INZERCIA

Ktoré potraviny sú škodlivé pre našu inteligenciu?

Pokiaľ ide o výživu, niektoré super-potraviny sú vašimi spojencami pri chudnutí, iné zas stimulujú funkcie mozgu a pamäť. Ďalšie by ste mali konzumovať čo najmenej, inak sa vážne obávajte o svoju inte

Potraviny ovplyvňujú inteligenciu: Z týchto sa hlúpne!

Cukrovinky

cukrikys-r275_res.jpg

Cukor a cukrovinky sú zlé nielen pre váš obvod pása, ale aj pre funkciu mozgu. Dlhodobá konzumácia cukru môže vytvoriť početné neurologické problémy, a taktiež ovplyvniť vašu pamäť. Cukor tiež vplýva na schopnosť učiť sa, čo je dôvod, prečo sa odporúča vyhnúť sa sladkým koláčom, cukru, kukuričnému sirupu a produktom s vysokým obsahom fruktózy.

Alkohol

alkohol2-r105_res.jpg

Alkohol je známy škodca pre pečeň, no spôsobuje aj „zahmlenie“ mozgu. Tento termín sa vzťahuje k pocitu duševnej zmätenosti a vplýva na schopnosť jasne myslieť aj pamäť. Všimli ste si niekedy, že si v opitosti nemôžete spomenúť na bežné názvy predmetov, alebo určité udalosti, alebo si nie ste istí, či sa vám niečo snívalo alebo naozaj stalo? Mohlo by ísť o dopad vysokého príjmu alkoholu na rovnováhu v mozgu. Našťastie, tieto príznaky sú reverzibilné, ak teda prestanete konzumovať alkohol, alebo obmedzíte príjem na jeden alebo dva drinky za týždeň.

Nekvalitné potraviny

Nezdravé jedlo môže zmeniť chemické látky v mozgu, čo vedie k príznakom spojených s depresiou a úzkosťou. Tieto potraviny obmedzujú produkciu dopamínu, čo je dôležitá chemická látka, ktorá podporuje šťastie a celkový pocit pohody. Dopamín tiež podporuje kognitívne funkcie, učenie, bdelosť, motiváciu a pamäť. Na potraviny s nadbytkom tuku teda rozhodne zabudnite.

Vyprážané potraviny

fotolia41909157s-650x432-r301_res.jpg

Takmer všetky spracované potraviny obsahujú chemikálie, farbivá, prísady, umelé príchute a konzervanty, ktoré môžu mať vplyv na správanie a kognitívne funkcie. Spôsobujú totiž hyperaktivitu, a to ako u detí, tak u dospelých. Vyprážané alebo spracované potraviny pomaly ničia nervové bunky v mozgu. Pozor aj na olej, na ktorom vyprážate. Ten slnečnicový sa pokladá za pomerne toxický.

Veľmi slané potraviny

slanepecivo-f590290-r916_res.jpg

Každý vie, že slané potraviny ovplyvňujú krvný tlak a sú ťažké na srdce. Okrem toho potraviny s vysokým obsahom sodíka vplývajú na kognitívne funkcie a narúšajú vašu schopnosť premýšľať. Inak povedané, slané potraviny obmedzujú inteligenciu! Spotreba slaných potravín preukázateľne pôsobí na organizmus ako droga, pretože spôsobuje tvrdé abstinenčné príznaky a túžbu po slanom.

Väčšina obilnín

obilie-r388_res.jpg

Všetky druhy obilia majú vplyv na fungovanie mozgu a váš celkový zdravotný stav. Teda s výnimkou 100 % celozrnných potravín, ktoré sú bohaté na vlákninu a bránia starnutiu žíl. Bežné obilniny však urýchľujú starnutie organizmu, čiže prichádza strata pamäti a „zahmlenie“ mozgu. Zabudnite teda na biele pečivo a siahnite po tom celozrnnom. Veľmi jednoduché.

Spracované bielkoviny

Bielkoviny sú základnými stavebnými jednotkami svalov a sú dôležité pre správne fungovanie vášho tela. Mäso je najbohatším zdrojom vysoko kvalitných bielkovín, ale príliš spracované bielkoviny ako sú párky v rožku, saláma, klobásy a podobne vám určite neprospejú. Na rozdiel od prirodzených proteínov, ktoré chránia nervový systém, spracované bielkoviny robia presný opak. Siahnite radšej po rybách (najmä losos a tuniak sú dobrý zdroj bielkovín), mliečnych výrobkoch, orechoch a semienkach.

Zložité tuky

zdrave-tuky-hamburger-r208_res.jpg

Zložité tuky spôsobujú množstvo problémov, od ťažkostí so srdcom po zvýšený cholesterol a obezitu. Spomaľujú aj mozog, reflexy a kvalitu reakcií. Teda okrem rizika mŕtvice. Dlhodobá konzumácia zložitých tukov zmršťuje mozog, podobne ako Alzheimerova choroba. Dochádza k tomu tak, že tieto tuky poškodzujú tepny. Ak túžite po zdravom mozgu, radšej obmedzte ich príjem.

Umelé sladidlá

cukor5-r241_res.jpg

Keď sa ľudia snažia schudnúť, myslia si, že sa to stane cez noc, a stačí, ak nahradia cukor umelými sladidlami. Je síce pravda, že umelé sladidlá obsahujú menej kalórií, ale môžu v skutočnosti narobiť viac škody ako úžitku. Ak sa používajú dlhšiu dobu, môžu poškodiť mozog a zasahovať do vašich kognitívnych schopností, najmä ak ich používate vo veľkom množstve.

Nikotín

horiacacigareta108-r845_res.jpg

Napriek tomu, že nikotín nie je potravinársky výrobok, aj tak spôsobuje ťažkú ujmu na mozgu. Obmedzuje totiž prietok krvi do tohto dôležitého orgánu, spolu s pravidelným tokom glukózy a kyslíka. Nikotín spôsobuje nielen predčasné starnutie, zápach z úst a predstavuje zvýšené riziko rakoviny pľúc, ale vplýva aj na tvorbu a funkciu neurotransmiterov stiahnutím drobných ciev, ktoré hrajú kľúčovú úlohu, pokiaľ ide o vaše mozgové funkcie.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Londýn: Úspešná Slovenka balí kufre. Chce bývať v Bratislave

Lucia je úspešná mladá žena, ktorá odišla študovať na univerzitu do Británie a neplánovane tam zostala dlhých šestnásť rokov.

Tlačové správy

Zabezpečte vstup osôb na stavenisko podľa zákona

Efektívnym riešením je vstupný turniketový kontajner na stavbu.

Tlačové správy

Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku

Miesto nerušeného oddychu, športového vyžitia a adrenalínových zážitkov. Aj také sú Tatry.

Tlačové správy

Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€

Kúpou ročného predplatného ušetríte až 44% oproti týždennému za 1€.