INZERCIA

Golfový architekt – akú hodnotu poskytuje klientovi?

Hodnota je neľahký pojem, pretože môže byť veľmi subjektívna. Pokiaľ ide o golfových architektov, zistiť a definovať ako a kde pridávajú hodnotu projektu nie je jednoduché.

Adam Lawrence, editor Golf Course Architecture, (uznávaný časopis venujúci sa golfovej architektúre) sa zamýšľa, akú hodnotu poskytujú golfoví architekti svojim klientom  -  bez ohľadu na veľkosť a náročnosť projektu.

Definovať hodnotu ako takú, nie je ľahké. Je veľmi subjektívna - čo predstavuje hodnotu pre vás, nemusí  predstavovať hodnotu pre nás a naopak. Obe strany môžu mať svoju pravdu. V takýchto prípadoch môže byť akákoľvek zmysluplná diskusia náročná.

Napriek tomu zamýšľanie sa nad hodnotou a jej definovanie je nevyhnutné pre každé odvetvie. Ekonómovia a analytici používajú pojem „pridaná hodnota“, ktorá sa dá špecifikovať hodnotou, ktorou nejaký subjekt či činnosti prispeli k zvýšeniu finálnej predajnej ceny produktu či služby. Pochopenie toho, ako vy osobne môžete prispieť k hodnote poskytnutej službe či projektu je veľmi dôležité. Prostredníctvom toho zistíte, čo by malo byť urobené, čo je cieľom projektu, čo chce  klient dosiahnuť.

Pokiaľ ide o golfových architektov, zistiť  a definovať ako a kde pridávajú hodnotu projektu  nie je jednoduché.

Koncept „signature designer“ , či už ide o profesionála ako napr. Roberta Trent Jones Sr , zakladateľa  ASGCA alebo bývalého slávneho hráča Jacka Niklausa  vzbudzuje dojem, že známe meno pridáva hodnotu.  Investori veria, že ak je pod projektom podpísané známe meno, bude atraktívnejší a úspešnejší.

Ale aj títo známi dizajnéri však musia poskytnúť pridanú hodnotu. V golfovej architektúre a dizajne, aj napriek tomu, že je pre úspešnosť projektu kľúčová, je definícia hodnoty skutočne neľahká.

Tvrdenie „Čo sa nedá vyhodnotiť a zmerať, sa nedá ani riadiť ...“ , v  tomto prípade neplatí. Mnoho ľudí si to však stále myslí a tak je práca a kvalita architekta príliš často  hodnotená len v číselnom vyjadrení typu či sa projekt dokončil včas a či sa dodržal plánovaný rozpočet.
Bez toho, že by som podceňoval termíny a rozpočty, musím povedať, že v tomto prípade ide o viac.  Jeden developer mi povedal, že aj keď sa vždy harmonogramu a rozpočtom venovala veľká pozornosť, ďalším mimoriadne dôležitým faktorom bolo určité špecifikum projektu, osobitosť, ktorá ho odlišovala od iných

Povedal, že v golfe je to podľa jeho názoru najdôležitejšie. Ak chce byť ihrisko úspešné, musí nejakým spôsobom vyčnievať. Nemusí byť nutne najväčšie, najfajnovejšie či najdrahšie – to môže byť v mnohých prípadoch dokonca nevýhoda, ale musí mať niečo, čo ho bude odlišovať od ostatných.

 „Dizajn a architektúra ihriska je dôležitá aj cena je dôležitá. Zásadné je však pochopiť projekt ako celok, vytvoriť rozumný koncept a postaviť pekné a kvalitné ihrisko ako investíciu, ktorá poskytne príjemnú hru a ktorá bude efektívna, čiže ekonomicky udržateľná.“

Pekné a kvalitne postavené ihrisko je však aj o peniazoch. Napríklad množstvo veľkých, do terénu zasadených bunkrov bude samozrejme dobre vyzerať, ale náklady na ich výstavbu a potom na následnú údržbu určite vyvolajú u majiteľov otázku, či to bol rozumný ťah.


Čo teda klienti u architektov ocenia?

Množstvo architektov sa zhodlo na tom, že vysoko hodnoteným aspektom  u ich klientov je osobná zainteresovať a individuálny prístup. „Je treba byť sám sebou, získať klientovu dôveru. Takisto je dôležité osobne jednať so všetkými kľúčovými osobami. Ľudia nemajú radi, keď „kúpia“ jednu osobu a potom sú posunutí druhej.

Architekt musí vždy pochopiť ciele projektu

Architekt musí vždy pochopiť o čo klientovi ide, čo chce dosiahnuť.  Potom musí ponúknuť produkt, ktorí klientove ciele naplní, ideálne aj ponúkne ešte niečo navyše - samozrejme v rámci daného rozpočtu. Znie to jednoducho, ale nie je tomu tak.

Nie všetci klienti (a je jedno či ide o developerov veľkých rezidenčných projektov na narastajúcich trhoch alebo o predstavenstvo starého tradičného golfového klubu) dokážu jasne špecifikovať ich ciele.

Väčšinou začnú s niečím ako: „Chceme byť najlepší“..  Ale čo to vlastne znamená? Čo si pod tým predstavujú? Architekta potom obvykle stojí veľa času zistiť viac, musí položiť množstvo otázok a naznačiť mnoho námetov na zamyslenie... A aj to je vlastne pridaná hodnota, ktorú architekt klientovi poskytne. Mal by byť nezávislým poradcom, konzultantom, s ktorým klient preberie svoje predstavy a očakávania.

Príkladov ako to môže fungovať je veľa. Pokračovanie článku nájdete TU:

Viac článkov o golfovej architektúre nájdete na www.golfonline.sk

ČÍTAJTE AJ:

Optimalizácia nákladov na údržbu golfového ihriska

Návrh a výstavba golfového ihriska verzus následná údržba

Peter Harradine: Golf sa musí vrátiť k tomu, čím bol predtým

Prieskum časopisu GCA má svojho víťaza!

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2,2 milióna čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Najčítanejšie správy na SME


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami

Rektor EU v Bratislave podpísal 7.6.2018 memorandum o porozumení so Shanghai University of International Business and Economics.

Tlačové správy

Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu

Originálny dizajn plechoviek piva Šariš milujú obchodníci, jedinečnú chuť zas svetoví odborníci.

Tlačové správy

Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!

Asi jedným z najčastejších letných problémov sú tráviace ťažkosti.

Tlačové správy

Events you should not miss during your visit in Bratislava

For anyone looking to spend their summer in Bratislava, there is a great time to be had.