Správa bytových domov je majiteľmi bytov často chápaná ako nutné zlo spojené s bývaním v byte. Môžu za to samotné správcovské spoločnosti, ktoré nie vždy pristupujú k správe bytových domov zodpovedne, transparentne a zrozumiteľne.
Časť tejto negatívnej perspektívy je tvorená skúsenosťami s bývalými bytovými družstvami a ich nasledovníkmi, ktorí mávajú tendenciu správať sa k majiteľovi bytu nie ako k svojmu zákazníkovi, ale ako k obeti. Modernú správcovskú spoločnosť najľahšie spoznáte podľa nasledujúcich hlavných kritérií:
1. Dobrý návrh zmluvy o výkone správy – napriek tomu, že zmluvu o výkone správy zachytáva zákon, jej špecifiká by mali vychádzať aj zo skúseností správcu a zároveň poskytovať jasný obraz o samotnej správe majiteľovi bytu. Dávajte si pozor najmä na to, aby zmluva o výkone správy jasne definovala nasledujúce body:
- spôsob rozpočítania jednotlivých energií a služieb v bytovom dome (spravidla podľa výmery bytu, spoluvlastníckeho podielu, počtu osôb)
- právomoc správcu alebo zástupcov vlastníkov rozhodovať o investíciách, prípadne použitiu finančných prostriedkov (doporučuje sa presne určiť výšku do ktorej správca môže o investícii alebo oprave rozhodnúť samostatne)
- služby, ktoré obsahuje odmena správcovi, aby sa majitelia neskôr dozvedeli, že organizácia schôdze vlastníkov je spoplatnená až po jej uskutočnení
2. Komunikácia – stránkové hodiny su zastaralé a v dnešnej rýchlej dobe častokrát majiteľom bytov nevyhovujú, moderná správcovská spoločnosť preto zväčša využíva:
- 24 hodín dostupnú infolinku na zaznamenávanie požiadaviek majiteľov bytov a riešenie havarijných situácií, pozor však na číslo na mobil, predstavené ako 24-hodinovú infolinku, môže ísť len o marketingový ťah spoločnosti, bez reálneho fungovania v praxi
- komunikáciu cez e-mail – 90% komunikácie od zaslania zálohového predpisu, po prijímanie požiadaviek a reklamácií sa dnes vybavuje elektronickou poštou
3. Automatizácia procesov u správcu – od správcovského softvéru až po skúsenosti s ročným vyúčtovaním nákladov, je dôležitá automatizácia, ktorá správcovskej spoločnosti dáva optimalizáciu jednotlivých procesov a zároveň dôležitú kontrolu správnosti údajov. Zamerajte sa najmä na:
- správcovský softvér, ktorý by mal mať každý správca, spravidla od renomovaného dodávateľa a mať s ním niekoľkoročné skúsenosti, pozor na správcu, ktorý softvér nemá a robí ich ručne, prípadne takého správcu, ktorý svoj softvér nepozná
- prístup k údajom k správe cez internet je už dnes samozrejmosťou
4. Komplexné pokrytie požiadaviek majiteľov bytov – úloha správcovskej spoločnosti zďaleka nekončí pri dodávke základných služieb a vytvorení zálohového predpisu. Moderný správca dokáže zabezpečiť kompletnú paletu služieb ako napríklad:
- upratovanie nielen spoločných priestorov, ale aj bytov, nebytových priestorov a garáží
- drobné opravy v bytoch vlastníkov
- pomoc pri sťahovaní, zariaďovaní alebo rekonštrukcii
- nastavenia jednotlivých technológií v byte
- investície do bytového domu pomocou špecifických tendrov a mnohé ďalšie služby
HomePro Správcovská s.r.o. je moderná správcovská spoločnosť, ktorá spravuje bytové domy v Bratislave a blízkom okolí. Aktuálne spravujeme viac ako 1 500 bytov, z ktorých dve tretiny sú v novostavbách nie starších ako 5 rokov. Pomocou 24-hodinovej infolinky, internetovej stránky pre každý spravovaný dom a správcov, ktorí majú na starosti obmedzený počet bytov, poskytujeme služby správcovskej spoločnosti pre čoraz viac spokojných klientov v Bratislave a blízkom okolí. Viac informácií nájdete na našej stránke www.homepro-sprava.sk