INZERCIA

Golfový architekt – akú hodnotu poskytuje klientovi?

Hodnota je neľahký pojem, pretože môže byť veľmi subjektívna. Pokiaľ ide o golfových architektov, zistiť a definovať ako a kde pridávajú hodnotu projektu nie je jednoduché.

Adam Lawrence, editor Golf Course Architecture, (uznávaný časopis venujúci sa golfovej architektúre) sa zamýšľa, akú hodnotu poskytujú golfoví architekti svojim klientom  -  bez ohľadu na veľkosť a náročnosť projektu.

Definovať hodnotu ako takú, nie je ľahké. Je veľmi subjektívna - čo predstavuje hodnotu pre vás, nemusí  predstavovať hodnotu pre nás a naopak. Obe strany môžu mať svoju pravdu. V takýchto prípadoch môže byť akákoľvek zmysluplná diskusia náročná.

Napriek tomu zamýšľanie sa nad hodnotou a jej definovanie je nevyhnutné pre každé odvetvie. Ekonómovia a analytici používajú pojem „pridaná hodnota“, ktorá sa dá špecifikovať hodnotou, ktorou nejaký subjekt či činnosti prispeli k zvýšeniu finálnej predajnej ceny produktu či služby. Pochopenie toho, ako vy osobne môžete prispieť k hodnote poskytnutej službe či projektu je veľmi dôležité. Prostredníctvom toho zistíte, čo by malo byť urobené, čo je cieľom projektu, čo chce  klient dosiahnuť.

Pokiaľ ide o golfových architektov, zistiť  a definovať ako a kde pridávajú hodnotu projektu  nie je jednoduché.

Koncept „signature designer“ , či už ide o profesionála ako napr. Roberta Trent Jones Sr , zakladateľa  ASGCA alebo bývalého slávneho hráča Jacka Niklausa  vzbudzuje dojem, že známe meno pridáva hodnotu.  Investori veria, že ak je pod projektom podpísané známe meno, bude atraktívnejší a úspešnejší.

Ale aj títo známi dizajnéri však musia poskytnúť pridanú hodnotu. V golfovej architektúre a dizajne, aj napriek tomu, že je pre úspešnosť projektu kľúčová, je definícia hodnoty skutočne neľahká.

Tvrdenie „Čo sa nedá vyhodnotiť a zmerať, sa nedá ani riadiť ...“ , v  tomto prípade neplatí. Mnoho ľudí si to však stále myslí a tak je práca a kvalita architekta príliš často  hodnotená len v číselnom vyjadrení typu či sa projekt dokončil včas a či sa dodržal plánovaný rozpočet.
Bez toho, že by som podceňoval termíny a rozpočty, musím povedať, že v tomto prípade ide o viac.  Jeden developer mi povedal, že aj keď sa vždy harmonogramu a rozpočtom venovala veľká pozornosť, ďalším mimoriadne dôležitým faktorom bolo určité špecifikum projektu, osobitosť, ktorá ho odlišovala od iných

Povedal, že v golfe je to podľa jeho názoru najdôležitejšie. Ak chce byť ihrisko úspešné, musí nejakým spôsobom vyčnievať. Nemusí byť nutne najväčšie, najfajnovejšie či najdrahšie – to môže byť v mnohých prípadoch dokonca nevýhoda, ale musí mať niečo, čo ho bude odlišovať od ostatných.

 „Dizajn a architektúra ihriska je dôležitá aj cena je dôležitá. Zásadné je však pochopiť projekt ako celok, vytvoriť rozumný koncept a postaviť pekné a kvalitné ihrisko ako investíciu, ktorá poskytne príjemnú hru a ktorá bude efektívna, čiže ekonomicky udržateľná.“

Pekné a kvalitne postavené ihrisko je však aj o peniazoch. Napríklad množstvo veľkých, do terénu zasadených bunkrov bude samozrejme dobre vyzerať, ale náklady na ich výstavbu a potom na následnú údržbu určite vyvolajú u majiteľov otázku, či to bol rozumný ťah.


Čo teda klienti u architektov ocenia?

Množstvo architektov sa zhodlo na tom, že vysoko hodnoteným aspektom  u ich klientov je osobná zainteresovať a individuálny prístup. „Je treba byť sám sebou, získať klientovu dôveru. Takisto je dôležité osobne jednať so všetkými kľúčovými osobami. Ľudia nemajú radi, keď „kúpia“ jednu osobu a potom sú posunutí druhej.

Architekt musí vždy pochopiť ciele projektu

Architekt musí vždy pochopiť o čo klientovi ide, čo chce dosiahnuť.  Potom musí ponúknuť produkt, ktorí klientove ciele naplní, ideálne aj ponúkne ešte niečo navyše - samozrejme v rámci daného rozpočtu. Znie to jednoducho, ale nie je tomu tak.

Nie všetci klienti (a je jedno či ide o developerov veľkých rezidenčných projektov na narastajúcich trhoch alebo o predstavenstvo starého tradičného golfového klubu) dokážu jasne špecifikovať ich ciele.

Väčšinou začnú s niečím ako: „Chceme byť najlepší“..  Ale čo to vlastne znamená? Čo si pod tým predstavujú? Architekta potom obvykle stojí veľa času zistiť viac, musí položiť množstvo otázok a naznačiť mnoho námetov na zamyslenie... A aj to je vlastne pridaná hodnota, ktorú architekt klientovi poskytne. Mal by byť nezávislým poradcom, konzultantom, s ktorým klient preberie svoje predstavy a očakávania.

Príkladov ako to môže fungovať je veľa. Pokračovanie článku nájdete TU:

Viac článkov o golfovej architektúre nájdete na www.golfonline.sk

ČÍTAJTE AJ:

Optimalizácia nákladov na údržbu golfového ihriska

Návrh a výstavba golfového ihriska verzus následná údržba

Peter Harradine: Golf sa musí vrátiť k tomu, čím bol predtým

Prieskum časopisu GCA má svojho víťaza!

Tento text je platenou formou reklamy. Informujte o svojej firme viac ako 2 milióny čitateľov Sme.sk aj vy. Bližšie informácie nájdete TU. Kontakt: internet@petitpress.sk; tel:+421 2 59 233 227.

Prihláste sa a vložte PR článok

Najčítanejšie tlačové správy


Najčítanejšie správy na SME


Neprehliadnite tiež

Tlačové správy

Moskva alebo Petrohrad?

Nezameniteľná atmosféra a lákavé atrakcie. Ktoré mesto zláka na spoznávanie vás?

Tlačové správy

Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?

Väčšina motoristov si nekupuje úplne nové autá, ale rozhodne sa pre lacnejšie, už jazdené vozidlá

Tlačové správy

Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni

Krátko po otvorení formátu KOCKA mini v Prešove otvára slovenská investičná skupina M-MARKET obchodné centrum aj v Starej Ľubovni.

Tlačové správy

Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu

HB Reavis, medzinárodný developer slovenského pôvodu, predstavuje svoj najnovší viacúčelový komplex Stanica Nivy na veľtrhu MAPIC.