SME

Uverejňujte tlačové správy na sme.sk

Cestovanie v MHD sa zjednodušilo

Schválením dodatku k zmluve o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy medzi mestom Považská Bystrica a MDS sa doprava nielen zlacnila, ale aj zjednodušila.

Schválením dodatku k zmluve o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy medzi mestom Považská Bystrica a MDS, a. s., vstúpili do platnosti zmeny v cestovnom, týkajúce sa všetkých kategórii ľudí. Doprava sa tým nielen zlacnila, ale aj zjednodušila. O efektivite zmien hovoríme s riaditeľom a predsedom predstavenstva MDS, a.s., Ing. Jozefom Keruľom.

Môžete priblížiť v skratke, k akým najpodstatnejším zmenám došlo?

- Pre cestujúcich sa paušálne zaviedol systém mesačníkov, ktorý držiteľov čipových kariet oprávňuje cestovať spojmi MHD za cenu 22 eur mesačne bez rozdielu, či prestupujú alebo nie. Pre dieťa bola cena mesačníka stanovená na 15 eur. Novinky sa dotkli i dôchodcov nad 65 rokov ZŤP a ZŤP-S, ktorí mimo dopravnej špičky, v sobotu a v nedeľu, môžu cestovať za 0,10 centov. Všetky zmeny boli uskutočnené po konzultácii s mestom.

K čomu smerovali všetky novinky?

- Cieľom bolo pomôcť najmä starším občanom, aby mohli v čase mimo dopravných špičiek cestovať lacnejšie. Ak hovoríme o zľavách, tak u dôchodcov o výrazných, pretože v porovnaní so súčasnými cenami je desať centov, za ktoré môžu cestovať, veľkou výhodou. Zvýhodnenými mesačnými lístkami sme chceli poukázať na fakt, že cestovať verejnou dopravou je pre rodinu ekonomickejšie. Všetko nové však chvíľu trvá, pokiaľ sa ujme. Ľudia ešte stále prepočítavajú. Výsledné číslo by ich však malo presvedčiť. Keďže sme v Považskej Bystrici začali ako prví s čipovými kartami, osemdesiat percent cestujúcich ide touto formou. Dnes už vydávame druhú generáciu čipových kariet. Spomeniem napríklad nedávnu akciu v Bratislave, zameranú na zníženie počtu áut na cestách, s názvom Zober suseda. Výsledok nebol až taký prekvapivý. Ak zoberieme do úvahy zúženú vzorku desiatich áut, cestovali v nich jeden, dvaja, maximálne traja ľudia. Len na prepravu 30 ľudí, čo je v autobuse bežný počet, je potrebných 12 – 15 áut, s čím sú spojené nemalé sumy za pohonné hmoty a ostatné poplatky. Verím, že časom sa cestovanie preklopí do verejnej dopravy tak, ako to je v okolitých a vyspelejších štátoch.

Odrazili sa zmeny v cestovnom vo vyťaženosti autobusov?

- Tým, že sa umožnilo jednotlivým skupinám cestovať mimo dopravných špičiek, stúpla vyťaženosť o 2 až 3 percentá. Hodnotenie je za minulý rok, nakoľko aktuálne údaje budú vyhodnotené po 6. mesiaci. K vyťaženosti spojov čiastočne prispela aj zmena v cestovnom poriadku. Pri tvorbe grafikonu máme záujem vyhovieť všetkým mestským častiam, bohužiaľ nie vždy sa ich požiadavky dajú splniť na sto percent. Aj keď vo viacerých prípadoch berieme ohľad na pripomienky výborov mestských častí (VMČ), musíme uznať, že ľudia cestujú hore - dole v určitých časoch. Najzložitejšie sú rána a popoludnia. Momentálne je veľmi vyťažená trasa Šebešťanová, kde je priemyselný park, ale taktiež SNP, Rozkvet, Moštence, či Praznov, kde ráno musíme nasádzať kĺbové autobusy. Aby sme získali aspoň trochu pochopenia zo strany VMČ, zaviedli sme spoj „stovku“, ktorý premáva po meste a zberá ľudí. Opakujem, preprava ľudí je veľmi zložitý proces, ktorý ovplyvňuje množstvo parametrov. Netreba za všetko iba haniť, ale aj pochopiť. Kritika neškodí vtedy, keď je na správnom mieste. Občanov spokojných s mestskou dopravou je podľa prieskumu 80 percent, čo je pre nás úžasným ukazovateľom.

Na cestách vidieť nový biely autobus. Ide o nový prírastok?

- Odpoviem frázou, kde iní začínajú, my už končíme. Aj keď majú autobusy len 5,7 roka, začíname s ďalšou obnovou, a to novou radou autobusov v niečo kratšej verzii. Na dopravnú špičku to rozhodne nie je, ale podstatné je, že spĺňa parametre na prepravu ľudí v hromadnej doprave. V technickom preukaze má uvedené aj miesta na státie, čo je pre MHD podmienkou. Opäť reagujeme na potreby cestujúcich v súlade s európskymi pravidlami. Zo zákona musíme zabezpečovať podmienky aj pre zdravotne handicapovaných ľudí. Určite ich ocenia aj nevidiaci, pretože hlásenie o trase je počuť vo vnútri i vonku. Sú určené aj pre vozíčkarov, ale rovnako zabezpečujú komfort pre všetkých ľudí bez rozdielu. Čas ukáže, či to bolo správne rozhodnutie. Pre nás je dôležité, aby autobusy chodili načas a bezpečne prevážali cestujúcich.

Od prvého mája je v platnosti nový cestovný poriadok. V čom sa udiali najpodstatnejšie zmeny?

- Sú to len drobné úpravy, plynúce z pripomienok výborov mestských častí. Zmenila sa napríklad trasa stovky, ktorá už nechodí na Partizánsku, lebo je to zbytočná zachádzka. Aby sa preprava urýchlila, trasa vedie cez kruháč pod plynármi a ďalej na SNP. Opäť sa museli niektoré odchody autobusov zosúladiť s príchodmi a odchodmi vlakov. Možno sa budem opakovať, keď poviem, že je tu dvaapoltisíc zamestnávateľov s rozdielnymi pracovnými časmi, takže úplne každému sa vyhovieť naozaj nedá.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,6 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie tlačové správy

Najčítanejšie správy na SME

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 167
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 683
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 661
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 486
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 774
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 379
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 911
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Májový magazín zdravia je už v predaji, noví predplatitelia od nás dostanú darček!


INZERCIA 6 h

Na realitnom trhu sa objavila novinka – developer Čerešní zhodnotí domáce úspory.


INZERCIA 6 h

Chutia ako domov, sú čerstvé, kvalitné a nájdete ich pokope na jednom mieste.


INZERCIA 6 h

Lenka Madlenová, známa módna blogerka, dlhé roky učí ľudí nebáť sa farieb, kombinovať ich a experimentovať s oblečením.


INZERCIA 6 h
SkryťZatvoriť reklamu