Revolučný rok 1989 zmenou spoločenských pomerov zásadným spôsobom ovplyvnil aj celé naše školstvo. Od tej doby sa výrazným spôsobom zmenila nielen sieť stredných škôl, ale aj študijných a učebných odborov. Celý tento proces, ovplyvnený poklesom populácie a zmenou požiadaviek trhu práce však počas celých vyše 20 rokov prebiehal nekoordinované ba až živelne, s prílišným dôrazom na slobodnú voľbu žiakov a ich rodičov a neochotou kompetentných robiť nepopulárne opatrenia pri optimalizácii siete škôl. Výsledkom tohto nedostatočne koordinovaného procesu je fakt, že dnes školy produkujú absolventov, ktorí chcú niečím byť, ale trh práce ich nechce. Na druhej strane narastá požiadavka trhu práce po istých profesiách, ktoré školy produkujú veľmi málo alebo už vôbec.
Jednou z najvýraznejších oblasti, v ktorej sa prejavuje tento stav, je oblasť stavebníctva. Len v Bratislave v roku 1989 existovalo 7 vtedajších stavebných učilíšť. Dnes tieto stavebné profesie, resp. učebné a študijné odbory, ponúkajú 2 školy, ktoré vyvíjajú veľké úsilie, aby naplnili svoje plánované stavy, pričom v tomto regióne existuje veľmi veľa škôl s atraktívnymi odbormi, ktoré napĺňajú svoje stavy bez náležitého výberu, ktorý by odborom s náročným štúdiom zodpovedal. Povedzme si úprimne, výber sa robí už len výnimočne. Práve nedostatočný výber žiakov na náročné študijné odbory stredných škôl a gymnázií, neexistujúca koncepcia štruktúry učebných a študijných odborov spôsobujú, že žiakov vyučených v niektorých odboroch je nedostatok, prípadne sa už celkom prestávajú vyučovať. Reálne na Slovensku hrozí, že niektoré veľmi potrebné profesie sa prestanú vyučovať, resp. zaniknú a na druhej strane budú vyštudovaní žiaci bez reálnej možnosti uplatniť sa vo svojom odbore a nútených sa predsa len rekvalifikovať na niektoré z remesiel. Určite už každý dnes pociťuje nedostatok kvalifikovaných majstrov a odborníkov a vo väčšej miere sa stretáva s neodbornosťou, zlou kvalitou prác, čo zapríčiňuje fakt, že odborné remeselnícke práce vykonávajú nekvalifikovaní pracovníci, ktorí „chceli niečím byť“. Tento stav je alarmujúci a je potrebné, aby sa aj rodičia zamysleli nad budúcnosťou a uplatnením svojich detí. V Bratislave sú už len spomínané dve existujúce stredné odborné školy (bývalé stredné odborné učilištia stavebné) www.sous-ruzinov.sk , ktoré majú vytvorené personálne a materiálne podmienky na to, aby dokázali pripraviť žiakov práve v profesiách, o ktoré je na trhu práce záujem, konkrétne pre stavebníctvo a stavebníctvo podporujúce odvetvia. Ponúkajú žiakom základných škôl nielen možnosť vyučiť sa v žiadaných profesiách na trhu práce ale aj možnosť následne získať maturitnú skúšku. Ponúkajú tiež štúdium v odboroch, ktoré končia maturitnou skúškou aj možnosť rekvalifikácie pre tých, ktorým až životná realita ukázala potrebu vyučiť sa remeslu. Napriek dnešnej modernej dobe stále platí, že „Remeslo má zlaté dno“.