podľa vlastného uváženia. Kmeňovú kartu, ktorá bude obsahovať meno a priezvisko držiteľa časového predplatného lístka (ČPL), bydlisko a platnosť karty, si môže cestujúci vybaviť v Infocentre AS na základe platného občianskeho preukazu.

Aké výhody to prinesie v praxi cestujúcim?

- Pre Bystričanov a obyvateľov jednotlivých mestských častí je to obrovská výhoda. Jednak kvôli deťom, ktoré chodia samé do školy, poobede na krúžky či šport, ale taktiež kvôli vzdialenostiam a prestupom, ktoré sú nevyhnutné, pretože robiť okruhy v našom meste nie je technicky možné. Iba málo ľudí si uvedomuje počet hluchých kilometrov, ktoré musia šoféri najazdiť, aby zabezpečili plynulú prepravu osôb. Zoberme si napríklad poslednú zastávku Podvažia, Milochova, Moštencov či Praznova... Mesačná čiastka, ktorú cestujúci zaplatia, ich oprávňuje cestovať nepretržite z jedného konca na druhý, vrátane prestupov. Technika nám totiž umožňuje vykonať aj ďalšie zmeny, súvisiace s presmerovaním autobusov na ďalšie trasy bez prestupov. To, čo sme urobili napríklad s trojkou, že plynulo nadviazala na trasu tridsaťjednotky, chceme urobiť s dvojkou, ktorá plynule nadviaže na trasu trojky bez nutnosti prestupu. Cestovanie sa teda podstatne zjednoduší a zrýchli.

Otázka znie, prečo ste to neurobili už skôr?

- Tu nejde o to, robiť sociálnu politiku a následne vykázať veľký doplatok za zľavnené cestovné. Jeden politický ťah, keď dôchodcovia mali lístok za 3 centy, tu už bol... Dopady v praxi však pocítili všetci občania tohto mesta. Zmeny robme len vtedy, ak na to máme financie, technické možnosti a spoločenskú objednávku. Pretože so zmenami v cestovnom súvisia aj ďalšie novinky, ako je dobitie karty cez VUB, dobíjanie kreditu a zakupovanie ČPL cez internet, cestovný poriadok v mobile, atď. Nehovoriac o tom, že všetky technické parametre a podmienky sa museli najskôr prerokovať s mestom. Ako už bolo povedané, v minulom roku sa nám úspešne podarilo znížiť náklad na výkon činnosti vo verejnom záujme o 143 000 eur, takže aj to nám umožnilo vykonať zmeny.

Na zasadnutiach výborov mestských častí sú často vznesené pripomienky, týkajúce sa plynulosti MHD v závislosti od príchodov a odchodov vlakov, k vytvoreniu ďalších zastávok a pod. Do akej miery sa ich riešenia premietajú v praxi?

- Na zasadnutiach výborov nás často kritizujú za veci, ktoré my nemôžeme ovplyvniť. Jedni nestíhajú vlaky, iní nemajú prípoj od vlaku. Niektoré deti chodia do školy skoro, iné neskoro. Niektorým zamestnancov príchody vyhovujú, iným zasa nie. Možno boli kedysi za socializmu jednotne nastavené zvonenia, teraz je to však individuálne v každej škole. Vo fabrike pracuje cca 5000 ľudí v X firmách a každá z nich má inak nastavený pracovný čas. Železnice nás už vôbec neinformujú o tom, že zrušili taký alebo onaký rýchlik. Zmeny vo vedení vlakov sú riadené centrálne, bez spolupráce s jednotlivými miestnymi dopravcami. Vina sa vždy hodí na toho posledného. Tvorba grafikonu je úžasne zložitý systém, v ktorom dokážeme vykonať zmenu, ale nie ihneď. Ak nám mesto zmenu odsúhlasí, snažíme sa ju uskutočniť čo najskôr. Zo skúsenosti však vieme, že nespokojní občania sa nájdu vždy. Dôležité pre nás je, že to veľké množstvo ľudí každé ráno dopravíme tam, kam majú namierené a poobede ich odvezieme domov. Čo sa týka nových zastávok, aj keby mesto chcelo obyvateľom vyhovieť, musí požiadať dotknuté orgány, požiarnikov, policajtov a iné zložky, ktoré povedia, že z bezpečnostných dôvodov to je alebo nie je možné. Keby sa niečo stalo, zodpovední sme my aj mesto, a to si na seba nikto nevezme.

