INZERCIA

Viete, čo je poľské WWW?

Predsa Wojtyla, Walesa a Wodka.

Predsa Wojtyla, Walesa a Wodka. Poliaci si na ponuke svojho kútika na tohtoročnom Agrokomplexe v Nitre dali skutočne záležať a ich tekutý klenot tu preto, logicky, nemohol chýbať. Najväčší producent vodky v EÚ na Agrokomplex dokonca vyslal aj svojho popredného ambasádora - predsedu Asociácie poľskej vodky a viceprezidenta poľského zastúpenia koncernu Pernod Ricard,  Andrzeja Szumowskeho.

 

Keď sa povie vodka, väčšina ľudí pomyslí na Rusko. Aj poľská vodka je však silnou geografickou značkou. Aká je teda tradícia výroby vodky v Poľsku?

Poľsko je lídrom vodka marketu v rámci Európskej únie, v globálnom meradle sme po Rusku, USA a Británii štvrtí. Každý rok sa u nás vyprodukuje 330 miliónov litrov a cez spotrebnú daň vodka vytvára až 6% celého štátneho rozpočtu Poľska. V minulosti to však bolo ešte omnoho viac, keďže Poľsko bolo hlavným výrobcom vodky pre celý východný blok - vrátane Ruska. Vodka sa zrodila v Poľsku, nie v Rusku, čo mnohí netušia.

 

Dá sa tento fakt aj nejako historicky doložiť?

Samozrejme, inak by som si to tvrdiť nedovolil. Raz som sa na túto tému rozprával s ruským ministrom poľnohospodárstva a pýtam sa ho – pán minister, vy vravíte, že Rusi vynašli vodku. Ale kedy? A on hovorí, že niekedy v 16. storočí. Ja mu na to vravím - my máme dokumenty, ktoré hovoria o vodke v Poľsku už v roku 1405! Vodka je časťou poľského národného dedičstva, ikona a prakticky jediný globálny poľský produkt.

 

Aké je teda meno poľskej vodky vo svete?

Pablo Picasso povedal, že tri najúžasnejšie vynálezy 20. storočia sú blues, kubizmus a poľská vodka. Samozrejme, je oveľa staršia, svetu sa však skutočne predstavila až koncom 19. a začiatkom 20. storočia. Globálny úspech poľskej vodky sa spája najmä s už takmer dvestoročnou značkou Wyborowa, ktorá sa v roku 1927 stala vôbec prvou medzinárodnou ochrannou známkou vodky na svete. Dobyla vtedy celú Európu, až kým neprišli politické zmeny začiatkom 90. rokov a podnik takmer čelil krachu. Vtedy prišiel Pernod Ricard a značku zachránil, dnes je Wyborowa opäť suverénnym lídrom na poľskom trhu a neutíchajúcej obľube sa teší aj vo svete. Robí tým obrovskú službu aj iným našim vodkám, pretože značka poľská vodka vďaka nej požíva veľkú prestíž.

 

Je teda poľská vodka silnejšia ako chronicky známe ruské, fínske či švédske značky?

V Poľsku jednoznačne. Každý u nás vie, že najlepšia vodka je tá naša. V zahraničí je to rôzne, vnímaná je predovšetkým ako prestížna značka. Ľudia ju kúpia ako starostlivo vybraný dar, v bare si ju dajú, keď majú chuť na niečo prémiové. Paradoxne Slováci, aj keď sme také blízke národy, o dlhej tradícii a kvalite poľskej vodky vedia pomerne málo. Rovnako milujete predovšetkým svoju vlastnú vodku, zo zahraničných majú u vás úspech najmä globálne značky, medzi najobľúbenejšie patrí napríklad ABSOLUT, rovnako z portfólia Pernod Ricard. Je preto aj mojou misiou Slovákom poľskú vodku intenzívnejšie predstaviť.

 

Prezentácia poľskej vodky v zahraničí je iste jednou z úloh Asociácie poľskej vodky, ktorej ste predsedom. Aké sú vaše ambície, napríklad aj na slovenskom trhu?

Asociácia poľskej vodky funguje od roku 2005 a našu vodku sa snažíme podporovať na domácej scéne, aj vo svete. Minister poľnohospodárstva, ktorého som poradcom, napríklad pred štyrmi rokmi prišiel s vynikajúcim nápadom definovať pojem poľská vodka. Musí pochádzať jedine  z obilnín, ktoré vyrástli v Poľsku, ako vodka Wyborowa, alebo zo zemiakov ako vodka Luksusowa. Nič iné, pretože vychádzame z tradície a tú neprepíšete. Toto chceme komunikovať aj spotrebiteľom za hranicami. Chceme presvedčiť kvalitou a tradíciou, ktorú odhodlane chránime a ja verím, že o výnimočnej poľskej vodke budú postupne aj Slováci počuť čoraz častejšie.

 

Lenka Bačková, Jan Becher Slovensko

Vodka má medzi alkoholickými nápojmi silnú tradíciu aj u nás, na Slovensku. Spolu s domácimi destilátmi a bylinnými likérmi patrí k najobľúbenejšiemu pitiu slovenských konzumentov a aj z importných liehovín sú to práve vodky, ktoré obsadzujú v rámci spotreby u Slovákov jednu z popredných pozícii. Je aj našou snahou prinášať priaznivcom vodky popredné svetové značky z nášho portfólia a posilňovať medzinárodnú spoluprácu. Osobne verím, že aj poľská vodka si Slovákov svojou kvalitou a dlhou tradíciou získa a jej obľuba bude narastať.

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME

Najčítanejšie správy na SME

Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!

Prečo vás trápia čierne a biele bodky alebo vyrážky? Porozumejte spúšťacím faktorom a zlepšite stav svojej problematickej pleti.

Tlačové správy

Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE

Vedeli ste, že väčšina nákladov na energie obvykle pripadá na vykurovanie a ohrev vody?

Tlačové správy

Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze

Každý chce dobré a rýchle riešenia. Nečudo, veď súčasné technológie nás už dávno predbehli.

Tlačové správy

Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať

​​​​​​​Rozhovor s nezávislou kandidátkou na primátorku mesta Košice, Alenou Bašistovou.