Október sa tradične pre Ligu proti rakovine spája s oslovovaním ľudí na rôzne témy, smerujúce k prevencii pred chorobami, nabádajúcimi k zdravému životnému štýlu. O tom, že cigarety a nadmerná konzumácia alkoholu rozhodne k zdravému životu nepatria, nie je pochýb. Bez ohľadu na to, komu je táto téma určená, je nanajvýš aktuálna pre veľmi veľa ľudí v celoslovenskom meradle.
Mapujúc situáciu u mladej generácie, ktorá sa nám pri stretnutiach na prednáškach o zdravom životnom štýle, o škodlivých účinkoch fajčenia a nadmerného požívania alkoholu bez rozpakov priznáva, že oba tieto fenomény im nie sú neznáme, rozhodli sme sa v rámci každoročného Týždňa proti rakovine našu kampaň tentokrát smerovať na cieľovú skupinu 13-25 rokov. Na mladých ľudí, ktorí majú možnosť zmeniť svoje návyky a uvedomiť si, že zdravie je jedným z najcennejších artiklov, ktoré má každý z nás vo vlastných rukách.
V termíne od 21. do 25. októbra skúšame prostredníctvom vizuálov batmana a catwoman ovplyvniť mladých ľudí tak, aby sa minimálne zamysleli, či je dnes hrdina ten, kto sa prezentuje s cigaretou v ruke a neprimeranou dávkou alkoholu v krvi.
Vizuál hrdinov, uznávaných cieľovou skupinou, ktorí sa „vďaka“ fajčeniu a pitiu predstavujú v neatraktívnej podobe a polohe, má za cieľ vplývať na mladých ľudí s odkazom, ako ľahko sa zo SUPERHERO môže stať SUPERZERO. Úmyslom kampane je priviesť mladých ľudí k úvahe o zmysle toho, že si vlastným pričinením ničia zdravie. Kľúčový odkaz: „prestaň s fajčením a pitím, pretože je to škodlivé a ohrozuje to Tvoje zdravie“ je vysielaný formou recesie a vizuálmi blízkymi cieľovej skupine.
Posolstvo Týždňa proti rakovine je jasné a nekončí spolu s kampaňou – Fajčenie a pitie alkoholu z teba hrdinu neurobí, ale môže vážne ohroziť tvoj život. Nie je hrdinstvom opiť sa a fajčiť. Naopak, pravý hrdina je ten, kto týmto zlozvykom neholduje, pretože má pevnú vôľu a vie odolať. Nedostáva sa tak do trápnych situácií, vie ovládať svoje správanie, neškodí sebe ani blízkym. Trend, ktorý je naozaj „cool“ je mať vlastný názor a žiť zdravo. A každý má možnosť vybrať si – buď bude Superzero alebo Superhero.
Žiaľ, problémy s alkoholom už dávno nie sú len záležitosťou dospelých. Čoraz viac mladých ľudí hľadá v poháriku útechu či únik pred každodennými starosťami. Opiť sa a „neriešiť“, je mnohokrát jednoduchšie, ako postaviť sa realite zoči-voči. Nielen problémy a stres sú prvotným impulzom siahnutia po alkohole. Okrem rodiny a školy na mladých ľudí vplývajú vo veľkej miere kamaráti. Chcú sa socializovať, chodiť von, chcú zapadnúť a patriť do nejakej skupiny. Keď fajčí a popíja „celá partia“, nechcú byť iní... Aj kvôli tomu sa alkohol a cigarety stali bežným spestrením víkendovej zábavy.
To, že tieto návykové látky, ku ktorým cigarety a alkohol bezo sporu patria, môžu spôsobiť zdravotné problémy a sú škodlivé, je dávno známy fakt. Aj to, že neponúkajú riešenie, spôsobujú závislosť a skôr môžu z človeka spraviť trosku ako mu pomôcť. Verejne sa hovorí o možných problémoch s ich trvalým užívaním, no napriek tomu sú bary stále plné mladých ľudí, tabakového dymu a alkoholového oparu. Rodičia o tomto probléme mnohokrát nehovoria a ešte častejšie nevedia, či nechcú vedieť. Sú ale i takí, ktorí takéto správanie tolerujú prípadne sú „príkladom“ pre svoje deti. Žiaľ, tým negatívnym.
Presvedčenie mnohých mladých, že pohárik v ruke a cigareta v ústach sú známkou dospelosti, prípadne, že zakázané ovocie najviac chutí, je veľmi mylné, ale stále sa ním mnohí nechajú uniesť. Napriek „kontrolkám“, ktoré v mozgu blikajú a upozorňujú, že človek vedome hazarduje so svojím zdravím a „zarába“ si na budúce zdravotné problémy, ničí svoje telo, svoj rozum i svoje ego, alkohol a cigarety sú fenomén, ktorý sa len ťažko potláča a ťažko sa s ním bojuje.
Kvôli všetkým vyššie popísaným skutočnostiam sa Liga proti rakovine rozhodla poukázať na problém tabaku a alkoholu formou recesie, jazykom blízkym cieľovej skupine. Nehovoríme priamo o tom, ako prijímanie týchto látok dlhodobo telo ničí a ubližuje mu, upozorňujeme i na vonkajšiu stránku návykov, ktoré ovplyvňujú správanie a menia inak inteligentné tvory na smiešne kreatúry.
Nech už sa pod vplyvom kampane na chvíľu zastaví čo i len pár rúk, ktoré si práve chceli pripáliť cigarety či naliať pohárik, stojí to za námahu prihovárať sa mladým a varovať ich...
Kampaň v rámci Týždňa proti rakovine je pravidelne sprevádzaná v závere týždňa i Dňom jabĺk. Jablko symbolizuje zdravú výživu a pod heslom: „vymeň cigaretu za jablko“ je už Deň jabĺk spontánne známy dlhé roky. Kampaň je organizovaná celoslovensky. Deň jabĺk tento rok prebieha v sídlach miest, kde má Liga proti rakovine svoje organizačné zložky.
Týždeň proti rakovine odštartoval workshopom pre mladých ľudí – stredoškolákov, ktorí sú zapojení do projektu Ligy proti rakovine „Onkologická výchova“. Cca 100 stredoškolákov z celej SR sa zúčastnilo 4-dňového workshopu, obsahom ktorého bolo všetko, čo súviselo s témou kampane.
Veríme, že napriek cieleniu kampane, nezostáva bez povšimnutia u každého, kto si pripaľuje svoju cigaretku už z druhého balíčka otvoreného v jeden deň a nalieva ďalší pohárik z mnohých...