Napomohol by k zrýchleniu dopravy v meste autobusový pruh?

- Určite áno. Legislatívne to v rámci dopravy riešime aj prostredníctvom Združenia dopravcov Slovenska. V Bratislave napríklad tento pruh už funguje, ale, paradoxne, dopravu spomalil, práve pre veľký počet áut. Keby sa v Považskej Bystrici vytvoril takýto pruh, bolo by to jednoduché, pretože softwérovo sme na to pripravení. Úplná blokácia je však pod diaľničným mostom na kruhovom objazde. Kruháč je zbytočne veľký, takže ešte stále sa dajú v ňom urobiť pruhy s odbočením doprava. A vôbec si to nevyžaduje veľkú investíciu. Chce to iba zúžiť pásy. Čo sa zrýchlenia cestovania týka, vo vyspelých krajinách si už ľudia zvykli využívať do práce verejnú dopravu. Je to pre nich podstatne lacnejšie a pohodlnejšie. Aj keď autá majú, nevyužívajú ich na dennú potrebu. Nemusia hľadať parkovacie miesta. Na pohonné hmoty minú podstatne menej. Neriskujú poškodenie auta... Sú platcami daní, tak aj využívajú výhody. My sme si zvykli robiť deťom taxikárov, do práce chodíme podaktorí už iba autami... Život na kolesách sa u nás strašne rozbehol, a nikto nepremýšľal napríklad nad parkovacími miestami. Teraz nás to dobehlo. Máme autá, ale nemáme cesty a parkoviská. Európa na tom pracovala 60 rokov a my začíname až teraz. Občania Považskej Bystrice sú na tom s parkovaním relatívne dobre, ale Rozkvet, SNP, Stroj. štvrť už majú problém. Poplatky sa zatiaľ nevyberajú celoplošne, čo sa o iných mestách povedať nedá. Myslím, že na Slovensku budeme nakupovať autá vo veľkom ešte maximálne 10 rokov. Potom sa to preklopí do verejnej dopravy.

Na stretnutí s poslancami mesta odzneli viackrát pripomienky k nákupu menších autobusov, nakoľko niektoré trasy nie sú počas dňa využité. Spomeniem napríklad Milochov. Uvažujete v budúcnosti o ich kúpe?

- Výčitky na túto tému odzneli tiež už viackrát. Treba si však overiť určité fakty. V čase, keď sme menili vozový park, neboli v ponuke menšie autobusy. Výrobcovia zareagovali na požiadavku prepravcov iba nedávno. Ak si zoberieme malé rekreačné autobusy, ktoré boli vtedy v ponuke, podľa predpisov v nich máte dvadsať miest na sedenie. Ak je na zastávkach o päť ľudí viac, nezoberiete ich? Ak nie, sťažnosti podajú občania. Ak ich zoberiete na státie, naplníte podstatu trestného činu verejného ohrozenia. Čo je teda menšie zlo? Mnohí si to idealizujú, ale neuvedomujú si, že v tých malých autobusoch je možné iba sedieť. Preto ich výrobcovia začali upravovať o miesta na státie. Ak budem mať v technickom preukaze vyznačené miesta na státie, môžeme ich do systému pustiť aj my a odľahčiť nimi veľké vzdialenosti, napríklad aj do spomenutého Milochova.

MDS, a.s., je spoločnosť s 34-percentnou účasťou mesta. Ľudí by možno zaujímalo, aký je systém financovania a kontroly čerpania verejných prostriedkov?

