INZERCIA

Správne novoročné predsavzatia

Sila novoročných predsavzatí je veľká. Akýkoľvek začiatok je dobrý dôvod na zmeny v živote, či je to začiatok nového roka, narodeniny, výročie, prvý jarný deň, alebo začiatok školského roka.

Nový rok je pre človeka už tisíce rokov spojený s mágiou začiatku. Keď hovoríme o svojich plánoch a predsavzatiach, hovoríme takmer až s pocitom, akoby sme hovorili o niekom inom, akoby sme to ani neboli my, kto bude musieť splniť všetky tie očakávania a nároky.

Sila novoročných predsavzatí je veľká. Akýkoľvek začiatok je dobrý dôvod na zmeny v živote, či je to začiatok nového roka, narodeniny, výročie, prvý jarný deň, alebo začiatok školského roka. Zmeny, ktoré sa vtedy dejú aj bez nášho pričinenia, v nás posilňujú pocit, že aj my budeme schopní niečo zmeniť.

Ako teda využiť túto energiu? Ako si dávať novoročné predsavzatia správne? Koučka Zora Inka Grohoľová Vám ponúka niekoľko pravidiel, ktoré by mohli podporiť vašu snahu a pomôcť Vám s motiváciou.

1. Pozitívna formulácia: namiesto „prestanem“ a „nebudem“ si skúste predstaviť, čo chcete robiť, čím chcete nahradiť starý návyk, čo chcete robiť inak a sformulujte to tak, aby vo Vašom predsavzatí nebolo nijaké „ne-“. Naše podvedomie si totiž nevie predstaviť, ako niečo NE robíme, ale predstavuje si, ako to ROBÍME, a presne k tomu nás potom aj smeruje...

2. Merateľnosť: aby ste vedeli, že ste dosiahli cieľ, musí byť jasný, ideálne aj merateľný. Merateľnosť nemusí byť v kilách ani v centimetroch, môže byť aj v dobrom pocite. Mali by ste ale vopred vedieť, AKO BUDETE VEDIEŤ, ŽE STE SVOJ CIEĽ DOSIAHLI. Budete mať o 5 cm menej v páse? Budete sa ráno tešiť do práce? Budete mať na účte rezervu X EUR? A KEDY to chcete mať? Rok je dlhý a nemali by ste byť sklamaní, ak svoje predsavzatie nesplníte hneď v januári.

3. Úprimnosť voči sebe: niekedy si dávame predsavzatia, do ktorých nás tlačí okolie. Takéto predsavzatia ale nemôžu fungovať. Nájdime si 10-15 minút, v ktorých sa pokúsime sústrediť na svoje pocity a myšlienky a opýtajme sa sami seba: ČO NAOZAJ CHCEM OD ĎALŠIEHO ROKA? AKÝ BY MAL BYŤ, ABY SOM BOL NA JEHO KONCI SPOKOJNÝ? Možno budete veľmi prekvapení, keď si uvedomíte, že vaše predsavzatia vôbec nemusia byť nesplniteľné.

4. Reálnosť: schudnem 30 kg, nájdem ideálneho partnera, nebudem sa stresovať- tieto predsavzatia sú vopred odsúdené na neúspech, pretože už keď si ich dávame, tušíme, alebo dokonca dobre vieme, že sú nesplniteľné. Dávajme si preto reálne ciele.

5. Výzva: to, že je cieľ reálny, ešte neznamená, že musí byť ľahký. Ak je to predsavzatie, malo by byť pre nás tak trochu výzvou. Pretože život sa začína tam, kde prekonáme svoju pohodlnosť.

6. Odmena: nebojte sa naplánovať si, čím sa odmeníte za splnenie svojho predsavzatia. Často sme na seba príliš prísni a hovoríme sa, že splnenie predsavzatia je naša povinnosť a nie dôvod na odmenu. Náš mozog nás ale oveľa radšej smeruje k pozitívnej udalosti, ako k dokončeniu niečoho, čo MUSÍME.

7. Rozdelenie na kroky: poznáte príbeh o mužovi, ktorý zjedol lietadlo? Je to pravdivý príbeh a hovorí nám, že aj tá najťažšia úloha sa dá splniť - PO ČASTIACH. Ak je teda vaším predsavzatím napríklad vymaľovať byt, rozdeľte si túto úlohu na čo najmenšie časti, pokojne aj také banálne, ako pohľadať telefónne číslo maliara alebo zvesenie obrazov. Každý deň alebo každý týždeň splňte hoci aj jedinú úlohu. Nebudete frustrovaní z toho, že „ste to zase neurobili“, ale budete mať dobrý pocit, pretože TO RIEŠITE. Mnohým ľuďom pre ich psychohygienu pomáha aj úlohy odškrtávať.

8. Plánovanie: chcete ísť konečne navštíviť príbuzných, alebo chcete pravidelne plávať? Naplánujte si to vopred do kalendára. Niekedy odkladáme veci, do ktorých sa nám nechce, a určite ich neurobíme spontánne, pretože nám vzniklo voľné popoludnie. Ak ich ale máme naplánované, podvedome sa na ne pripravujeme a niekedy sa na ne začneme aj tešiť.

9. Pravidlo 21: toto pravidlo vychádza z vedeckých poznatkov o mozgu a hovorí, že ak niečo urobíme 21 krát po sebe, mozog to začne považovať za samozrejmé. Napríklad, keď sa presťahujeme, alebo začneme chodiť do novej práce, 21 krát sa musíme sústrediť na cestu a pripadá nám to nové. Potom už je to automatické. Takto môžete do svojho života zaviesť akýkoľvek nový návyk.

 

Zarezonovalo Vám niektoré z týchto pravidiel? Máte pocit, že sa k Vám hodí? Verím, že si niektoré z nich vyberiete a že Vám pomôže prežiť skvelý rok 2013.

 

Zora Inka Grohoľová

www.koucInka.sk

+421 905 38 31 35

groholova@chello.sk

Zora Inka Grohoľová je certifikovaná koučka, členka Medzinárodnej federácie koučov (ICF) a Slovenskej asociácie koučov (SAKO). Pracuje s jednotlivcami, partnerskými dvojicami aj tímami. Spolupracuje s klinikou zdravia a krásy Interklinik.

 

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Move in immediately, if you feel like it

Living close to the centre of Bratislava has many advantages.

Tlačové správy

Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť

Myslí si to Peter Gál, zakladateľ stránky poistnamyska.sk, ktorý má vyše 20-ročné skúsenosti v poisťovníctve.

Tlačové správy

Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur

Ako tomu predísť?

Tlačové správy

Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre

Ak ide o turizmus, môžeme sa od Maďarska učiť.