- Čo sa financovania týka, nič nového sme nevymysleli, zmenili sa len ekonomické vzťahy. Rozdiel v cestovnom kedysi hradil štát, no v určitom čase túto povinnosť delegoval na mesto. Základom spolupráce je zmluva, ktorou sa riadia obe strany a návrh rozpočtu, ktorým sa odsúhlasuje suma pre dané obdobie. V rozpočte zohráva úlohu kalkulačný vzorec, a ten je tvorený jednotlivými položkami. Ku každej položke je stručný komentár a vysvetlenie, čo znamená. Jednou z najväčších položiek je nafta, s ktorou ideme v rámci vlastnej réžie pod trhovú cenu priamo cez OMV. Položka mzdy je v rámci Zákonníka práce, ďalšími položkami sú opravy a údržba, nad ktorými mnohí filozofovali. Opravy a údržbu tým, že máme nové autobusy, zabezpečuje výhradne spoločnosť IVECO, a to nielen pre nás, ale aj pre ďalších 80 vozov SAD, ktorá robí prímestskú dopravu. Náhradné diely taktiež nakupujeme iba od tohto autorizovaného predajcu. Nebudeme predsa riskovať, že sa cestujúcim niečo stane. Záručný aj pozáručný servis máme od spoločnosti IVECO a iné robiť nebudeme. Kalkulačný vzorec ovplyvňuje ešte veľa ďalších položiek, ako napríklad poistenie, ktoré musí byť zo zákona, psychologické vyšetrenie taktiež zo zákona, ochranné pracovné pomôcky zo zákona, doplnkové dôchodkové riešia odbory, dane, mýto, umývanie autobusov, stravné, nájom a mnohé ďalšie... Je toho naozaj veľa. Mesto dostáva mesačné prehľady položku po položke a taktiež kompletné prehľady kilometrov za každú jednu linku aj s počtom cestujúcich.

Takže ste pod úplným drobnohľadom....

- Dovolím si tvrdiť, že iba málo spoločností podlieha takejto prísnej kontrole ako my každý mesiac. Koncom roka zasadnú nad šanóny audítori a opäť analyzujú položku po položke, doklad po doklade. Mesto vypláca zákonom stanovené preddavky formou zálohovej platby a konečné zúčtovanie sa robí až po celoročnej kontrole mestom a audite. Mesto si k návrhu rozpočtu má právo skontrolovať každú jednu položku, výšku a rozsah oprávnených nákladov, čo aj v skutočnosti robí. Následne si objedná podľa kalkulačného vzorca počet kilometrov. Vie, že ho to stojí určitú sumu, ako každé mesto v Európe. Následne si povie, že chce, aby občania platili takúto sumu. Ak bude mať stanovenú sumu, my mu budeme dávať kompletnú analytiku za každú jednu skupinu ľudí, či sú to dôchodcovia, študenti, deti, ZŤP každý mesiac, aby vedelo, koľko zaplatili ľudia a koľko musí doplatiť mesto. Takže ak aj z niektorých strán vznikajú dohady, treba si najskôr overiť fakty.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Prihláste sa a vložte PR článok

Najčítanejšie tlačové správy


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu

Z väčších rozmerov a dlhšieho rázvoru modelu Allspace ťaží celá posádka a aj batožinový priestor.

Tlačové správy

3 pravidlá pre lepší dôchodok

Tretina našich dôchodcov má penziu od 305 do 410 €. Ak sa obávate, či vám taký dôchodok bude stačiť, nespoliehajte sa len na štát.

Tlačové správy

Moskva alebo Petrohrad?

Nezameniteľná atmosféra a lákavé atrakcie. Ktoré mesto zláka na spoznávanie vás?

Tlačové správy

Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?

Väčšina motoristov si nekupuje úplne nové autá, ale rozhodne sa pre lacnejšie, už jazdené vozidlá